Jump to content

Dreggvinsj - hva er best?


Hvaler

Recommended Posts

Avhenger av hvor du skal ha vinsjen er min tanke

 

Forut ville jeg hatt kjetting og high speed utkjøring for å ha kontroll med kjettinglengden når jeg legger meg på svai samt at kjetting etter min mening er best når man skal ligge på svai da man får større tyngde langs bunnen (bedre ankerfeste, mer fjæring til å ta opp båtens bevegelser)

 

Akterut ville jeg hatt frittfall med blytau pga støy også er det enkelt å legge til: trykk på ut knappen, glem dreggen. Fest fortøyningene, stram inn dreggen. Husk ferjnkontroll - veldig praktisk

Link to post
Share on other sites

Skal anskaffe dreggvinsj til en 37 fot seilbåt. Regner med at mange av dere har god erfaring med dreggvinsjer og lurer derfor på hva som er best - fritt fall eller high speed for utkjøring av kjetting?

Hvorvidt du skal ha high speed eller fritt fall vil jegt ut fra egen erfaring tro kommer an på hva slags teknikk du bruker ved ankring (tenker da på aktermontert og tillegging til land).

 

Når det gjelder merke virker det som om Quick vinsjene er svært pålitelige, disse forhandles bl.a. av Seatronic i Moss.

 

Det blir vel et prisspørsmål om du velger 500 - 800 - 1000 eller 1400 Watt.

 

Generelt er det greit å ha en kraftig vinsj.

 

Fjernkontroll er vel nærmest obligatorisk på så stor båt som seiler. Kostanden er ikke særlig stor idag.

 

Kjetting gir behagelig ankring ved noe urolig vann, men her er nok jeg noe gammeldags i forhold til de som går for ankerline eller blytau.

 

Du trenger vel 15 kg anker.

 

Noen har også glede av sea-grip (sammenleggbart) som anker nr 2. Det kan være lurt å koble ankeret slik at det kan rives løs ved fastsetting i klipper. Dette har imidlertid aldri skjedd for meg.

Link to post
Share on other sites

Hei. Vil ikke anbefale noe mindre enn 1000w til båt av denne størrelsen.

Har montert endel vinsjer gjennom årene, og min erfaring er at det er

dumt å velge for liten. Vil anbefale Engbo, de har vel stort sett bare fritt

fall vinsjer. Har også en kompis som er elektriker og som har plukket fra

hverandre de fleste vinsjene på markedet for å sjekke innmaten. Han

vil i allefall ikke bruke noe annet enn dette merket.

Monteringen er også grei. Hvis du ikke gjør jobben selv, er sikkert Engbo

behjelpelig med å finne noen som kan...

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale Engbo, de har vel stort sett bare fritt

fall vinsjer. Har også en kompis som er elektriker og som har plukket fra

hverandre de fleste vinsjene på markedet for å sjekke innmaten. Han

vil i allefall ikke bruke noe annet enn dette merket.

 

Vet noen hvem som produserer selve vinsjene som Engo benytter?

 

I denne lenken er det en test av vinsjene til Lewmar, Lofrans, Maxwell, Powerwinch og Quick som vel regnes blant de "store" på området:

 

http://www.maxwellwinches.com/PDF/PowerboatReports_0705.pdf

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale Engbo, de har vel stort sett bare fritt

fall vinsjer. ...

Vel jeg har hatt Engbo, nå har jeg ILAS, og jeg ville IKKE valgt Engbo.

ILAS har en mye enklere konstruksjon. Sjekk rundt og du vil finne en

god del om problemer med kort til Engbo vinsjen.

 

ILAS vinsjen min er jeg kjempefornøyd med, kan anbefales på det varmeste!! :flag:

Redigert av ole-2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt ILAS selv, men husker ikke produsent av selve vinsjen -

Jeg tror du tuller fælt nå, Ilas produser vel vinsjen selv.

Men selve elektromotoren blir kjøpt utenfra.

 

Problemet med Engbo har vel vært den innebygde elektronikken ute på vinsjen.

Elektromotorene er vel samme kvaliteten som hos andre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at jeg tuller "fælt". - Ber om unnskyldning for dette.

 

Du har rett i at jeg tuller "fælt".

 

Og honør til deg for det.

 

Nå er det imidlertid slik dersom du følger er det er relativt få produsenter av vinsjer på verdensmarkedet.

 

Tuller jeg også "fælt" her?

 

Noen av de store er: Lewmar, Lofrans, Maxwell, Powerwinch og Quick.

 

Mitt spørsmål gikk på hvem som produserte vinjene til ILAS,

 

men av ditt svar forstår jeg at ILAS produserer dette selv.

 

Takk for svært klart bsvar.

 

Jeg skal forsøke å unngå å tulle så "fælt".

 

Måtte det også gjelde andre på dette forumet.

Link to post
Share on other sites

Vel, der har du nok helt feil.

Den trakk Jon Romseth hos Ilas for meg ifjor, da jeg måtte skifte ut alt utenom elektromotoren på min Ilas Skipper vinsj.

Meget bra service forøvrig, alt utført på garanti.

De stillte også med egen servicemann.

Utrolig service minded folk. :smash:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvaler

 

Jeg har bestilt en ny Bav 42 Cruiser, som blir liggende på Hvaler, bestiller winsch som blir

montert i Danmark. MEN uansett, jeg ville ha kjetting bak, ønsker mest mulig tyngde.

Kombinasjonen med kjetting/Bruce mener jeg er bra. Uansett, kontakt Lunde Båt og hør

hva de anbefaler, og trekk konklusjonen ut fra det. Har vært godt fornøyd med de rådene jeg

har fått. De tenker ikke altid profitt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her har det vært mange nyttige innlegg om forskjellige vinsjer, men savner fortsatt innspill på hva som er best frittfall eller "high speed". Noen som har meninger om dette? :confused:

Jeg tar sjansen med å komme med en kommentar.

 

Når du har så stor båt som 37 fot vil jeg anta at den er ganske tung slik at du vil ha lav fart når du nærmer deg ankringsplass.

 

I så fall er mitt råd å anskaffe high speed vinsj for utkjøring av kjetting.

 

Tester viser at Quick har en god vinsj for dette formålet.

Antar at du bruker 15 - 20 kg anker, og en Quick Flair 1000 Watt for 8 mm kjetting tror jeg vil gi deg et godt utgangspunkt.

Jeg ser ingen grunn til at du skulle benytte 10 mm kjetting, mens 6 mm blir noe spinkelt i forhold til 37 fots båt.

 

Antar at jolo har mange kritiske kommentarer til dette rådet.

Link to post
Share on other sites

Antar at jolo har mange kritiske kommentarer til dette rådet.

Nei, overhodet ikke roaldbj.

Har du ikke fått godte-posen din i kveld ?

Jeg må få lov å kommentere ting jeg åpenbart mener er feil, eller ?

 

Personlig hadde jeg valgt en frittfall vinsj akter, og en med manuell utkjøring i baugen.

Men det er mitt valg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, overhodet ikke roaldbj.

 

 

Personlig hadde jeg valgt en frittfall vinsj akter, og en med manuell utkjøring i baugen.

Jeg er ganske tvilende til spørsmålet om fritt fall versus hurtig utkjøring på så stor båt som 37 fot.

 

Jeg har sendt mail til flere av produsentene av selve vinsjene (elektromotor og kabelar),

men svarene er ikke til å bli klok av med mitt begrensede hode.

 

Det virker som om noen produsenter benytter vertikalt stilt kabelar til fritt fall og horisiontalt stilt for hurtigutkjøring.

 

Har fått forklaring på dette - men dette er uinteressant for medlemmene på BP antar jeg.

 

Noe av utfordringen ved fritt fall er at mange meter kjetting raser ut på kort tid, dersom ankringen må gjøres påny tar det noe lengre tid enn med bruk av høy-hastighets utkjøring.

 

Jeg har selv benyttet lav-hastighetsutkjøring og fritt-fall og skal til sommeren montere høy-hastighets utkjøring.

 

I baugen er saken klar: dette er en høy-hastighetsutkjøring. Tar ikke sjansen på at fritt fall skal skade båten.

 

Er det noe mer igjen i posen til jolo?

Link to post
Share on other sites

Når du skriver fritt fall, ville du valgt kjetting eller blytau?

Jeg skal være ærlig, hvis ikke Bitteliten og div. andre ler for høyt av meg nå ?

(Jeg har alltid forfektet kjettingvinsj, og kjettingens fortreffelighet med hensyn til vekt, svai og mykhet pga. tyngden slitestyrke etc etc.) :rolleyes:

Men jeg er blitt i tvil, blytau er mykere, sikkert tungt nok pga. blyet, rykkdemping er sikkert bedre og mykere, slitasjen tror jeg ikke er noe problem når man ligger fast med baugen mot land uten at båten roterer. Tau låser seg heller ikke i kabularet.

Så nå vet jeg faktisk ikke hva jeg hadde valgt. :eek:

Har sett 40-50 fotere med flybridge bruke tauvinsj akter uten problemer med feste.

Foran i baugen hadde jeg uten tvil valgt kjetting med manuell utkjøring.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha 8mm kjetting foran med 22 kg ploganker, og 6,5 mm kjetting med

20 kg Bruce akter. For min del, sverger til tyngde. Hadde litt tankekors til 6.5 mm kjetting

akter. Har fått høre fra flere hold at 8mm er "overkill".

Båten veier 10 tonn. Men det er som med tau, vi kjører flere dim over det vi trenger, selv om

vi ikke skal heise båten i tauene.

 

Men uansett, JEG holder en knapp på High speed winsch akter, uten at jeg er

Dr. Ing. Winch

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...