Jump to content

Kobling gps til vhf


Baracuda

Recommended Posts

Har en Garmin 152 gps som jeg vil koble opp mot Navman 7200 vhf.

Har koblet fra den blå ledningen på gps til ledning merket gps+ på vhf og så har jeg koblet ledning merket gps- sammen som felles jord. Og jeg har signaler på gps men jeg får ikke signalene inn på vhf. Mente jeg leste noe om dette her for en stund siden men er det noen som har gode råd.

Link to post
Share on other sites

Har en Garmin 152 gps som jeg vil koble opp mot Navman 7200 vhf.

Har koblet fra den blå ledningen på gps til ledning merket gps+ på vhf og så har jeg koblet ledning merket gps- sammen som felles jord. Og jeg har signaler på gps men jeg får ikke signalene inn på vhf. Mente jeg leste noe om dette her for en stund siden men er det noen som har gode råd.

Har du kontrollert at gps'en sender ut NMEA-signaler (innstilles på Garmin GPS 152 i oppsettet for output). Har tilsvarende GPS.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at du finner en løsning på spørsmålet om du på GPSen:

 

1) Går inn på hovedmeny

 

2) Velger deg frem til com

 

3) Setter opsjonen NMEA in/ NMEA ut.

 

se ellers i manualen:

 

http://www.garmin.com/manuals/GPS152_OwnersManual.pdf

 

side 60.

 

Du finner videre kobling på side 83 og noe NMEA-stoff på side 84 i manualen.

 

Jeg har samme oppkobling som deg med Garmin GPS 152 (som er en bra GPS) mot NAVMAN 7200.

 

Dette virker bra.

 

NAVMAN skal automatisk finne GPS-signal fra sender.

 

Dersom du fremdeles ikke får GPS-posisjon på VHFen kan det bero på at GPS er satt i manuell.

 

Dersom du plages av høy varsellyd fra VHF når GPS skrus av kan du fjerne alramlyden på VHFen.

 

Det tar litt tid å legge inn MMSI tall og navn på "kompiser" i BUDDY-lista.

Link to post
Share on other sites

Skal til med same prosjekt på min nye VHF (har vel og merke anna type GPS og DSC-VHF).

 

Men frå før tek eg ut NMEA-signal frå GPS til PC/kartprogram. Og på min brakett er det berre ein datakabel ut. Kan eg "paralellkobla" ledningane til VHF'en på NMEA-utgangen på GPS'en?

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...