Jump to content

nivåregulering/giver til vanntank?


holy

Recommended Posts

Har noen et tips til meg vedr montering av giver/nivåregulering av vanntank.

 

PS! Det går IKKE å montere denne på toppen av tanken grunnet for lav høyde der tanken er plassert. :crazy:

 

Så for meg å montere noe i siden på den? Kan det finnes givere for slikt??????

 

Det er en plasttank som ble montert nøyaktig inn i hullet der står men null tanke på at en kanskje ville ha en giver der..(montert inn av forrige eier)

 

Takker for alle svar og råd.

Link to post
Share on other sites

Du har en mulighet, montere et rør på siden av tanken som giveren kan stå i. Men det avhenger av at du kan komme til å få montert utak i bunn av tanken, eller bruke et "T" stykke på tappestussen dersom denne er i bunnen av tanken.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det var eneste måten for meg da jeg skulle montere giver til septiktanken i min Saga 27. Her var også tanken "dyttet in" før kasse for batterier ble støpt fast utenfor. Så for meg ble det frem med vinkelsliperen og stikksag.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

..eller bruke et "T" stykke på tappestussen dersom denne er i bunnen av tanken.....

Jeg hadde nivåglass koblet til sugestussen med T i min forrige båt. Med en gang pentrypumpen startet ble nivåglasset suget tomt og lufta kom spyttende ut av vannkrana... Jeg satte på en kuleventil på nivåglasset og problemet var løst. Jeg måtte jo ta en tur under dørken for å se nivået og da gjorde det ingenting at jeg måtte åpne krana et øyeblikk. Litt verre med fjernavlesing...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det litt avansert?? :blush: Er ikke sikker på om jeg er med på funksjonen av den beskrivelsen.......

 

Vil det si at nivået i "brusflasken" alltid vil være likt så i tanken?

Tja, vi det ikke det da. Trykket er er ved samme. Når trykket/vannet minker i vanntanken, så synker vel trykket/vannet tilsvarende i bruksflasken?

Link to post
Share on other sites

Har samme problemet med meg, men dette var på dagtanken for dieseloljen, som går helt opp under dekk.

Monterte på en trykktransmitter fra 0-250 mBar (trykkomformer) noe som omformer trykket til milliamperer, og har et lite rundt instrument i styrhuset hvor jeg leser av ant. liter.

Men da kan du nok ikke bruke instrumentet du allerede har.

Dette koster nok fletta om du skal kjøpe det nytt, men kanskje kan du finne noe brukt?

Eller hva med nivåbryterene fra clas ohlson?

Da får du iallefall alarm, en f.eks. med halv tank, og en ved nesten tom tank.

Du kan jo ganske enkelt ha to dioder en gul når tanken er halvfull, og en rød når tanken nesten er tom.

Disse kan du montere via en slange som monteres i bunnen av tanken.

Ville da vert betenkt med å montere dette på sugesiden av pumpa, da du risikerer og suge slangen tom, og få alarm/luft dersom toppen av slangen ikke går inn på tanken igjenn.

Har selv brukt disse bryterene fra CO, og lagde noen små beholderer på størrelse med snapsglass, med slangetilkobling oppe og nede, puttet så bryterene ned i disse.

Disse har ikke god nok oppdrift i diselolje, men kanskje bedre i vann.

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du kan sette inn nipler/slangestusser i tanken (fra siden) så ville jeg ha montert nivågiveren i et eget rør slik som dette:

 

Bilde

 

Du kan også koble nederste stussen på målerøret på avtappingen fra tanken, men da må du passe på at pumpa suger vann mye lettere fra tanken enn fra målerøret, ellers vil målerøret suges tomt og dra inn luft i systemet. Toppen av målerøret trenger heller ikke å gå direkte inn på tanken, her kan du kanskje koble det inn på lufteslangen til vanntanken, eller benyte en tynn slange som går oppover til et nivå høyere enn max vannstand i tanken. En lang og tynn slange her vil også motvirke at pumpa suger målerøret tomt for vann.

 

Et annet mulighet er å benytte kapasitive givere på utsiden av tanken, men da må du ha f.eks 4 slike montert med passelig mellomrom siden disse bare forteller deg om det er vann eller ikke på det nivået de er montert. Fordel: ingen hull i tanken, lett montering, kan tilpasses nesten alle indikatorer. Ulemper: Dyrt (over 1000.- pr stk).

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ser på tegningen din så er påfylling i andre enden av tanket(venstre) og pumpen suger i bunnen på venstre siden. Det er vel fint. Da skulle det ikke ha noe innvirkning på målerøret ?

 

Mener du at en trenger både stuss nede og oppe slik som på tegningen? Blir vel vakuum hvis en ikke har det kanskje ?

 

Flott tegning ivertfall. Hvis dette virker så er det vel bare å sette igang.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Viss det er mulig å koma til høgt oppe på sida på tanken burde det vel kunna gå å montera ein vippegivar? Eller kanskje måleinstrumentet ditt allereie er montert og ikkje støttar vippe...(?) I alle fall skulle skissa til Hansemann føra fram, dog bør vel ikkje avstand mellom røret som givaren står i og tanken vera for stor.

Link to post
Share on other sites

Dette blir bare bedre å bedre..... Kanskje en vippegiver kunne gjort susen. Er det slik de selger på b.l.a Maritim (båtustyrforettning)? Tror du den kan sidemonteres?

 

Det hadde vertfall vert det enkleste.

 

Klokken jeg har montert er WEMA, Kjøpt på Maritim (e-handel). Den har mange ledninger.

Link to post
Share on other sites

Hei!

I alle fall skulle skissa til Hansemann føra fram, dog bør vel ikkje avstand mellom røret som givaren står i og tanken vera for stor.

Avstanden mellom målerøret og tanken har ingen betydning, så lenge lufta kan passere i det øverste og vann i det nederste, så vil nivået bestandig være likt uansett avstand mellom disse. (ref. prinsippet med en slangevater der vannstanden er lik i begge endene av en slange)

 

Det man må passe på er at det ikke kan bli stående luftlommer i det nederste røret.

 

Jo mer jeg tenker på det, og hvis vanntanken har lufting , så ville jeg ha droppet det øverste røret mellom tanken og måleøret, og heller lagt en tynn slange oppover til du er på et nivå over det som max kan oppstå i tanken (+ påfyllingsrøret, hvis du fyller helt opp). Det nederste røret så langt ned som mulig, siden dette vil begrense hvor lavt nivå du kan måle.

 

Kan lage ei ny tegning, hvis forklaringen min ikke er forståelig.

 

Mvh,

Erlend H

Link to post
Share on other sites

En vippegiver rett inn i siden på tanken kan også gøre susen, men du må passe på å få en som tåler vann. De "vanlige" åpne giverne til bensintanker o.l., tåler ikke å stå i vann, de korroderer. Hvis du ikke allerede har kjøpt giver til tanken, så ville jeg ha sjekket med Wema hva de kan tilby av slike.

 

http://www.wema.no/Norsk/Wema-norsk.htm

 

Erlend.

Link to post
Share on other sites

Et annet mulighet er å benytte kapasitive givere på utsiden av tanken, men da må du ha f.eks 4 slike montert med passelig mellomrom siden disse bare forteller deg om det er vann eller ikke på det nivået de er montert. Fordel: ingen hull i tanken, lett montering, kan tilpasses nesten alle indikatorer. Ulemper: Dyrt (over 1000.- pr stk).

Hej,

har någon mera information om hur ett sådant system skulle se ut? Jag har länge velat montera en nivågivare till SEPTIK-tanken (rostfri plåt) men inte vågat borra hål i den. Rädd för läckage. En givare som sitter utanför och inte behöver hål vore perfekt. Alla tips är välkomna.

 

Hilsen fra Sverige

 

Lars

 

PS. har dock en norsk båt: Skibsplast 675HT

Link to post
Share on other sites

Slike kapasitive givere fungerer ikke gjennom stål..

Den enkleste løsningen for deg vil da være en trykktransmitter montert i bunnen på tanken eller på tømmerøret _før_ stengeventilen.

 

Måleprinsippet her er da at vannstanden over transmitteren skaper et trykk som måles og vises som nivå/vannstand på et instrument.

 

Sjekket i full fart med lageret vårt der jeg jobber, og de foreslo en VEGABAR 14 4-20mA trykktransmitter.

 

Datablad på denne giveren fionner du her: http://www.vega.com/eng/1523.htm

 

Denne koster ca 3000.- inkl. mva, og blir faktisk adskillig billigere enn 4 kapasitive givere som jeg beskrev i et tidligere innlegg i tillegg til at du får en analog visning av nivået, ikke bare indikering av 4 faste nivå.

 

Mvh,

Erlend

Link to post
Share on other sites

Et annet mulighet er å benytte kapasitive givere på utsiden av tanken

Hei.

 

Har du noe data, eller en link til data for slike givere? Laget meg en gang en kapasitiv giver til å ha inne i vanntanken, men fikk noe ustabilitet så jeg droppet prosjektet. Men utvendig giver for septik ville jo være helt supert.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En passelig kapasitiv giver til septiktank er denne fra omron

 

E2K-C25ME1

 

Listepris 1490.- + mva, så du greier deg nok med en eller to slike !!!

 

Giveren monteres på utsiden av (plast)tanken, og justeres slik at utgangen er av. Når vann-nivået når giveren (deteksjonsområde 25mm) så går utgangen på, og f.eks tenner ei lampe i styrhuset.

 

Enkelt, greit og .... dyrt?

 

Mvh,

Erlend.

Link to post
Share on other sites

Slike kapasitive givere fungerer ikke gjennom stål..

Den enkleste løsningen for deg vil da være en trykktransmitter montert i bunnen på tanken eller på tømmerøret _før_ stengeventilen.

 

Måleprinsippet her er da at vannstanden over transmitteren skaper et trykk som måles og vises som nivå/vannstand på et instrument.

 

Sjekket i full fart med lageret vårt der jeg jobber, og de foreslo en VEGABAR 14 4-20mA trykktransmitter.

 

Datablad på denne giveren fionner du her: http://www.vega.com/eng/1523.htm

 

Denne koster ca 3000.- inkl. mva, og blir faktisk adskillig billigere enn 4 kapasitive givere som jeg beskrev i et tidligere innlegg i tillegg til at du får en analog visning av nivået, ikke bare indikering av 4 faste nivå.

 

Mvh,

Erlend

Men i tillegg til denne, må du da ha et visningsinstrument. Dette vil vel heller ikke kunne motta 0-20 mA direkte, slik at du også må gjøre om dette til hva det nå er det trenger. Totalprisen blir da ganske høy, bare for å måle et nivå.

 

Jeg har også tanker helt opp til køyebunnen. Akkurat der føleren er festet i tanken er det boret et hull i køya med diameter ca 50 mm. Da stikker toppen av føleren litt opp i dette hullet, men ikke lenger enn av den kommer lavere enn køyebunnen. Madrassene skjuler hullet så det ikke synes.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...