ter-av Startet 25.Februar.2006 Del på Facebook Startet 25.Februar.2006 (redigert) Etter noen flotte år med MorMajor (1) har vi vel bestemt oss for å bytte båt til 2007-sesongen. (Jo, trefotsyken lar seg neppe undertrykke...) Så er spørsmålet; hva skal man bytte til? For tiden studerer jeg flittig disse: Viksund 36 St Cruz Riviera 925 Barracuda 1125. Spesielt er jeg ute etter deres info og erfaringer med Viksund (nypris fra 2 165 000) og Barracuda (nypris fra 1 595 000). De er like store, med omtrent samme løsning - men varierer så mye som 500 000 i standard nypris. Noen som kan hjelpe meg her? Noen nåværende eller tidligere eiere av slike båter som kan gi litt av sine erfaringer? mvh ter-av Redigert 25.Februar.2006 av ter-av (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Geirh Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Baracuda er kjent for og være en god sjøbåt det er jo også den andre men holder en knapp på Baracuda men det er jo vanskelig og fortelle hva andre skal kjøpe selv har jeg ny Flem 350 siden du er i denne prisklassen skal du ta en titt på en slik en Du finner den på spiritboat.no en virkelig god sjøbåt og ikke noe og klage over de som leverer båtene så langt. Fikk min båt til jul. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Skal du først inn på www.spiritboat.no, så ser du selvfølgelig også på Spirit 360....fins det noe "råere" til den prisen? Jeg får min til sommeren....... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Hva er den prisen da.... mon tro??? Båten er fin den, men det er vanslig å vurdere når det ikke står noen data eller pris på siden til spiritboat.no Hva koster herligheten.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
aithra Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Eg meinar ein bør prøva begge båtane før ein event. bestemmer seg, då spesielt til å frå bryggje, gjerne med litt sidevind/frålandsvind, så merkar ein fort forskjellen på Viksund og Barracuda. Ein får det ein betalar for. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Medusa Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Ein får det ein betalar for. Ikke hvis man kjøper Windy... Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Hvorfor ikke med Windy, trodde det var en kvalitetsbåt? KK Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Guest Medusa Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Jo det er en kvalitetsbåt, men klistremerket koster 300 000.- Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Eg meinar ein bør prøva begge båtane før ein event. bestemmer seg, då spesielt til å frå bryggje, gjerne med litt sidevind/frålandsvind, så merkar ein fort forskjellen på Viksund og Barracuda. Ein får det ein betalar for. Kan du spesifisere noko meir? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Eg meinar ein bør prøva begge båtane før ein event. bestemmer seg, då spesielt til å frå bryggje, gjerne med litt sidevind/frålandsvind, så merkar ein fort forskjellen på Viksund og Barracuda. Ein får det ein betalar for. For de av oss som ikke har anledning til å prøve begge båtene eller har eid dem, så kan sikkert du forklare hva denne forskjellen er og hvordan man merker forskjellen mellom Viksund og Barracuda... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hanne_V Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Jo det er en kvalitetsbåt, men klistremerket koster 300 000.- Det var dyre klistremerker, si fra hvis du får solgt noen så skal jeg trykke dem for deg Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Geirh Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Det er bare og sende mail til spiritboat så får du svar så snart det blir arbeidsdag de er snar til og svare på mailer der. Har som en annen snakker om her studert spirit 360 samme skråg som flem men litt annen løsning. Prisen får du høre med Ole Ness. Sitér dette innlegget Link to post
aithra Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Ein kompis av meg klaga på stor avdrift på Barracuda`en, hadde og problemer inn i moloen vår med sidevind. Bytta forresten til Viknes 1030. Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Eg meinar ein bør prøva begge båtane før ein event. bestemmer seg, då spesielt til å frå bryggje, gjerne med litt sidevind/frålandsvind, så merkar ein fort forskjellen på Viksund og Barracuda. Ein får det ein betalar for. Den tok jeg ikke - ved fralandsvind driver jo båten ut av seg selv når du tar fortøyningen. Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Hanne_V Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Ein kompis av meg klaga på stor avdrift på Barracuda`en, hadde og problemer inn i moloen vår med sidevind. Bytta forresten til Viknes 1030. Sammenligner du ikke Barracuda med hekkaggregat mot Viknes med kjøl og aksling? Kjølbåt har mindre avdrift enn planende skrog med hekkaggregat - men så har du andre fordeler som mindre støy, høyere fart osv med hekk. Smak og behag... Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Sydvesten Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Ein kompis av meg klaga på stor avdrift på Barracuda`en, hadde og problemer inn i moloen vår med sidevind. Bytta forresten til Viknes 1030. Hva er forskjellen på avdriften ved en Barracuda 1150 og en Viksund 360 da... Begge er vel helplanere uten kjøl så vidt jeg kjenner til...å sammenligne med en Vinkes 1030 er ikke relevant i denne sammenhengen siden det ikke er en aktuell båt for kjøperen samt at den har kjøl.... vi snakker je her om å rettferdiggjøre en merinvestering på 500k.... Da er det jo greit at vi har reelle fakta på bordet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hanne_V Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Tilbake til det tråden egentlig begynte med. Jeg har hatt en Riviera 925 FB med 290 yanmar og aksling i 3 sesonger. Kjempefornøyd med kvalitet, leverandør og alt. Egentlig veldig synd å selge, men ønsket om større båt vant. Huseklepp som leverandør er utrolig serviceminded. Alt på lager til fine priser av reservedeler. Badet med dusj er stort og fungerer utmerket. Noe trangt i pentry og på akterdekk, kunne vært mer skap-plass til vårt bruk (bruker båten som hytte for 4 i all slags vær fra påske til høstferie), båten er god i sjøen, stabil og har godt fartspotensiale. Hvis du tar båtens lengde og bredde i betraktning er det etter min mening vanskelig å lage en mer perfekt båt. Men etter alternativene å dømme har du sans for flotte båter Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
BEG Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Noen som kan hjelpe meg her? Noen nåværende eller tidligere eiere av slike båter som kan gi litt av sine erfaringer? mvh ter-av Etter 2 sesonger med Barracuda 1100 føler jeg at jeg har noe å bidra med, når det gjelder denne typen. Mitt "drøm" var en Nordwest 355, men kom ved en tilfeldighet over Barracudaen som har identiske mål til en mill lavere pris. Skal ikke hevde at man får Nordwest finish i Barracudaen, men det er ihvertfall brukt masse trevirke i innredningen. Gir båten et lunt preg, og detaljer som glass i skapdører gir en viss ekslusivitet. Viksunden er på dette området ikke helt på høyde etter min mening. Plassen innvendig er stooor. En sittegruppe med plass til 8 pers er litt overkill, man kunne prioritert litt mer uteplass selv om akterdekket er ok nok. Derimot gir den store salongen plass til en meget stor kjøkkenavdeling, og med utrolig godt med skaper. Captains cabin har en helt ok seng, men vet at Viksunden sin er større. Badet er stort, selv dusjkabinettet er ok. En stikk-kabin har en dobbel og en "1,5" seng. Litt trangt å manøvrere seg ned i dobbeltsenga, men det er vel helst pga. en kropp som har vært smidigere Flybrigden er ok, men ikke mer. 3 sitter ok og det er en solseng som har vært benyttet ofte. Det som trekker ned er en for trang og bratt adkomst. Forskjellen på Barracuda 1100 og 1125 er rett og slett bare størrelsen på badeplatformen. Den er økt med ca. 36 cm og det var nødvendig. (jeg kan få kjøpt forlengelses sett til den nette sum av 15.000 ) Motorrommet er eksemplarisk! Plass til masse og god tilgang til alle servicepunkter. Fra maskinrommet er det en dør inn til et eget "teknisk rom". Her er alle tanker, varmeapparater og igjen masse stueplass. Med en KAD44 marsjer jeg på 23 knop ved høyeste cruise-turtall. Forbruk ca. 2,25/nm på blandet kjøring. Kjenner en med samme båt som har en D6 på 350 HK. Da blir marsjfarten økt til ca. 30 (topp 35). Det mest interessante er lavere støy og reduksjon i forbruk (ca. 1,9/nm). Forøvrig er støynivået også på min lavt, spesielt når bakdøra holdes lukket. Barracudaen fikk meget god omtale i Båtmagasinet i fjor, sjøegenskapene ble trukket spesielt fram. Har fått prøvd den i, etter min mening, stor sjø. Godt fornøyd! Må trekke fram at oversikten fra førerplass er ekstremt god, foretrekker faktisk å manøvrere derifra i trange havner framfor på FB! Største motforestillingen var drev, men sålangt er jeg godt fornøyd. Manøveringsegenskaper langt utover det jeg har vært vant med i forhold til mine tidligere strake aksler. Ser at en har lagt inn et velfundert innlegg om avdrift. Sammenlikner man drev og aksel? Barracudaen driver av ved sidevind, det gjør vel alle planende båter. Føler allikevel ikke dette veldig problematisk, handler mest om trening. Om det kun er dette som er avgjørende for valget mellom Barracudaen og Viksund, vil jeg anbefale å bruke litt av mellomlegget på 600k til hekktruster. Man får faktisk mange slike for prisdifferansen. (og man blir gjenstand for en interessant diskusjon her etter at alle 20 thrusterne er fyrt opp samtidig ) Negative sider. Jada, som man sikkert finner på de fleste båter. Noe er jo også svært subjektivt. Jeg synes for min del at doldbordene kunne vært bredere. Åpningen i baugspydet er klønete laget, slik at det blir trangt. Adkomst FB har jeg også påpekt. Men, i sum er jeg ikke i tvil om at jeg vil anbefale båten. Særlig den nye 1125 og da helst med D6. Noen voldsomt bastante meninger om Viksund og Rivieraen avstår jeg i fra, da disse kun "er besøkt". Sjekk finish og ikke minst total størrelse/stuerom. Men, smaken er som ...... Flotte båter alle 3. (Det hører med til historien at Leverandøren av Barracuda er meget service innstilt og at båten har lite feil ved overlevering. Det samme har jeg hørt om Huseklepp, men ikke om Viksund) Lykke til med valget. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Victora III Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Jo det er en kvalitetsbåt, men klistremerket koster 300 000.- Nå er det nok bare minutter før Bitteliten er på nett! Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Hva er forskjellen på avdriften ved en Barracuda 1150 og en Viksund 360 da... Begge er vel helplanere uten kjøl så vidt jeg kjenner til... Viksund36 leveres også med kjøl. Men, da skal man ha en meget stor motor for å komme i nærheten av marsjfarten til Barracudaen. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
ter-av Svart 27.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2006 Etter 2 sesonger med Barracuda 1100 føler jeg at jeg har noe å bidra med, når det gjelder denne typen. Mvh. BEG Takk for godt og fyldig svar, BEG. Det var nettopp slike tilbakemeldinger jeg var ute etter! Håper jeg kan få komme tilbake til deg hvis det dukker opp problemstillinger når jeg nå går videre i båtjakten. mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
hanssae Svart 27.Februar.2006 Del på Facebook Svart 27.Februar.2006 Noen som kan hjelpe meg her? Noen nåværende eller tidligere eiere av slike båter som kan gi litt av sine erfaringer? mvh ter-av Disse båtene er omtalt i Erfaringsdatabasen der blant annet BEG har ett godt innlegg om Barracudaen sin , denne basen kan være ett godt hjelpemiddel for nye kjøpere til å ta det rette valget av båt. Jeg vil gjerne oppfordre medlemmene til å dele sine erfaringer i denne basen , til alles beste. Man vet jo aldri , det kan jo hende at en skal bytte båt en gang Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 27.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2006 Disse båtene er omtalt i Erfaringsdatabasen der blant annet BEG har ett godt innlegg om Barracudaen sin , denne basen kan være ett godt hjelpemiddel for nye kjøpere til å ta det rette valget av båt. Jeg vil gjerne oppfordre medlemmene til å dele sine erfaringer i denne basen , til alles beste. Man vet jo aldri , det kan jo hende at en skal bytte båt en gang Enig. Erfaringsdatabasen var det første stedet jeg gikk. Likevel får man mer "kjøtt på beinet" når erfaringene kan utdypes en del mer i utfyllende tekst slik vi nå fikk et godt eksempel på. mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
bjoris Svart 27.Februar.2006 Del på Facebook Svart 27.Februar.2006 (redigert) Viksund36 leveres også med kjøl. Men, da skal man ha en meget stor motor for å komme i nærheten av marsjfarten til Barracudaen. Stemmer det da? Tenker du på at den kan fås med aksling? Vel, fint om du utdyper. Det kan være riktig for det jeg vet... Redigert 27.Februar.2006 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
BEG Svart 27.Februar.2006 Del på Facebook Svart 27.Februar.2006 (redigert) Stemmer det da? Tenker du på at den kan fås med aksling? Vel, fint om du utdyper. Det kan være riktig for det jeg vet... En bekjent har Viksund 36 med aksling. En eller annen stooor VP på 450(?) Hk. Marsjfart drøyt 20 kn så vidt jeg vet. Mvh. BEG Rettelse; Ooops. Ser at det kanskje menes at skroget er "planende", altså ikke konvensjonell kjøl som på halvplaner. Vel, der må jeg bite i gresset og si at det vet jeg ikke. (altså det eneste jeg vet er at båten har aksling) Redigert 27.Februar.2006 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.