Jump to content

Plassering av Wallas varmer i Bayliner


hekta på båt

Recommended Posts

Hei jeg har en Bayliner 2850 som jeg skal montere en wallas

varmer i. Min første tanke var å montere den i motor rommet

for der er det jo plenty plass, men så begynte jeg å tenke på

at med bensin motor så er det kanskje ikke lov. :confused:

Derfor lurer jeg på hvor dere andre som har bayliner har plassert

varmerene deres hen.

De fleste skott i båten er såpass grunne at det blir trangt med tanke

på at eksosen skal ut på toppen og at det skal være fall på returen.

Håper på noen glupe forslag :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Brumle har du bare et luft uttak eller har du slange strekt frem til

forpiggen ? Hvis ikke hvordan blir tempraturen i forpiggen

Har bare et luft uttak, blir nok litt kjøligere i forpiggen men dette synes jeg ikke gjør noe da vi bruker den som seng, greit med litt kjøligere der da. Ellers blir båten god og varm med Ebern. har testet flere ganger med 15-20 minus ute og har da 25 inne uten problem.

Vurderer og montere et varmeapparat fra motoren i tillegg for og kunne legge opp til en defroster, og kansje et par dyser oppe på fly, sikkert godt med litt varmluft der når solen ikke varmer.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? Det blir vel å fyre for kråka:-)

 

KK

Ja men det spiller ingen rolle så lenge en bruker overskuddsvarme fra motoren, Hadde kalesje på gamlebåten og kjørte ofte med kalesjen nede og varmeapparatet på fullt, ble faktisk mye lunere da. Synes det er godt og sitte ute og kjøre, men ikke hvis en fryser.

Link to post
Share on other sites

Jeg er akkurat ferdig å montere varmer for en bekjent. Den ble av forskjellige hensyn plassert bak et skott midt i båten fordi det var lettest å trekke varmluftslanger derfra. Støymessig hadde det vært bedre og hatt den under dørken akterut. Dette rommet er gjerne isolert fra resten av båten og det betyr mindre støy fra varmeren inne i cockpit. Isoler slangene så øker du temperaturen som kompensasjon for at slangene blir lengre.

 

Lykke til. Sett av noen kvelder for tiden går...

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert både defroster på kjølevannet (10kW) og dieselvarmer (Mikuni 3,5 kW) i "taket" (hulrommet i flybridgen). Her er det kjempegod plass som ikke kan brukes til noen verdens ting ellers.

 

Har montert 1 defrosterdyse pr vindu + 1 ekstra som blåser varmluft ned i kabinen.

For nedføring av varmluftslange fra Mikunien har jeg montert et 110 mm rustfritt tynnvegget rør ("meierirør") fra taket og ned i pentrybenken. Der forgreiner jeg slangene videre med dyse i forpiggen, stikk-køya, toalettet og ved nedgangen til forcabin. Slangene kan da legges skjult med kortest mulig lengde. Videre har jeg lagt en dyse akter ved inngangen, men denne slangen la jeg ned isolert under dørken da jeg skiftet den.

 

Jeg har lagt opp 16 kvadrat kabel for Mikunien, i følge monteringsanvisning skal det holde med noe mindre (6-8). Lengden på dieselslangen og løftehøyde ligger på grensen av det fabrikken anbefaler som maksimum, men jeg har ikke hatt problemer med å starte varmeren, eller hatt utilsiktet driftsstans.

 

Når det gjelder Wallasen er det mulig du vil få problemer med plassering av tanken, er usikker på hvor stor løftehøyde du kan ha, og hvor mye fall min/max det skal være på returen. Hvilken varmer er det du har, diesel eller parafin?

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...