classic fiberglass Svart 26.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Ikke gå på akkord med helsa, jeg har tygd på kilovis med pussestøv, det er jo tullete! JEG har lært, (for sent) bruk vernutstyr! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
OT-flyktning Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Gjennomherdet Epoxy er helt ufarlig. Kan sågar brukes i vanntanker. Uherdet Epoxy derimot skal man ha respekt for.Jeg blandet nok litt opp 2 saker lenger opp. Da må det vel være at dersom du ER allerede allergisk at du også kan ha problemer med en bit herdet epoxy i rommet (innlegg 16). Uansett - jeg buker opp det jeg har - med beskyttelse, så er epoxy-epoken over for meg. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 10.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Da har jeg prøvd det "alle" skryter av, nemlig Tec 7 til liming av mahogny, det fungerer veldig bra. Jeg legger på og drar ut med en japansparkel til et relativt tynt lag. Kjøpte den krystallklare og dyrere Trans 7, .Makan... Det er vel på sin plass å kommentere det navnet, jeg kaller heretter stoffet for Pirelli ? Det er en stor fordel at det ikke finnes skadelige løsemidler. Epoxy er heretter historie for meg! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
index Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Kjøpte Tec7 på OBS Bygg her en dagen, den kostet rett over hundrelappen for tuben. Senere samme dag var jeg innom Montèr og spurte etter Meranti plater (desverre tomt), og der hadde de samme Tec7 til 147,- pr tube. Litt av en prisforskjell med kun noen få hundre meters avstand mellom! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pgk Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Var selv på Monter og Obs bygg for et par dager siden på jakt etter meranti plater.Fikk opplyst på Monter at de ikke får lov å selge dem lenger Vet du om andre i distrktet som har ?? Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 (redigert) Da har jeg prøvd det "alle" skryter av, nemlig Tec 7 til liming av mahogny, det fungerer veldig bra. Jeg legger på og drar ut med en japansparkel til et relativt tynt lag. Kjøpte den krystallklare og dyrere Trans 7, .Makan... Det er vel på sin plass å kommentere det navnet, jeg kaller heretter stoffet for Pirelli ? Det er en stor fordel at det ikke finnes skadelige løsemidler. Epoxy er heretter historie for meg! Først så beskriver du Epoxy som "djevelens verk" med både det ene og det andre som bivirkning gjennom flere innlegg. Så er du med og hauser opp skadevirkninger gjennom bruk av Epoxy. Men så plutselig har du "oppdaget" et nytt stoff som alle skryter av, nemlig Tec 7, som skal være uovertruffen som erstatning for Epoxy. Jeg har ikke sett en eneste en her på Båtplassen som har skrytt av Tec 7. Ikke har jeg heller hørt fra andre meget erfarne båteiere/båtfbyggere at de viste om TEC 7. At jeg i beskjeden form sier at jeg selv ikke har hørt om TEC 7 vil jeg foreløpig si at det skyldes generell uvitenhet. Du farer med ikke sannheter (redigert) og har startet denne tråden med å rakke ned på et anerkjent produkt med det formål å promotere et nytt produkt som du kanskje har eierinteresse i. I tillegg har du hlt ubegrunnet skremt opp en masse folk som hare brukt Epoxy tidligere. KAT Redigert 10.Mars.2006 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Du farer med løgn og har startet denne tråden med å rakke ned på et anerkjent produkt med det formål å promotere et nytt produkt som du kanskje har eierinteresse i. KAT Nå må du ikke dra på ferie igjen KAT Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Nå har jeg nok hørt om TEC 7 før jeg leste det i denne tråden, men men Og at man skal bruke verneutstyr når man jobber med Epoxy trodde jeg var noe alle viste. Epoxy blir klassifisert som et alergifremkallende stoff ved hudkontakt, og man må bruke egnede verneutstyr når man jobber med Epoxy. Det vil du finne på alle produsentenes hjemmesider, samt at det står stemplet på embalasjen. Så med riktig bruk av verneutstyr, slik at du unngår hudkontakt med stoffet, gjerne en enkel gassmaske også om du har dårlig lufting så skulle du være trygg. Jeg har i hvertfall ikke tenkt å slutte å bruke Epoxy, men verneutstyr bruker jeg. Jeg bruker altid engangshansker og som oftest også gassmaske. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 (redigert) Nå må du ikke dra på ferie igjen KAT Ingenting planlagt før påskeferien. 12 poeng til deg. KAT Redigert 10.Mars.2006 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 ....Så er du med og hauser opp skadevirkninger gjennom bruk av Epoxy. ....plutselig har du "oppdaget" et nytt stoff som alle skryter av.... ....Du farer med løgn.... ....og har startet denne tråden med å rakke ned på et anerkjent produkt.... ....med det formål å promotere et nytt produkt som du kanskje har eierinteresse i.... Snakker om å gå hardt ut.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Avsluttet2 Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 eek.gif eek.gif Snakker om å gå hardt ut.... Jepp, det kan du si... enten vet han noe vi ikke vet eller så er det på tide å legge seg og ta en pause fra tastaturet.... eller kanskje enda bedre - bruke muligheten til å redigere... Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 11.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 (redigert) Først så beskriver du Epoxy som "djevelens verk" med både det ene og det andre som bivirkning gjennom flere innlegg. Så er du med og hauser opp skadevirkninger gjennom bruk av Epoxy. Du farer med løgn og har startet denne tråden med å rakke ned på et anerkjent produkt med det formål å promotere et nytt produkt som du kanskje har eierinteresse i. I tillegg har du hlt ubegrunnet skremt opp en masse folk som hare brukt Epoxy tidligere. KAT Må sitere noe av det du lirer av deg, egentlig så bør slike utallelser som dette stå ukommentert. Det du lirer av deg, sier mer om deg enn det sier om meg. Vet ikke om du har arbeidet med epoxy, samt utviklet en skremmende ekstrem allergi, men det har jeg, trenger ikke rippe opp i det, det står i tråden, hvis du tar deg tid til å lese. ENESTE grunnen til at jeg advarer andre brukere er at jeg ikke ønsker at de som bruker produktet skal utvikle epoxyallergi, det er et helvete. Jeg oppfordrer brukere om å bruke verneutstyr, hva er galt med det? At JEG ikke kan og vil bruke limet mer er en konsekvens av det jeg har opplevd, hva er så galt med å si dette? Det er kun for å få brukere til å passe på å beskytte seg, slik at DE kan bruke produktet UTEN å utvikle allergier. Hvis du leser på emballasjen så står det du trenger å vite om faren ved bruk. (Uherdet) Det jeg kan si om epoxylim, er at ingen ting antagelig kan erstatte produktet, det er meget bra og ypperlig til en mengde oppgaver. At jeg skal ha eierinteresser i TEC 7 produktet er jo helt latterlig Hvis du søker på forumet så finner du sikkert ut at det er mye diskutert, og mange skryter av produktet Tec 7. Tec 7 er med på å gjøre det mulig for meg å fremdeles holde på med båtbygging, og det at jeg ikke reagerte på stoffet gjorde at jeg med glimt i øyet meddelte BP lesere det i denne tråden. Jeg liker ikke å bli kalt LØGNER, dette er et forum hvor vi utveksler erfaringer, det må være en viss takhøyde, jeg har ingen interesser av å gå inn i en verbal skittkasting. Men som en avslutning så må jeg si at jeg tror ikke det er så mange skrivefeil i denne kommentaren, men jeg har funnet en (to) i DIN. (Tror du vet hva jeg sikter til.) Redigert 11.Mars.2006 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
avsluttet Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 HMMMMM, ja. Nå synes jeg det går litt over streken i en tråd hvor erfaringer av skadelige kjemikalier utveksles. Bruker selv litt epoxy i ny og ne, til nå uten hansker. det er ikke alltid jeg har vasket klisset av hendene, og jeg kan huske smaken av det i kjeften. Synes det er veldig greit at Classic fiberglass advarer om feil bruk av dette stoffet og deler sine erfaringer om dette med oss. Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Jeg har ikke sett en eneste en her på Båtplassen som har skrytt av Tec 7. Ikke har jeg heller hørt fra andre meget erfarne båteiere/båtfbyggere at de viste om TEC 7. JEG har skrytt av Tec (og Trans 7). I denne tråden finner du også andre som gjør det. Tec 7 er et MEGET kjent produkt. Har du gått rundt og spurt båtbyggerne du kjenner før du postet dette ..... ? Og èn ting til forresten:..... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Jeg har ikke sett en eneste en her på Båtplassen som har skrytt av Tec 7. Ikke har jeg heller hørt fra andre meget erfarne båteiere/båtfbyggere at de viste om TEC 7. For det første, synes du går urimelig hardt ut i dette innlegget KAT, det beklager jeg sterkt, og håper at du med det første retter opp i det. Når det gjelder produktet Tec7 og at du ikke har hørt om det, så må jeg be om at du gjør et søk i databasen for dette forum. Du vil da oppdage at produktet er omtalt et uendelig antall ganger, både av meg, og andre som arbeider med trearbeider på forumet. Tec7 brukes både av trebåteiere, samt plastbåteiere. Når du har gjort søket, vil du også oppdage de båtprodusenter jeg kjenner til som bruker Tec7, og du vil bli svært overrasket. For fremtid, så håper jeg du undersøker litt, eller i det minste følger med en liten anelse om hva som blir skrevet på forumet, før du insinuerer at andre lyver. Beklager å si dette, men du stiller ingen andre enn deg selv i dårlig lys på denne måten. Ha ellers en riktig fin dag! Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 KAT går nok hardt ut her, og om ikke han vet noe vi ikke vet så er dette vel i hardeste laget? Advarselen er jo i og for seg grei nok den, men at en astmatiker/allergiker kan bli syk av å behandle denne type kjemikalier på en så uvøren måte, samt bedrive mye pussing uten engang en liten "pussemaske", er jo ikke noe de fleste astmtikere/allergikere ville gjort? Vil nok tro at ved å følge fornuftig og anbefalt verneutstyr, så er Epoxy fortsatt like godt ( og ufarlig) som det alltid har vært. Beklager selvfølgelig at du fikk slike skader CF, og løgner bør du ike utsettes for. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Sofaseileren Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 ... Vil nok tro at ved å følge fornuftig og anbefalt verneutstyr, så er Epoxy fortsatt like godt ( og ufarlig) som det alltid har vært. ..... At epoxy er bra er det neppe noe tvil om, men ufarlig tror jeg ikke det kan kalles. Dette med at man plutselig, uten forvarsel kan få en alvorlig overreaksjon, gjør at stoffet stiller i en særklasse. Andre stoffer lukter kraftig, eller / og fører til svimmelhet og kvalme ved for mye eksponering. Husker det for noen år siden var enn mann som måtte hentes av luftambulansen pga. en dråpe epoxy på leppen, med tilhørende ekstrem allergisk reaksjon. Kommer til å fortsette å bruke epoxy, men mer bevisst på verneutstyr og forsiktighetsregler enn før. (har fortsatt en skvett igjen av 10 kg. bøttta i snekkerboden....) Ros til Classic fiberglass som minner oss på dette. Sitér dette innlegget Link to post
pgk Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Vil nok tro at ved å følge fornuftig og anbefalt verneutstyr, så er Epoxy fortsatt like godt ( og ufarlig) som det alltid har vært. Epoxy har vel aldri vært ufarlig , med eller uten verneutstyr Ros til Classic fiberglass som minner oss på dette. Synes Classic fiberglass fortjener en stor stjerne Sitér dette innlegget Link to post
Nordwest`n Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 ja ja ........... har fulgt med denne tråden, folk kan jo beskytte seg som de vil! I alle fall STOR HONØR TIL CF for å ta opp noe så viktig. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Jeg liker ikke å bli kalt LØGNER, dette er et forum hvor vi utveksler erfaringer, det må være en viss takhøyde, jeg har ingen interesser av å gå inn i en verbal skittkasting. Trekker betingelsesløst tilbake mitt utsagn om at du farer med usannheter. KAT Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Ville bare si at jeg i innlegget over sier at det er like ufarlig "som det alltid har vært". Alle kjemilkaliebaserte produkter i salg selges jo med advarsler og retningslinjer for riktig bruk. Om disse følges skal ikke stoffet være farlig - da ville de nok ikke blitt solgt. Takker forøvrig CF for et spark bak, slik at jeg nå fremover vil bruke pussemaske og annet verneutstyr i mitt arbeide på båtene. Det kom ikke godt nok frem i mitt forrige innlegg! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Muhammed Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 At jeg i beskjeden form sier at jeg selv ikke har hørt om TEC 7 vil jeg foreløpig si at det skyldes generell uvitenhet. KAT Det er det eneste fornuftige du skrev i ditt innlegg, du burde lagt til at du heller ikke har et snev av peiling på epoksy. Sitér dette innlegget Link to post
Haber Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Takker forøvrig CF for et spark bak, slik at jeg nå fremover vil bruke pussemaske og annet verneutstyr i mitt arbeide på båtene. Det kom ikke godt nok frem i mitt forrige innlegg! Det er vel ofte slik her i livet at vi trenger innspill fra andre mennesker for å bli mer bevisst hvordan vi handler. Jeg kommer i alle fall til å være adskillig mer påpasselig med bruk av "sikkerhetsutstyr". En ting er å vite, - noe helt annet er det å gjøre det man vet så inderlig vel!!! Mange takk TA for dine sterke advarsler vedr epoxy. Mvh Haber Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
carmencita Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Hei, når det gjelder Tec 7/Trans 7(pirelli ), hvor kjøpes det omkring Kristiansand? Var på OBS Sørlandssenteret idag, og der hadde de ikke hørt om det! Er det ett Casco eller 3M produkt? Skal til å lage ett bord, så det kunne jo være en passende anledning til å prøve det. Carmencita Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 ... Er det ett Casco eller 3M produkt? Skal til å lage ett bord, så det kunne jo være en passende anledning til å prøve det. Carmencita Relekta er firmaet som fører dette inn til Norge, men pruduktet føres av et datterselskap - Novatech. http://www.novatech.as Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.