classic fiberglass Startet 24.Februar.2006 Del på Facebook Startet 24.Februar.2006 Bruk av epoxylim, ADVARSEL! Har brukt og bruker (dessverre) en del epoxy lim på mine prosjekter, og i den forbindelse vil jeg ADVARE alle brukere om å være ekstremt nøye med å bruke verneutstyr, spesiellt hansker f. eks engangshansker, IKKE ha hudkontakt med epoxylimet overhodet! For en 6-7 år siden tok jeg til å bruke slikt lim og tenkte ikke særlig over faren for helseskader ved bruk i dag har jeg store plager, etter stor eksponering uten verneutstyr så er "begeret fullt". Nå tåler jeg ikke en gang å få vanlig oljemaling på fingrene før jeg reagerer, kan nesten ikke ta i en skiftenøkkel en gang . Øynene mine hovner opp det klør noe for j.. ser 10 år eldre ut, og har det til tider mindre bra. Har nå blitt veldig nøye med verneutstyr, velger spesiellt bort epoxy lim der jeg kan,bruker polyurethan lim som er mindre helseskadelig, tror jeg. Har hørt om tilfeller av epoxyallergi der hvor personer ikke en gang kan se på fjernsyn! SÅ BRUK VERNEUTSTYR!! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Shore Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Takk for advarselen. Synd du blir så dårlig. Jeg har selv tendens til overfølsomhet, ved sterke lukter og løsemidler, og kan tenke meg hvordan din reaksjon er selv om min nok er mild i forhold. Jeg har advart kollegaer i årevis om faren ved ikke å bruke vernemidler men det har til tider vært vanskelig å nå fram, det ser dessverre ut som de fleste av oss må føle på kroppen før vi gjør noe for egen helse. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Dette var sørgelig å lese. For å understreke alvoret i saken ville det være greit å få informasjon om hvor hyppig og hvor lenge du har brukt epoxy hver gang de siste 6 årene? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 At du har fått skader ifm "hobbyvirksomhet" i løpet av en såpass kort periode er sjokkerende. Som jeg skrev i en tidligere tråd har det vært hevdet at epoxy kan være kreftfremkallende på linje med asbest. Emnet er viet liten oppmerksomhet, f.eks. omtaler WestSystem epoxy som Et sikkert valg... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 bruker polyurethan lim som er mindre helseskadelig, tror jeg.Det er synd at du har fått en slik reaksjon. Imidlertid er ikke polyurethanlim spesielt sunt det heller. Isocyanater er ikke å spøke med. Men hvis du bruker verneutstyr fra dag en, vil kanskje kroppen din tolerere dette. Isocyanater er så vidt jeg vet farlig å puste inn. Les for eksempel her. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
classic fiberglass Svart 24.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Takk for betraktninger og råd så langt, er veldig nøye med verneutstyr nå.. men det er jo for sent egentlig. Håper at brukere av farlige stoffer tar dette på alvor og bruker verneutstyr fra dag en! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Nibba Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Vet om flere som har samme problemene som deg, felles for de fleste at de var lite flink og bruke verneutstyr, hansker maske. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Ja dette var jo dårlig nytt... Har selv jobba med epoxy noe i perioder de siste 15 år, men har vært tålig nøye med verneutstyr. Brukte alltid engangshansker, og tildels avsug når det var mulig. Har ikke fått noen reaksjoner, og jobber heller ikke med det lengre. Men en arbeidskollega hadde brukt det mye i tidligere år og han fikk kløereaksjoner bare han så en epoxydunk. Folk tror ofte at epoxyen er betydelig mindre farlig da den ikke lukter så sterkt som polyester, men har alltid tenkt selv at det er de mere luktfrie som er de farligste... Der går ei historie i "plastmiljøet" om en av oppfinnerne av epoxy; Han reiste rundt på bedrifter og reklamerte for epoxyens fortreffligheter framfor polyester. Han demonstrete hvor "ufarlig" dette var med å smøre epoxy opetter armene, men han daua visstnok av demoene sine... Jeg har også brukt forskjellige typer polyuretan, og noe av disse var noen skikkelige agressive djevler, både giftige- kreftfremkallende og tok knekken på det som måtte finnes i rognposen! :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 (redigert) Det er synd at du har fått en slik reaksjon. Imidlertid er ikke polyurethanlim spesielt sunt det heller. Isocyanater er ikke å spøke med. Men hvis du bruker verneutstyr fra dag en, vil kanskje kroppen din tolerere dette. Isocyanater er så vidt jeg vet farlig å puste inn. Les for eksempel her. Ja, epoxy er farlig. Men stoffet varsler ja minst litt, fordi den lukter forferdelig. Ikke så isocyanat. Men isocyanater er minst like farlig som alle løsningsmiddler som er organisk. Isocyanater (eller kombinasjoner) finnes faktisk inne i alle kunstoffer som er myke eller elastiske. Farligheten er kjennt i mange år. Så er stoffen velkjennt for mange sykdomer, bl.a. lungesykdomer, ødelegger kroppens selvforsvar, er allergifremkallene (ikke bare "vanlige" allergier), osv, osv., osv. I Tyskland og andre land der det finnes litt mer organisasjoner som bekjymrer seg om slik, ha det vært "alarm" siden lenge, men for reaksjonen av myndigheter kunne man vente. Nå har de begynnt minst å lage krav for de som må jobbe med slike stoffer. Men man har også begynnt med sanering av f.eks. sykehus, barnehager, svømmehall, og skoler allerede. Hvis man følger litt på nettet, så kan man også lese om flere initiativer her i Norge. Problemet er som vanlig : penge. Tillegs har storindustrien har for mye makt og klarer igjen og igjen til å spille farligheten ned. Polyurethan, som f.eks. bl.a. Sikafleks, kan produseres utrolig billig og med det tjenes fantastisk. Men det samme farlighet gjelder også for silikon som lagrer seg i kroppen, men ingen varsler om det heller. Ja, sånt er det dessverre Det eneste lim som finnes i dag, som ikke har organiske løsningsmiddler og som kan brukes også i lokkete rom, men selv for livsmiddeltekknik er SMP (silan modifisert polymer). SMP har alle gode egenskaper av silikon eller polyurethan, men utelukker de uønskete. Bl.a. utdanner SMP absolut ikke noe stoffer etter herdeprossen, i motsetning til PU og Silikon som gjør det så lenge stoffene er elastisk enda. (Ja, også etter herdeprosessen !) Samtidlig overtreffer en bra SMP alt som finnes i saken vanlig PU og Silikon. Det finnes bare noen få spesielle Silikon som "kan mer", men bare delvis (f.eks. Silikon tåler meget høy temperatur). Men hvis man bruker SMP så skal man være nøye at det er ren SMP, det finnes også flere kopier som inneholder farlige stoffer igjen. Redigert 24.Februar.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Nordwest`n Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Trist å høre. Kan bare bekrefte dette med værneutstyr, og det gjelder ikke bare epoxy, bruk værneutstyr også i forbindelse med oljer spesielt hydaulikk og girolje dette er sterkere saker enn man aner! Har selv dårlig erfaring og skader fra dette. Så vær forsiktig med disse tingene, reaksjonen kan komme lenge etter kontakten med stoffene. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 ...reaksjonen kan komme lenge etter kontakten med stoffene. :nono:Det er absolut sant og oftest akkurat sånt. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ok67 Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Epoxy er meget allergifremkallende ved hudkontakt. Har altid brukt engangshansker ved arbeide med Epoxy, og har etterhvert også begynt å bruke gassmaske, for å være på den sikkre siden. Forøvrig så skriver SP-Systems i sine datablader at langdispåvirkningen av Epoxy kan medføre helseskader, samt at de anbefales å bruke egnet verneutstyr. Husk også på at pussestøvet av Epoxy er allergifremkallende ved hudkontakt intill det er skikkelig gjenomherdet, noe som kan ta noen dager. Skikkelig vask og gjerne en dusj etter epoxyarbeide er å anbefale. Forøvrig så bør alle kjemiske stoffer behandles med respekt. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Takker for advarsel, akkurat kjøpt inn West System epoxy så da får jeg finne frem hanskene! Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 25.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2006 Dere supplerer med kunnskaper omkring temaet, takk for det, håper at brukere av epoxylim og andre helseskadelige midler tar dette til etteretning og bruker verneutstyr! HVIS man lar være å beskytte seg.., så les denne tråden og bli minnet på farene. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Av ren nysgjerrighet: Hvor ofte og hvor lenge har classic fiberglass brukt epoxy de siste 6 - 7 årene? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Hei Har forhandlet Epoxy noen år tidligere i store mengder, og sate meg inn i hvordan dette ble behandlet i andre land. Her i landet handler det stort sett om å unngå hudkontakt, og å kaste klær med epoxy på. I flere andre land er det krav om tette dresser og friskluftmaske samt skikkelig utlufting etter herding. Der stilles også strenge krav til tomemballasjen. Her kan "tomme" spann kastes rett i restavfallet. Har sett folk som jobber i årevis med Epoxsy uten problemer, mens andre får store problemer etter noen få gangers bruk. Epoxsyallergi er verre enn de fleste allergierda en kan reagere voldsomt bare det er en liten flekk herdet epoxy i et rom. Tror, men vet ikke, at "gassen" som trenger inn igjennom huden er like skadelig som den man evt puster inn, og anbefaler svært god lufting. Ikke lukk døra for å få det varmt... Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
jorhei Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Takk for advarselen. Bruker en del epoxy og må vel ærlig innrømme at jeg ikke alltid er så flink til å bruke handsker, men etter å ha lest dette så skal jeg alltid bruke det. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
ok67 Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 I flere andre land er det krav om tette dresser og friskluftmaske samt skikkelig utlufting etter herding. Der stilles også strenge krav til tomemballasjen. Her kan "tomme" spann kastes rett i restavfallet. På dunkene til SP Systems står det klart og tydelig at dette er stoff som f.eks. er skadelig for vannlevende organismer etc. samt diverse andre advarselsmerker. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 I dag har jeg malt deler av båten med epoxy orimer med kunn hansker, merket at jeg ble svimmel ettervært. Hva slags maske burde man bruke fpr å ikke få dette inn i kroppen. Er 15 år og det kan jo bli ett langt liv med helvette viss jeg ikke er forsiktig så jeg tror jeg burde oppgradere verneutstyret litt. Noen som vet hva jeg burde bruke?? Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 26.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Av ren nysgjerrighet: Hvor ofte og hvor lenge har classic fiberglass brukt epoxy de siste 6 - 7 årene? Først så vil jeg si at jeg er glad for at dette diskuteres så bra, samt at det i løpet av kort tid har vært lest av så mange, det er bra. Jeg brukte epoxy første gang i 1999, året etter så brukte jeg relativt store mengder under restaureringen av Miss Daisy en gammel Skibsplast, jeg lagde hulkiler mellom dekk og vindskjermer, brukte fingrene som "slikkepott" etc. alt som ble limt, ble limt med epoxy. Ingen form for hverken hansker eller åndedrettsvern... jeg slipte også etter liming, før jeg beiset og behandlet med Coelan. Det kan sies at det er ikke så store mengder egentlig, men kroppen har uansett blitt mettet av epoxy, det kan vel sammenlignes med et vannglass, man fyller på, når det er fullt og man likevel fortsetter å fylle så renner det over! Kroppen sier "STOPP det er nok!" Som tidligere nevnt så er jeg blitt overfølsom for veldig mye, når man i tillegg er astma/allergiker så sier det seg selv at det ikke er bra, sier til meg selv at "Hold deg vekk fra garasjen og båt bygging" DET er håpløst kan jeg si,.. slutte å røyke og snuse var lett. i forhold til å la vær å skape noe med nevene.. Har skaffet meg bra verneutstyr, kommer til å skaffe meg det beste som finnes for jeg kan ikke la være båtbyggingen Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
ok67 Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 I dag har jeg malt deler av båten med epoxy orimer med kunn hansker, merket at jeg ble svimmel ettervært. Hva slags maske burde man bruke fpr å ikke få dette inn i kroppen. Er 15 år og det kan jo bli ett langt liv med helvette viss jeg ikke er forsiktig så jeg tror jeg burde oppgradere verneutstyret litt. Noen som vet hva jeg burde bruke??Epoxy primer inneholder løsemiddel i tillegg til Epoxyen, hva som er værst er ikke godt og si. Men løsemiddelene kan gi mange rare virkninger, kan bl.a. sniffes etc.Bruk gassmaske, og sørg for god lufting når du jobber med slike stoffer. brukte fingrene som "slikkepott" etc. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Takk for advarselen. Bruker en del epoxy og må vel ærlig innrømme at jeg ikke alltid er så flink til å bruke handsker, men etter å ha lest dette så skal jeg alltid bruke det.Samme her, ikke noen problemer ennå. Men nå skal det uansett bli slutt med krysfiner og epoxy. Orker ikke mer å måtte forsegle alle kanter 2-3 ganger, venter et døgn på herdingen osv. Forøvrig SPISER våre katter nå i årevis fra et skål som jeg limte sammen av kryssfiner og overflatebehandlet det også bare med epoxy. Kanskje det er derfor de er så trøtt hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 26.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 :nono: brukte fingrene som "slikkepott" etc. Ja det er bare en ting å si IDIOTI som jeg tidligere har sagt!! VÆR SÅ SNILL BRUK VERNEUTSTYR!!!!!! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
ok67 Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Forøvrig SPISER våre katter nå i årevis fra et skål som jeg limte sammen av kryssfiner og overflatebehandlet det også bare med epoxy. Kanskje det er derfor de er så trøtt hele tiden lol.gif Gjennomherdet Epoxy er helt ufarlig. Kan sågar brukes i vanntanker. Uherdet Epoxy derimot skal man ha respekt for. Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Er det greit at jeg kommer med et spørsmål som er i samme gaten og faktisk ganske viktig? Håper det... Jeg pusser og pusser og pusser... Men er veldig dårlig til å bruke pustemaske. Når jeg derimot skal bruke Epoxy eller liknende er jeg flink å bruke gassmaske. Det hender at jeg blir litt "dårlig" av alt pussestøvet, men det går over. Kan dette være farlig på noen måte i det lange løp? Bare pussestøv altså. Er det in såfall noen tresorter som er verre enn andre? Man blir jo ikke løsemiddelskadet, men kanskje det kan føre til allergi dette også? Tenkte dette kanskje var greit å ta opp i samme tråd... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.