Jump to content

Bayliner. Er dette lurt?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Min sønn studerer på Hawaii, og har funnet følgende båt

 

http://honolulu.craigslist.org/boa/134896546.html

 

motoren er en 5,0 liter på 260 HK, Alpha 1 drev. Er Alpha 1 kraftig nok for denne motoren, eller er det det som har litt problemer?

 

Han vurderer kjøp for å sette den i stand, og eventuellt ta den til Norge for salg. Må den ikke i såfall CE merkes? Det blir vel kanskje ikke spesiellt lønnsomt da, med tanke på kostnadene?

 

Er det noe marked for en slik båt i Norge?

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Motoren blir ikke godkjent her likevel.

Hvordan da, tenker du på CE merkingen, eller er det andre ting en motor må godkjennes i forhold til?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nye regler pr 01/01-2006 og i hennhold til dei reglene må ein ha papirer fra motorprodusent på utslipp og støy. Dette er ved CE merking. Og uten CE merking får ein vel ikke tollet inn båten. Med det mener jeg du får ikke betalt mva osv. Og du kan da heller ikke bruke båten eller selge den. Forsikre den kan og bli vanskelig uten CE merking. Mulig der er noen utenlandske forsikrings selskap som forsikrer uten CE.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Men trenger den CE merking når det er en 1992 modell da? Trodde dette kun gjaldt båter etter 1998?

Båten kan være fra 1970 for den saks skyld. Det som er saken er at den er importert etter 1998.. :sad: .

 

Den måtte ha vert i et EØS land før dette året for å slippe.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Min sønn studerer på Hawaii, og har funnet følgende båt

 

http://honolulu.craigslist.org/boa/134896546.html

 

motoren er en 5,0 liter på 260 HK, Alpha 1 drev. Er Alpha 1 kraftig nok for denne motoren, eller er det det som har litt problemer?

 

Han vurderer kjøp for å sette den i stand, og eventuellt ta den til Norge for salg. Må den ikke i såfall CE merkes? Det blir vel kanskje ikke spesiellt lønnsomt da, med tanke på kostnadene?

 

Er det noe marked for en slik båt i Norge?

For det første - Alfa one er et kjempegodt drev som blir brukt på (bensin)motorer opp til 350hk. Tror at grunnen til at det blir brukt på bensinmotorer er at for å gire, må tenningen kuttes et lite øyeblikk, da girer dette veldig mykt. Uten må du "spenne det i gir"...

 

For det andre: Det blir stilt samme krav til CE-merking både ved nye og brukte båter når de blir importert fra 3. land (dvs land utenfor EU). Det vanskelig kravet er kanskje utslippskrav, men husk nå på at amerikanere har lagt langt foran Europa på utslippskrav, bl.a. var katalysator påbudt fra 1973 (!) i USA, mens det kom 20 år senere her i Norge...

 

Dette betyr at samme motorer solgt i USA er "renere" enn de solgt i Europa. Sjekk med produsent av båt/motor for evt. muligheter på å få denne godkjent.

 

Ellers står her litt om CE-merking.

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette vil jo uansett være et spørsmål om matematikk.

 

Båt US$ 2000 + 500 i deler =US$ 2500 = 16875 kr

Frakt Hawaii-Norge??? 10000,-? = 10000 kr

HK avgift 260x132,5 = 34450 kr TOT=61325

MVA på ovenstående 61325X0,25 = 15331 kr

 

Totalkost inkl mva = 76656 kr

 

 

Tilsvarende båter annonseres for 80-100K her hjemme.

 

Det kan jo også være verdt å merke seg at båten er fra en mindre

heldig periode for Bayliner rent kvalitetsmessig.

 

 

(Alphadrevene anbefales ikke brukt mot motorer med mer enn 300HK.

Drevet har "dog clutch" i motsetning til bravodrevene og VPs "cone clutch", og som oblix sier må det en "shift interrupt switch" til for å gire med motoren i gang.)

Link to post
Share on other sites

"Cone Clutch" - Som når du setter iskjeks oppi hverandre.

 

Whistler, Det var en god forklaring. Er du pedagog?

Takk for den. Er nok ikke pedagog, men liker å bruke bilder for å forklare.

 

For øvrig; etter å ha surret litt rundt i NADAguides, ser det ikke ut til at Bayliner har hatt en 19,5 fots Capri bowrider i årene 1990-1-2-3.

Ett eller annet sted i dise årene byttet de motorleverandør fra OMC til Mercruiser. Kanskje det er en 20 foter (2050)?

Dessuten ville jeg tippe at 5.0 motoren er på 220 hk og ikke 260. (5.0 m/forgasser 220hk m/efi/mpi 260hk, 5.7 m/4port gasser 260 hk)

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir ikke noen av disse småbåtene produsert i Europa?

 

Sjekket hjemmesiden, finner bare usa og mexico der, er noe som sier meg at det ble produsert noen på den riktige siden av dammen også...

602 og 652 blir lagd i Bulgaria.602 er en europeisk versjon av 192 (fra 2002/3), og 652 er bygd på 2052 skroget for det europeiske markedet(den kom i 2005). 175 lages i Mexico.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke "bruktverdien" på NADAguides.

 

Jeg hadde selv en 2052 LX med Mercruiser 5.0 og Alpha drev.

Den brukte ca 1,25 l/nm ved cruise (30 knop@3000 rpm).

Dette skulle vel tilsvare 11-12 gallons pr time ved marsjfart.

Med litt blandet kjøring vil jeg tippe at du ender opp med et forbruk i området 20 l/motortime.Med en bensinpris på snaut US$ 3,- pr gallon, kan du jo selv vurdere om det blir et pengesluk.

Link to post
Share on other sites

Powertrimsylindre koster et sted mellom 250 og 300 US$ pr stykk (og ikke 150 DPs som selger sier).Kanskje du trenger en ny trimpumpe også? 400-600 US$.

Power steering needs work - det kan jo bety så mangt. Sylinderen er festet på innsiden av transom, altså bak motoren. I heldigste fall når du alle bolter og skruer uten å ta ut motoren.

Du trenger sikkert også nye anoder, noen timer med høytrykkspyler og "elbow grease", nytt batteri, nye plugger, (stifter) rotor og fordelerlokk.(tune-up-kit).

Som selger sier. Kjøper bør være "mechanically inclined".

Grunnen til at båten selges (til en pris som ligger et godt stykke under listepris) kan jo være at eieren heller vil jobbe enn å bruke en båt som er luguber.

Du kan jo avtale en prøvetur, og et opptrekk på hengeren for å se bunn, drev, belger og propell. Hvis mulig ta med en båt/motorkyndig.

Tomgangsturtall 750-800 rpm

WOT 4400-4800 rpm

 

Tid fra stillestående til den er i plan bør være et sted mellom 2 og 4 sekunder.

Hvis servostyringa virker som den skal, skal båten gå rett frem i marsjfart når rattet slippes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...