Jump to content

Vinter Haugesund ?


skage

Recommended Posts

Nå ja, er nok borte før onsdagen er her.... Det snør godt her på Karmøen akkurat nå...men den er våt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da forsvant hele ilusjonen om vår i Haugesund. Sneen laver ned og det er kjølig surt og ekkelt. Sikkert hyggelig for de med vinterferie, men ikke for oss som venter på gode vår dager blant holmer og skjær. Ringte akkurat til båten min som fremdeles er i Bergen og hørte at den hadde det bra.

Våren kommer tidsnok, Skage. Nå som du har isolert båt med varmer og greier så er det jo en deilig følelse å ha 20+ inne når snøen laver ned ute. Dog ikke så morro når du skal gå båten hjem, men det går nok bra. Som andre sier, snøen ligger aldri lenge. Min første vinter på sjøen har absolutt gitt mersmak. Både fiske og holmeturer med grilling av pølser på bål har stått på menyen. Siste tur med familien var tirsdag kveld i totalt blikkstille, hjemturen var med kurs rett vest når sola gikk ned i havet. Et fantastisk syn! Lykke til :flag:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

...noen gode tips for overnatting,utehavn.

Busepollen like NØ av Bekkjarvik skal være bra, har ikke vært der selv men fått den anbefalt.

Rundt Teløy ved Fitjar er flere fine viker. Fitjarøyene generelt kryr jo av fine uthavner....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kom gjerne med MÅ stedene, vi tar i mot med åpne "fendre".

Mine obligatoriske i løpet av sesongen er:

Bekkjarvik, ikke akkurat uthavn men koselig plass der en får både middag og softis :wink:

Brandasund, rimelig diesel og koselig miljø med butikker av den riktig gamle sorten.

Røyksundkanalen, et must for unger og du er nok helt alene der på denne tiden. Suveren plass men de som driver der om sommeren kan nok diskuteres (lar denne ligge i denne omgang...). Gå inn fra øst, kanalen fra Skogbu og vestover bør inspiseres med lettbåt først...

Kuleseidkanalen verdt et besøk og om været er bra er turen videre på vestsiden av Bømlo sør til Espevær knallfin. Ved litt dårligere vær bør Espevær besøkes fra Bømlahuksiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Busepollen like NØ av Bekkjarvik skal være bra, har ikke vært der selv men fått den anbefalt.

Rundt Teløy ved Fitjar er flere fine viker. Fitjarøyene generelt kryr jo av fine uthavner....

Vil anbefale å ta Nyleida nedover i stedenfor Langenuen, den er like lang som den er kjedelig. Syns jo Smedholmen ved Fitjar er flott (der er flytebrygger og god havn (hvis det ikkje er tatt bort for vinteren, tviler på det. Du kan ringe de som driver holmen hvis du vil være sikker). Rett over leia (200 meter kommer du inn i Pidlapollen, uovertruffen havn i dårlig vær). Se godt i kartet det er noe smårusk, men ikke vanskelig å gå inn.

 

Videre har du jo Brandasund som er en opplevelse i pent vær og ikke å anbefale i dårlig vær. Det er ellers som nevnt av andre et utall muligheter. Skogbu på Bømlo er jo også en grei plass, vet ikke hvordan det er på vinteren. Ellers gode brygger nord på Føyno ved broen mot Hgsd. Her er jo litt av sjarmen borte siden det går bro over og du hører bilene. Flott i sørlig vind, ikke noe sted i nordlig vind. Sagvåg er jo også litt koslig syns nå jeg da. Hvis du likevel vil gå Langenuen har du jo en utrolig havn i Færøysund like sør for Sandvikvåg. Her er det smal og grunt, men det er vanskelig å gå ned på likevel. Baugkikk er et must! Ellers er det mange flotte steder i Bårdsundet på andre siden av Langenuen ca på samme breddegrad som Færøysund.

 

Ellers er jo Leirvik havn grei også hvis du vil gjøre det enklest mulig...

 

Lykke til, håper det kommer rapport fra jomfru-turen

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale å ta Nyleida nedover i stedenfor Langenuen, den er like lang som den er kjedelig.

Det burde jo jeg og ha nevnt, Nyleia/Stokksundet er en langt bedre opplevelse enn Langenuen.

 

Litt stikkordsmessig den ruta jeg ville valgt:

Sørover fra Sotrabrua har du Kobbeleden eller Vatlestraumen, hipp som happ, begge er like greie.

Når du passerer Børnestangen sikter du deg inn på Eldjarnet og Staaløy lykt. Videre sier leden seg nesten selv, v av Pirholmen og ø av Grøningen og under broen over Bekkjarviksundet.

Når du passerer Økshamaren på Selbjørn har du MANGE valg. Når du kommer over Selbjørnfjorden er flere leder markert i kartet. Korteste og kanskje også mest interressante vei er gjennom Teløysundet og Smedasundet, enkleste er vest av Siglen og videre sør Nyleia/Stokksundet. Videre sørover er jo rene plankekjøringen uten vanskelige valg.

 

Gå gjennom turen på kartet på forhånd og gjør deg litt kjent så vil du ha bedre utbytte av turen.

 

Lykke til!!!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...