Jump to content

Hjelp til innredning av Furuholmen...


vikers

Recommended Posts

Holder som kjent på med oppussing av en Furuholmen 29,7 fot med AC.

Sier her oppussing fordi jeg ikke restaurerer totalt tilbake til opprinnelig utseende, og trenger derfor litt innspill. Uteområdet (mellom kabinene) skal jeg begynne på snart, og vil egentlig ha det så pent og funksjonelt som mulig, men hvordan stiller BP`s medlemmer seg til dette?

 

Er det "harry" med buesofa i en trebåt av denne type, eller kan denne type endring være akseptabel?

 

Vurderer å bytte ut de aller fleste hjørner med avrundede former og lister (som nyere båter), men tenker jo "litt" på selve sjelen i båten. Bør jeg la båten være mest mulig orginal i innredningen, eller kan jeg tenke mer utseende og komfort uten at det blir "harry"?

 

Innspill noen?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Sats på komforen, tror dette vil gi mest glede i bruk av båten og at intressen for bruk av den er på topp. La gjerne det ytre ha en nostalgiske og orginalt preg. Dette gjør båten mere "aktraktiv" og blir et syn for øyet.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Verden har gått vidre siden denne båten ble bygd. Også jeg ville valgt en mer moderne og funksjonell innreding enn det som var vanlig da båten ble sjøsatt.

 

Du og familien skal ha komfort ombord. Og dette tror jeg neppe du finner på samme måte med en orginal restaurert båt.

 

Dette er min mening. Litt "luksus" skal man unne seg på sjøen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke noe motsettning i komfort og tidstypisk?

Jeg ville satstet på buer, noe som gir mange muligheter hva plass anngår. dette er jo ikke direkte feil med tanke på tiden heller.

Det viktigste tror jeg er å ikke overdrive.

Tenk ut hvordan du vil ha det og ta vekk 30% av alle detaljer og unødig "stesj" da tror jeg du får "klassisk eleganse"... jeg vet av egen erfaring at det er lett og overdrive når en får fart på fresen :wink:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei Vikers.

 

Jeg driver med interiøret mitt selv nå, og har definitivt valgt å satse på "komfort-modellen". Jeg prøver hele tiden derimot å bygge i den "stilen" som resten av båten er, men tanke på listing o.l. Hva er det du har tenkt å gjøre/bygge? HVa har du fra før? JEg tenker da på pentry? Toalett? Bord? Buesofa synes jeg personlig blir litt "over streken" i en slik båt....

Link to post
Share on other sites

Skal en tur i morgen å få tatt noen gode bilder av båten innvendig slik den fremstår nå.

 

Det jeg tenker på er jo at stort sett alt er i rette kanter og 90 grader på hverandre.

Benker er rette, og med firkantede bord på hver side av midtgang - her vurderer jeg å fjerne det ene bordet, og da lage en sofa som bues istedet for de rette vinklene.

 

Jeg har motorkasse i senter på "uteområdet" hvor lokket er som et stort bord, og her ville jeg da lage nytt lokk som er ovalt rundt og følger litt krumningen på sofa etc... Det er den type endringer jeg vurderer.

 

Har en tanke om at dette vil gjøre båten mye mykere, og mer elegant å se på, samt at alle spisse hjørner ikke blir så vonde å skalle i. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Spent på å se bildene. Det finnes jo mange forskjellige måter å gjøre en hjørnesofa på, og ikke alle inkluderer plysj og kniplinger... :lol: Kan jo hende det (hjørnesofa, ikke plysj) kan passe fint. :wink: Siden ikke målet er å restaurere den tilbake til slik den så ut, står man jo helt fritt i forhold til egen smak. Flere meninger kommer når bildene kommer :wink:

Link to post
Share on other sites

Kan garantere at det ikke skal finnes en knipling, eller plysj i noen form, når jeg en gang blir ferdig. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du får støype innredning i glassfiber! :lol: Da kan du få så mange runde former som du ønsker. Lite vedlikehold er det også!

 

:wink:

 

 

:nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono:

 

Å fysjamei, å fysjamei....... Bbbbrrrr ...JØSS hadde jeg hår der også? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Holder som kjent på med oppussing av en Furuholmen 29,7 fot med AC.

Sier her oppussing fordi jeg ikke restaurerer totalt tilbake til opprinnelig utseende, og trenger derfor litt innspill. Uteområdet (mellom kabinene) skal jeg begynne på snart, og vil egentlig ha det så pent og funksjonelt som mulig, men hvordan stiller BP`s medlemmer seg til dette?

 

Er det "harry" med buesofa i en trebåt av denne type, eller kan denne type endring være akseptabel?

 

Vurderer å bytte ut de aller fleste hjørner med avrundede former og lister (som nyere båter), men tenker jo "litt" på selve sjelen i båten. Bør jeg la båten være mest mulig orginal i innredningen, eller kan jeg tenke mer utseende og komfort uten at det blir "harry"?

 

Innspill noen?

Jeg er av den oppfatning at så lenge man beholder mesteparten av de opprinnelige utvendige linjer så skader det ikke å bruketilpasse resten da kan du i etter tid si "Customized by Vikers :smiley:"

(Customizing = Brukertilpasse)

Det kan tenkes at det man gjør forskjønner og fremhever båten.. Alt er jo egentlig opp til en selv.

Det vil alltid finnes en eller annen som griner på nesa, men det er jo din båt!

Lykke til med å skape DIN båt!

(Mitt siste prosjekt blir langt fra original, kanskje originell eller hva det nå heter :rolleyes: )

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Litt OT men jeg kommer på hva jeg leste i boken om Ho-Ho, de første norske herrer som reiste jorden rundt. (En seilskøyte på 30 tallet) Den var innredet med interiøret fra en annenklasse kupe fra norske statsbaner :wink:

 

Jeg synes du skal tenke praktisk og slik du selv vil ha det, men lage det med omhu slik at det likevel passer til/følger linjene i båten.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenker på er jo at stort sett alt er i rette kanter og 90 grader på hverandre.

Benker er rette, og med firkantede bord på hver side av midtgang - her vurderer jeg å fjerne det ene bordet, og da lage en sofa som bues istedet for de rette vinklene.

Rent bortsett fra at en buesofa neppe øker komforten i noen grad. I en rettvinklet sofa har du hjørner du kan "krype" opp i og sitte med beina i sofa-en. Til og med tre slike dersom du polstrer armlenene. I en buesofa er eneste fornuftige sittemåten rett opp og ned med beina på dørken.

Jeg vet det ikke er pent å sitte med beina i sofa-en, men ombord hos meg er i hvert fall det et privilegium jeg unner alle.

Derfor - ingen buesofaer ombord i mine båter! :nono:

 

mvh tuffff

 

PS! Jeg vet hvordan sofa skrives, men programmet insisterer på banneord og lager stjerne. DS

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt OT men jeg kommer på hva jeg leste i boken om Ho-Ho, de første norske herrer som reiste jorden rundt. (En seilskøyte på 30 tallet) Den var innredet med interiøret fra en annenklasse kupe fra norske statsbaner :wink:

Det passer fint i disse tider da NSB utrangerer gamle vogner, men det er vel litt mye respatex i de :lol::lol: da er vel ikke de intresante.

Behold det originale utsene, bygg overvelmende luksus invendig, men i stil med båten.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...