Jump to content

KAD`en liker ikke våren


Victora III

Recommended Posts

En litt underlig sak har jeg lurt på. Ikke egentlig noe problem, men likevel en sak jeg lurer på om dere har noen fornuftige forklaringer på.

 

Vanligvis er KAD`en (43) startvillig og jevn og fin i gangen - starter bare jeg så vidt jeg er bortpå tenninga og går jevnt som ei klokke fra første stund. Men den første måneden etter sjøsetting har jeg de siste årene registert at jeg kinner en 5-6 sek. før den starter og at den gjerne går ørlite mer ujevnt en det første halve minuttet, før den går som normalt. Det rare er at etter en måneds tid er den som den alltid har vært resten av sesongen. Vinterlagerer med fulle tanker og registerer ingen kondens overhode i vannavskiller. Har tenkt tanken om det kan være voksing av dieselen, men den skal jo tåle vinterlagring. Ei dyse som ikke liker våren? Andre gode forslag?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min KAD44 hadde litt av samme nykkene i fjor. Men, fant etterhvert ut at startbatteriet begynte å synge på siste verset. Om våren er det vesentlig kaldere i motorrommet, det påvirker hva batteriet klarer å levere.

 

Batteriet har selvsagt ingen ting med ujevn gange å gjøre. Men, igjen; motoren og dermed olje og alt annet er fort 20 grader kaldere enn på sommeren. Mins også at min motor gikk litt mer ruskete på våren. Heldigvis ikke mer enn en drøy måned til jeg kan få testet dette :smiley:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på dette med temperatur, men det rare er at temperaturen er jo omtrent den samme i begynnelsen av oktober også uten at jeg merker det samme.

 

Det er nok mye varmere i vannet i oktober enn det er om våren.

Tror nok det er tempraturen som gjør motorene litt mer tungstartet om våren.

Det er nok sikkert 10 grader kaldere i motorrommet (og sjøen) på denne tiden av året enn det er i oktober. Temperaturen er vel knappe 4-5 grader nå mens den i september/oktober er opp mot 15 grader. Luft/ute-temperaturen har ikke så stor innvirkning i et ganske lukket motorrom.

 

Mener å huske å ha lest at sjøtemperaturen vanligvis er på det høyeste i september.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske å ha lest at sjøtemperaturen vanligvis er på det høyeste i september.

Tja..... vet ikke om dette stemmer jeg da.... jeg bader nok juli og august, men i september er det nok vansligvis for kaldt i sjøen for meg.... da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..men i september er det nok vansligvis for kaldt i sjøen for meg.... da..

Joda, i september er nok tempen på vei nedover men det er først i disse dager at sjøtempen her på berget er kommet ned til +2.5. Den var 7 grader den 1 desember og over 4 helt til slutten av januar... Og jeg snakker da om temp. på ca 4 meters dyp, overflatevannet kan lett bli kaldere vinterstid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Denne grafen av sjøtemperaturen i Flødevigen i Arendal viser at gjennomsnittlig sjøtemperatur var høyest i slutten av august og på tur ned i september. Jeg bommet altså på et par uker i mitt forrige innlegg. Uansett så er sjøtempen i september like høy som både i juni og juli, så hvis du badet i sjøen da så kan du også gjøre det i september.

 

Det er faktisk nå i disse dager at temperaturen er på sitt laveste i følge grafen med kun et par grader i sjøen. Vi må faktisk nesten til uti juni før tempen går over 10 grader.

 

Det er vel ganske naturlig at de fleste motorer kan trenge litt mere starthjelp på denne tiden av året med en sjøtemp. på ned mot 0 grader enn i oktober når sjøtempen fortsatt er over 10 grader.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er sjøtempen for 2005 tatt et sted som heter. Flødevigen Marine og Resarch centre..

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...