Jump to content

Polish eller olje på ny innvendig teak?


eysteind

Recommended Posts

Skal i gang med behandling av teakinteriøret i halcoen. Det meste er heltre teak (kun 2 stk dørfyllinger er teakfiner!).

 

Men er usikker på hva eg skal behandle det med. Har bestemt meg for ikke å bruke lakk...

 

Ser han på Selvbygg.no bruker teakpolish og er svært fornøgd med det. hva mener dere er best av teakpolish eller teakolje. Selv tror eg polish er best for teaken da dette er fett som beskytter.

Eller bør eg først sette de inn med teakolje og teakpolish deretter?

 

Hva mener dere?

 

Har iallfall bestilt et par flasker med seaclean teakpolish og en flaske med starbrite teakolje fra Maritim.

Link to post
Share on other sites

Overtok ny båt sist lørdag. Spurte leverandøren om hvordan jeg best behandler treverket på det innvendige teak arbeidet - som det jo er en god del av.

De (Nor Star) anbefalte vanlig møbel polish (Johnson's f.eks. med en rød-aktig olje)

Kanskje like greitt?

Morty :rolleyes:

Er interiøret ditt da lakket fra før eller?

Link to post
Share on other sites

Hei Eysteind

 

En treolje på førstestrøket, så "vannslipe" neste strøk, for deretter avtørking og ny olje påføres, la det trekke inn før det heles tørkes av med ei fille som ikke loer. En fin og glatt overflate som fremhever treverket blir resultatet. :yesnod::smiley:

Lag gjerne en prøve på en teakbit før du begynner, det letter valget litt.

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har plater i teak på dørken i Furuholmen - disse slipet jeg helt rene for gammel lakk - deretter oljet jeg med Clipper I + en liten dash med mahognybeis. Lot dette tørke, og vasket godt med rødsprit. Som finish la jeg på 2 strøk med Clipper II lakk hvor det siste strøket hadde "sklisikkert" pulver.

 

Resultatet synes ihvertfall jeg ble veldig bra - gløden og glansen er flott, lakken gjør vedlikehold enkelt og ikke blir det glatt. Men nå er jo dette på steder med mer slitasje enn frittstående treverk. Olje holder kanskje mer enn nok, men om du vil friske opp fargen/gløden så kan jeg anbefale dashen med beis - farger egentlig ikke så mye, men gir tilbake opprinelig glød.

 

 

 

 

Redigert for leifer.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jo jeg har brukt polish. A l d r i mer det stoffet i en båtinnredning for min del. Tåler dårlig fukt/ vannsøl og holdbarheten og gløden i teaken forsvant fort. Fint til skopuss :lol::wink: , du har sikkert noen båtsko/ arbeidssko som trenger litt oppussing? Hvis du har kjøpt voksen allerede så kan kanskje smøreteamet til skiforbundet få brukt for det, de er tomme for smøringsideer. :smiley::wink::nonod:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...