h2o Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Hei, når det gjelder Tec 7/Trans 7(pirelli ), hvor kjøpes det omkring Kristiansand? Var på OBS Sørlandssenteret idag, og der hadde de ikke hørt om det! Er det ett Casco eller 3M produkt? Skal til å lage ett bord, så det kunne jo være en passende anledning til å prøve det. Carmencita Siden du har vært på sørlandssenteret i dag, kan jeg tipse deg om Maxbo sørlandsparken, de har tec 7 i hyllene sine. Når det gjelder Epoxy og kjemikalier, har jeg aldri vært særlig flink til å bruke verneutstyr selv. Hadde jobbet med epoxy selv den dagen CF skrev dette emnet og tok litt betenkningstid etter å ha lest det. Kom hjem fra båten og var kvalm og i dårlig form, etter å ha arbeidet med diverse i båten. At formen ble dårlig tror jeg imidlertid skyldes at jeg sølte en del girolje over hendene da jeg skiftet olje på drevet. Som vanlig var hendene noe oppskrapet og skrapene ble illrøde etter oljen. Dette trekker rett inn i kroppen og jeg burde selvfølgelig brukt hansker. Ser ikke bort fra at jeg bruker det neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
carmencita Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Takk skal dere ha, jeg drar til Maxbo på mandag. Carmencita. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Det er det eneste fornuftige du skrev i ditt innlegg, du burde lagt til at du heller ikke har et snev av peiling på epoksy. Fornuftig og fornuftig. Her må jeg nok arrestere deg. Har arbeidet med epoxy i mange år, har aldri opplevd problemer av noe slag. Kanskje er jeg ikke disponert for bivirkninger. Resultatene av mitt arbeide med epoxy kunne tidligere sees her på Båtplassen men nå er akkurat denne båten solgt. Hvorfor går noen så bastant ut mot epoxy? KAT Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Har arbeidet med epoxy i mange år, har aldri opplevd problemer av noe slag. Kanskje er jeg ikke disponert for bivirkninger Temaet i denne tråden var vel å vise at det er svært viktig å bruke verneutstyr når man arbeider med epoxy. Har du brukt det, er vel kanskje det en grunn til at du ikke har fått problemer...? Resultatene av mitt arbeide med epoxy kunne tidligere sees her på Båtplassen men nå er akkurat denne båten solgt. Ligger ikke alt som er postet her på baatplassen fortsatt lagret, slik at man kan søke seg fram? Hvor finner man det du sikter til? Hvorfor går noen så bastant ut mot epoxy? Som jeg sa under sitat 1, så er denne tråden en advarsel mot å bruke epoxy uten verneutstyr, ikke mot epoxy i seg selv... Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 11.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 så er denne tråden en advarsel mot å bruke epoxy uten verneutstyr, ikke mot epoxy i seg selv... Du treffer spikeren på huet Trulte! Jeg har restaurert og bygd nesten to båter og brukt mange kg med epoxy, det er et glimrende produkt det kan vel ikke erstattes som jeg sa i forrige innlegg. Jeg er KUN ute etter å advare brukere mot faren for å utvikle allergi. Den er til stede hvis man ikke beskytter seg. Hvis jeg hadde hatt muligheten til å fortsatt kunne bruke epoxy så hadde jeg ikke vært i tvil, jeg hadde brukt det. Hvis man leser i min tråd, "Fra skrot til runaboat a la`Gatsby" så finner man en mengde skryt av epoxy. Jeg har snudd tvert og advarer mot uvettig BRUK, ikke epoxy som produkt, hvis noen har den følelsen at jeg advarer mot selve PRODUKTET, så vil jeg beklage at jeg kan ha ordlagt meg LITT slik, det jeg har skrevet i denne tråden er skrevet når jeg har øyne som holder på å poppe ut av skallen, da har jeg muligens tatt litt hardt i. Men som jeg har sagt mange ganger bruk verneutstyr så er du sikker. hilsen en som ikke vil at andre skal få plager ved uvettig bruk. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Muhammed Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Fornuftig og fornuftig. Her må jeg nok arrestere deg. Har arbeidet med epoxy i mange år, har aldri opplevd problemer av noe slag. Kanskje er jeg ikke disponert for bivirkninger. Resultatene av mitt arbeide med epoxy kunne tidligere sees her på Båtplassen men nå er akkurat denne båten solgt. Hvorfor går noen så bastant ut mot epoxy? KAT Min tidligere arbeidsplass var UMOE Mandal. Det er kanskje en av de plassene det blir brukt mest epoksy her i landet. Jeg vet ut fra den erfaringen jeg har derfra at epoksy er helseskadelig. Det er mange personer som har jobbet på UMOE Mandal som har måtte slutte på grunn av epoksyalergi.Jeg har brukt epoksy selv, og bruker det enda, men jeg tar mine forholdsregler. Det er ikke noen her som har gått bastant ut om epoksy, men laget en VÆR VARSOM TRÅD. Det er mange som ikke er disponert for bivirkninger, men epoksyalergi utvikles ved uforsiktig bruk og selv om du ikke er disponert for epoksyalergi er det kjedelig for dem som er det. Kan ikke se annet enn at CF sprer ut kunnskap om epoksy, noe du ikke gjør. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Egentlig er ikke bare epoxy som folk bør huske å bruke verneutstyr mot, men også - sterke såper (herunder kaustik soda, klor, etc) - maling (spesielt oljebasert) - White Sprite - Olje, og spesielt gear og hydraulikkolje - Bremsevæske Finnes helt sikkert flere som burde stå her. Jeg har jobbet i industri som håndterte mye kaustik soda, og selvfølgelig uten å være flink nok med verneutstyr. Til slutt fikk jeg mild allergi, som betyr at jeg ikke tåler latex. Mange av mine kollegaer har det likedan. Generelt tåler kroppen "dritt" ganske godt, men påvirkning fra (farlige) kjemiske stoffer, er som å fylle i et beger. Hvis det går lenge mellom hver påfylling, klarer kroppen å tømme begeret, men fylles begeret så mye og ofte at det "renner over", sier kroppen "nok er nok", og man utvikler allergi som IKKE forsvinner igjen... Med andre ord - sjelden påvirkning er liten fare, ofte påvirkning er stor fare. Tilslutt: Kvikksølv er det stoffet jeg vet om som kroppen ikke klarer å skille seg av med - kroppen vil aldri tømme begeret... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 (redigert) o.b.lix er absolutt inne på noe viktig. Hørte nylig om en undersøkelse som helt klart hadde funnet en sammenheng mellom HYPPIG eksponering av mineralolje og leddgikt. Noen som vet noe mer konkret om denne undersøkelsen? Redigert 12.Mars.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 White SpriteWhite Sprite er jo såpe det ..etterfulgt av vanlig såpe og vanlig såpe og fuktighetskrem Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Det finnes utrolig mange kjemikalier som man skal være forsiktige med, spesielt om man bruker dem mye. F.eks. isosyanater kan fremkalle allergi og astma, det kan sågar bryte ned lungevevet blir det hevdet. Og isosyanater finnes i mange maling og lakk produkter og ikke minst i PU-skum. Så det kan vell ikke sies ofte nok: Les advarselsteksten som står på embalasjen. Sitér dette innlegget Link to post
deer_nikolai Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 Hei Jeg har brukt 20 kg + - epoxy. Bygger surfebrett, ikke båt. Startet relativt tidlig med vernemaske og hansker, kjøpte tidlig en gassmaske på Biltema, tenkte at den med A1 filter (mot organiske gasser), ville virke også mot støv. Fant i senere tid ut at A1 ikke beskytter mot støv, er det noen som vet noe om dette?? Har nå en av hver, en med A1 filter som jeg bruker når jeg legger epoxy/oppholder meg i samme rom som herdende epoxy. Og en maske med P3 filter til når jeg pusser glassfiber/epoxy. Har lest litt her og der, og det virker som at ikke helt ferdigherdet epoxy+glassfiber støv er svært uheldig å puste inn, da det kan feste seg i luftveiene. Angående tec 7 og eventuelt andre nye "giftfrie" stoffer.. I sin tid trodde man Asbest var et supert materialet, det kan ta lang tid før folk blir klare skadevirkningene ved relativt nye stoffer. Dessverre er det store økonomiske krefter i sving, og penger er i dagens samfunn viktigere enn folks helse. bedre føre var enn etter snar! Bruk verneutstyr Alltid! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Jeg fikk lyst til å komme med et lite innlegg her. Når det gjelder epoxy er ikke kunskapen min så stor. Det jeg vet er at profesjonelle håndtverkere i Danmark må ta et såkalt "Epoxy-sertifikat" for å få lov til å bruke produktet. For å beholde dette sertifikatet må vedkommende også oppsøke lege 1 gang pr. år for å beholde sertifikat. Når det gjelder Isocyanater så har jeg litt mer kunnskap. Isocyanat er et stoff som tilsettes Polyurethan lim, lakk og skum for å bidra til herdingen. For 30-40 år siden ble det benyttet TDI Isocyanat. TDI`r ble påvist å ha kreftfremkallende egenskaper ved at de ble flyktige og man pustet de inn. I dag benyttes ikke lenger TDI, men MDI Isocyanat. MDI har man ikke kunne påvist noen kreftfremkallende egenskaper ved, men man misstenker at det kan være tilfellet. Derfor har det nå kommer et relativt strengt "merke-regime" via EU. Ved omgang med produkter som inneholder MDI skal det sørges for god ventilasjon, eventuelt benyttes maske med A1 filter. Det som kjennetegner MDI er at stoffet ikke blir flyktig før ved 40 grader. Det er derfor skjelden man opplever situasjoner hvor MDI i det hele tatt kan påvises i luften. Jeg har selv gjort målinger av MDI på en del arbeidsplasser og har til gode å kunne påvise stoffet i luften. Problematikken er etter mitt syn svært overdrevet, men det skader aldri å beskytte seg. En annen ting er at MDI bli brukt opp gjennom herde-prosess, så dette er en problematikk relatert til produktene før de er fullherdet. Det som gjør denne fokuseringen på lim, skum og lakk litt latterlig for meg er egen erfaring ved en spesiell episode. Det hadde vært en utsending fra fylkesmannens miljøavdeling hos tidligere Bjølseth Caravan. Han hadde skremt arbeiderne så ettertrykkelig ved sitt besøk at nesten halve arbeidsstokken var sykemeldt dagen etter. Jeg fikk telefon fra eieren av Bjølseth med beskjed om å innfinne meg dagen etter. Ved besøk ble jeg konfrontert med problemet og at det skyldtes vår PU lim som ble benyttet når vognsidene ble limt i varmepressen. Representanten fra miljøavdelingen var relativt fersk og kom ikke med noen løsning annet enn at de burde slutte med limet. Det var ikke mulig da alternativer ikke fantes. Jeg fikk uken etter tak i måleutstyr for isocyanat fra Sverige. Jeg fikk også med et glass med flytende isocyanat for å sjekke at utstyret virket. Det var etter mange målinger, til og med helt inne i varmepressen ikke mulig å påvise isocyanat i luften. Arbeiderne ble opplyst om dette og om mulighetene til å benytte maske med A1 filter om de ønsket dette. Jeg tuslet ut og var godt fornøyd med å ha roet stemningen. Satte med inn i min bil som for anledningen var helt ny og sto i solen. Det var grisevarmt inne i bilen og plutselig begynte måleutstyret som jeg hadde glemt å slå av å pipe. Varmen hadde gjort rester av isocyanat fra skummet i bilsetene flyktig og den nye bilen min hadde blitt en meget skummel arbeidsplass grunnet solvarmen. Dette nevner jeg for å sette problematikken i perspektiv. Ikke missforstå, jeg er absolutt en tilhenger av "føre var", så om man er i tvil angående isocyanater, bruk A1 filter. Maskene kan fåes kjøpt for en rimelig penge(mener de ligger på ca 3-400,-) http://nettbutikk.wuerth.no/bekledning-sko-og-verneutstyr/aandedrettsvern/engangs-gassmaske Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) En liten ting til. I byggebransjen kommer nå et frivillig tilbud til byggherrer. Det administreres av Norwegian Green Building Counsil og kalles BREEAM-NOR(det finnes BREEAM i de fleste Europeiske land og er et EU initiativ fra bransjeforeningene). Dette er et system som setter krav til alle produkter som benyttes i oppholdsrom på innsiden av dampsperren. Slik som maling, lim, fugemasser, gulvbelegg, veggpaneler etc. Produktene testes for ammoniakk, formaldehyd, organiske løsemiddler(VOC), kreftfremkallende stoffer(IARC) og en lukt(sensorisk test). Om produktene gjennom disse testene kan vise til at de ligger under grenseverdiene får de en EC1+ eller M1 godkjennelse. Dette gir poeng i BREEAM og om man oppnår et vist antall poeng for det totale bygget får man en BREEAM godkjennelse på bygget. Alt jeg kjenner til av prosjekter når det gjelder offentlige og næringsbygg som det regnes på pr. i dag er BREEAM prosjekter. En liten tilleggsopplysning, Tec7 er ikke noe godkjent produkt til BREEAM. Det hadde for høye verdier av VOC grunnet mengden av ftalater(mykgjørere) i produktet ! http://www.ngbc.no/ P.S. Noen kan kanskje huske hvordann det luktet i klasserommet etter en hel sommerferie med stengte dører og solskinn..... Det var ftalater i luften avdampet av gulvbelegget ! (om det var gulvbelegg i rommet da) Redigert 6.April.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
is_620 Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 jobbet på NEBB på Skøyen i min ungdom( det var den gang det fantes flott industri i Norge ) Husker at det var svære advarsel skilter om allergifare utenfor de områdene der det ble brukt epoxi - derfor har dette vært kjent lenge og jeg mener det er dette som har gjort at jeg alltid har hatt respekt for arbeid med stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.