Jump to content

Tåler elektronisk utstyr rystelsene i båt?


Båtfareren

Recommended Posts

Har hatt Laptop i båt i to år og det har gått fint. Festingen er viktig. Først har jeg festet to smale skinner som er 12mm høye med borrelås der jeg har PC-en. Så er PC-en festet med borrelås til skinnene. Dette gjorde jeg for å få nok kjøling til PC-en, men samtidig ser jeg at slagene fra bølger blir bedre dempet.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om noen vanlige hardisker som tåler mye ristelser men du kunne se på hardisker beregnet på bærbare pcr .

Slik som denne , hvis du ikke vil bruke sata kan du velge en slik en , denne trenger da en overgang for å passe et vanlig hovekort med ide tilkoblinger .

Hvis du velger å bruke en 3.5" disk kan du montere slike .

 

Har du veldig mye risting og vibrasjone kan en solid state disk være av interesse ( de er dyyyre ) .

Litt OT , men hva med en 12V strømforsyning for pcn se her .

 

Vil anta at de fleste elektriske gjennstander kan fungere i en båt i mange år hvis en tenker litt før montering .

Prøve å unngå montering på de mest utsatte stedene , kansje lage egne oppheng ( elastiske ) .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt ordinær pc og inverter i båt i 11 år uten noen problemer som kan skyldes rystelser og slag.

Har stått omentrent midtskips, fastskrudd til inventaret.

På forrige båten var det ordinær 220 v skjerm som ble boltet fast, og det virket også fint.

 

Ville ikke vært bekymret for å bruke standard elektronikk/disker såfremt dette ikke er eneste navigasjonsverktøyet.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder PC eller laptop så er det en fordel med såpass mye RAM slik at den bruker disken minst mulig. Etter å ha slept diverse laptoper jorden rundt et par ganger så har jeg lært at de er nokså tandre i det de skal avslutte windows, da skrives det mye på disken. Risting under oppstart er heller ikke heldig, men da er det som regel mulig å forsøke på nytt dersom det går galt. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...