Jump to content

Motor til gummibåten


Jamo

Recommended Posts

Du kan jo ha i tankene at 8 hestere er samme motor som også selges som 5-6 hk. 9.9 hestere selges også som 15 Hk. Poenget er at en 8 Hk veier BETYDELIG mindre enn en 9.9....... Totakt er også vesentlig lettere enn 4-takt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er normalt en stor tilhenger av å utstyre båten med maks lovlig motor. Har aldri hørt om noen som har klaget på at de kjøpte for stor motor, det motsatte er ofte tilfellet.

 

Båten her tåler 10hk. Men siden vekt er viktig ville jeg vurdert en Tohatsu 9.8hk, den er bygd på samme lest som 8hk og veier kun 27kg. De fleste 9.9hk veier 35-42kg. Legg på 10kg for 4-takt. Tohatsus 9.8 er endel billigere enn andres 9.9 også etter hva jeg vet.

 

Data her:

http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/8hp/8hp_data.html

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig tenkt en 2,5 til maks 5 hester, men har fått diverse advarsler om at dette er for lite. Båten henger i snap daviter, så det blir jo en del løfting av motor. :lol:

5hK fUNKER BRA PÅ MIN BÅT SOM er 3,1 lang Går opp i plan med en voksen og ett barn

(+bensinforbruk forskjellen da)

:lol:

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig tenkt en 2,5 til maks 5 hester, men har fått diverse advarsler om at dette er for lite. Båten henger i snap daviter, så det blir jo en del løfting av motor. :cheers:

Nettopp. Det har også jeg innsett. Har en Mercury 5hk til en Valiant 250 Rib. Mer enn tilstrekkelig -  planer uproblematisk med en voksen og et barn ombord. Motoren hadde nok blitt brukt mer om den var lettere (såvidt over 20kg mener jeg å huske). Ryggen kunne vært bedre, og jeg er like redd hver gang for å miste motoren i sjøen. Skulle jeg kjøpt på nytt hadde jeg kanskje ofret litt fart for en lettere motor?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Den første tanken som slår meg når det er snakk om å løfte av og på motoren for hver gang båten skal opp er at her kunne det være kjekt med en liten svingbar davit med tau og talje. Tilvirket av alu. eller 316L og montert i "hjørnet" akter. Det vil spare ryggen og være god sikring mot å miste motoren på vannet.

 

Motoren har neppe løfteøye, men det kan enkelt lages et "seletøy" av webb som motoren kan løftes etter.

Link to post
Share on other sites

Tror eg ofrer farten, og kjøper den letteste motoren eg kommer over......  Det blir bedre en å ro uansett :cheers:

Ja, det kan være et poeng, alt etter hva man bruker en jolle til.

 

Ombord hos oss er alt mest mulig lagt opp slik at en person, kona eller jeg, kan gjøre alt alene. Da har vi en gummijolle som veier 20 kg og en påhenger (Honda 4 takter, 2hk) som veier 12 kg. Dette er på plass ombord under seilas om vi vil. Moderate løft også for en person, greit å stue vekk.

 

Og som du er inne på, det går fortere enn å ro - uansett. :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...