Jump to content

Ny motor?

Slagskibet

Recommended Posts

Av svarene som kom til en av de som hadde stilt spørsmål om motorene kom det frem at en av motorene var i Dubay. Ut i fra konseptet virker det som det kun er motorer fra utlandet som er lagt ut for salg. I tillegg må kjøper svare for mva, frakt og avgifter. Kjøper må også betale 2/3 av kjøpesummen på forhånd.

Dette virker tvilsomt, spør du meg. Aldri om jeg ville kjøpt meg ny motor på denne måten. Da ville jeg heller betalt litt ekstra for den sikkerheten det er å kjøpe i Norge og samtidig være innenfor de garantibestemmelsene som gjelder. Ville ikke betalt en krone for en motor før den har blitt plassert i båten og nøye utprøvd.

• 1 år senere...

Hei.

Mulig jeg kjøper en snekke på 25/27 fot. I den type snekker  er det ofte gammle saltvannkjølte Volvo Penta motorer med 25 til 36 hk.  ( fra 1970 til 1980 mod.)

Etter som disse motorene begynner og bli utslitt og gammle, ønsker jeg og bytte ut denne men en ny motor.

Har noen da erfaringer med ANDRE innenbords motorer en Yanmar og Volvo Penta ??

Ønsker da en motor med god  kvalitet ,og noe rimeligere  en de nevte. (fra 25 til 40 HK)

Gå for Vetus 42 HK. 4 sylindret. Kjøpte ny til forrige båten og kjørte nesten 300 timer denne sommeren uten noe problemer. Dette var nå i år. Koster ca 85000 med gear. Den er også veldig liten og lett. Veier 190 kg og det er ca 100 mindre en Yanmar 3 sylindret. Den er også lavere og smalere. Veldig servicevennlig og lett adkomst til alt. Anbefales på det varmeste. Lykke til med valg av motor.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Dessuten tror eg det er letter å få tak i deler i disse motorene.

Vet med stor sikkerhet at det i allefall er meget lett å få deler til Solè sine motorer.

Bolga maritime ligger inne med et komplett delelager, til priser som bare er det halve av det foreks Yanmar kan skilte med. Jeg vet, har hatt både en liten Yanmar (8 ysg) og en liten Solè (13 hk). Når starteren røyk på Yanmar`n måtte den henter fra Holland. Mens vannpumpa på Solè`n som røyk kom fra Nordland. For meg så utgjorde det over en uke mindre ventetid på en alminnelig del... Det kan ikke være uten grunn at mye av kystfiskeflåten i Norge benytter Solè som motoirinstalasjon i sine yrkesbåter, de har i allefall ikke anledning til å ligge å vente på deler...

Båten har sin faste plass i hagen.......

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...