Jamo Posted July 12, 2003 Share Posted July 12, 2003 Trenger ny motor til gummibåten., Aquaquick MS 265. Lider valgets kvaler om eg skal kjøpe minst (lettest) mulig eller om eg skal få litt fart på båten. Er det noen som har tilsvarende båt og kan komme med en anbefaling ? Quote Link to post
SveinHa Posted July 12, 2003 Share Posted July 12, 2003 Du kan jo ha i tankene at 8 hestere er samme motor som også selges som 5-6 hk. 9.9 hestere selges også som 15 Hk. Poenget er at en 8 Hk veier BETYDELIG mindre enn en 9.9....... Totakt er også vesentlig lettere enn 4-takt. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
jkirkebo Posted July 12, 2003 Share Posted July 12, 2003 Jeg er normalt en stor tilhenger av å utstyre båten med maks lovlig motor. Har aldri hørt om noen som har klaget på at de kjøpte for stor motor, det motsatte er ofte tilfellet. Båten her tåler 10hk. Men siden vekt er viktig ville jeg vurdert en Tohatsu 9.8hk, den er bygd på samme lest som 8hk og veier kun 27kg. De fleste 9.9hk veier 35-42kg. Legg på 10kg for 4-takt. Tohatsus 9.8 er endel billigere enn andres 9.9 også etter hva jeg vet. Data her: http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/8hp/8hp_data.html Quote Link to post
Jamo Posted July 12, 2003 Author Share Posted July 12, 2003 Hadde egentlig tenkt en 2,5 til maks 5 hester, men har fått diverse advarsler om at dette er for lite. Båten henger i snap daviter, så det blir jo en del løfting av motor. Quote Link to post
jkirkebo Posted July 12, 2003 Share Posted July 12, 2003 5hk veier typisk rundt 20kg, kun 7kg mindre enn Tohatsu 9.8. Quote Link to post
BK Posted July 13, 2003 Share Posted July 13, 2003 Hadde egentlig tenkt en 2,5 til maks 5 hester, men har fått diverse advarsler om at dette er for lite. Båten henger i snap daviter, så det blir jo en del løfting av motor. 5hK fUNKER BRA PÅ MIN BÅT SOM er 3,1 lang Går opp i plan med en voksen og ett barn (+bensinforbruk forskjellen da) Quote Link to post
KOB Posted July 13, 2003 Share Posted July 13, 2003 Hadde egentlig tenkt en 2,5 til maks 5 hester, men har fått diverse advarsler om at dette er for lite. Båten henger i snap daviter, så det blir jo en del løfting av motor. Nettopp. Det har også jeg innsett. Har en Mercury 5hk til en Valiant 250 Rib. Mer enn tilstrekkelig - planer uproblematisk med en voksen og et barn ombord. Motoren hadde nok blitt brukt mer om den var lettere (såvidt over 20kg mener jeg å huske). Ryggen kunne vært bedre, og jeg er like redd hver gang for å miste motoren i sjøen. Skulle jeg kjøpt på nytt hadde jeg kanskje ofret litt fart for en lettere motor? Quote Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Jamo Posted July 13, 2003 Author Share Posted July 13, 2003 Tror eg ofrer farten, og kjøper den letteste motoren eg kommer over. Båten er jo heller ikke godkjendt med mer en 2,5 HK tror eg... :nono: Det blir bedre en å ro uansett Quote Link to post
jkirkebo Posted July 14, 2003 Share Posted July 14, 2003 Båten din er godkjent for 10hk i følge produsenten ihvertfall, så vet du det. Quote Link to post
TMe Posted July 14, 2003 Share Posted July 14, 2003 Den første tanken som slår meg når det er snakk om å løfte av og på motoren for hver gang båten skal opp er at her kunne det være kjekt med en liten svingbar davit med tau og talje. Tilvirket av alu. eller 316L og montert i "hjørnet" akter. Det vil spare ryggen og være god sikring mot å miste motoren på vannet. Motoren har neppe løfteøye, men det kan enkelt lages et "seletøy" av webb som motoren kan løftes etter. Quote Link to post
PanPan Posted July 14, 2003 Share Posted July 14, 2003 Tror eg ofrer farten, og kjøper den letteste motoren eg kommer over...... Det blir bedre en å ro uansett Ja, det kan være et poeng, alt etter hva man bruker en jolle til. Ombord hos oss er alt mest mulig lagt opp slik at en person, kona eller jeg, kan gjøre alt alene. Da har vi en gummijolle som veier 20 kg og en påhenger (Honda 4 takter, 2hk) som veier 12 kg. Dette er på plass ombord under seilas om vi vil. Moderate løft også for en person, greit å stue vekk. Og som du er inne på, det går fortere enn å ro - uansett. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.