Jump to content

Mercruiser elektrisk diagram/ladeproblem

Windy37GM

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som vet om et sted man kan laste ned "wiring diagram" på Mercruiser diesel motorer?  jeg har et problem med min Mercruiser 7,3 l diesel 1997 model som arter seg som følger:

-Jeg starter motoren og alarmen hyler infernalsk.  Jeg har perfekt oljetrykk (som endrer seg slik det skal når jeg øker tomgangen litt, dvs fra 1,2-3 til 2) og fin temperatur og tok derfor sjansen på å kjøre hjem på sakte fart.  Jeg ser at nåla på voltmeteret mitt hopper opp og ned som en syk høne rett etter start og at hylelyden endrer "pitch" i takt med hoppingen.  Hoppingen på voltmeter nåla har den nå sluttet med (kan det være forvarmerne som slo inn og ut?)

Etterhvert stabiliserer voltmeteret seg på 12 volt. Dette skulle indikere at ladingen ikke er tilstede.  Jeg har åpnet motorkassa og strammet generatorreimen som var litt slakk. Uten at jeg gjør noe annet enn å kjøre sakte (900-100 rpm 4-5 knop) stiger spenningen til ca 14 volt og hylingen gir seg en liten stund etter dette.  Etter totalt 5-7 minutter stopper hylingen i alarmen, spenningen er litt over 14 volt og alt ser fint ut.

Dette har gjentatt seg etter 2 starter, så dette må jeg se på.

Er det noen som har erfart lignende, eller vet hvor jeg kan finne skjema til motoren?

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

*klaske pannen*   :smiley:

Elektrisk skjema for mange av Mercruiser sine motorer ligger på   http://www.marinepower.com , downloads..

Hvorfor er det slik at etter jeg har stresset som en gal for å få låne manualen av verkstedet, kopiert ørten sider som en idiot, så finner man det på det mest naturlige stedet i verden, nemlig produsenten sin sider ?

Bra sider forresten..   :smiley:

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg skal begynne på det imorgen :-)    Jeg kan litt om strøm og greier, så vi får se hvordan det går.  Takk for tilbudet, kan jeg komme til bake hvis det stopper opp i skallen på en stakkar ? Bare skjemaet er iboks, tror jeg det er håp.  Multimeter og verktøykassen skal sammen med meg i båten, samt at kona skal få lov til å være med.  Jeg fikser lading/gløde greier, fruen skal vaske den forrige eieren ut av båten.

Eksempel på perfekt dagmamma:

"Næmenn, har dere kjøpt ny båt??  Jeg kan godt passe gutten deres noen timer ekstra på ettermiddagen sånn at dere får ordnet litt"   Bedre blir det ikke :-)

Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...