Jump to content

TV-antenne som virker.


Jenny

Recommended Posts

Har fra tid til annen med meg en reise-TV som tidtrøyte på sure kvelder. Seerforholdene er jo sterkt variable rundt på vår kuperte kyst, fra å være noe nær perfekt til fullstendig fraværende.

Det skal sies at jeg bruker en medfølgende antenne-pisk, en sånn V-formet sak som fulgte med TV-en. Dette er sikkert ikke optimalt på noen måte, men i en tidligere båt hadde jeg en båt-antenne (Glomex) med forsterker og det hele. Den var slett ikke noe bedre, etter det jeg fant ut.

Nå er det runnet noe vann i sjøen siden den gang, så mitt spørsmål er da: Er de noen gode TV-antenner på markedet i dag som fungerer godt? Hva koster i såfall herligheten?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kjøp en vanlig Yagie-antenne. Det er nok det beste du kan ha. Men den er retningsvirkende og er derfor dårlig egnet når du ligger på svai. En slik antenne stuer du vekk under fart, og rigger til når du har kommet til ro. Har en slik selv (riktignok med selvdesignet antenneforsterker), og den er bedre enn omtrent alle andre antennetyper.

 

Du får slik antenne mange steder, bl.a. hos Biltema, se under.

PS. Den er ikke så stor som du tror, ca. 75 x 100cm.

 

Lykke til

Lars H.

 

Kombiantenne VHF/UHF med veggfeste

4+8 elementer. For kanal 5-12 / 21-69. Antennevinning: VHF 3 dB og UHF 9 dB.

pris: kr.279,- delenummer: 24-110


Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars,

 

Forslaget ditt er bra, og en kamerat av meg har forbedret det ytterligere:

 

han har nemlig montert antennen sin på toppen av søkelyskasteren på styrehustaket  -  dermed har han samtidig en enkel og effektiv antennerotor med innebygget "pan & tilt".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Så ikke så gale ut som på bildet i virkeligheten. Så egentlig ikke stort værre ut enn Glomex.

 

Men det viktigste er at det funker. Kan godt ha vanlig Yagi antenne men vil helst slippe å måtte ta den opp og sette den ned hele tiden. Antar jeg må det med Yagi pga rust osv.

 

Duger Glomex antennene da? Andre tips?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Fint om noen som har Biltemaantennen gir en melding om hvordan den er.

Har selv en 4-5 år gammel antenne fra biltema, og den er faktisk "Helt superduper"

 

Har prøvd denne antennen fra biltema,kastet den nettopp i bosset,kjøpte Glomax som virker mye bedre.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Dæggern, trodde stavanger seil skulle være så billige, men de tok 800.....

<{POST_SNAPBACK}>

Virker jo billig på meg, betalte rundt 1000 kroner på Sjøen for alle messa. Tidligere var jeg innom importøren og trodde jeg skulle få den billigere der, men der gikk det i veiledende prisrundt 1300 kr. Men er det parallell-import kan tydeligvis Triax skaffes mye billigere. Har bare montert anntenna i toppen av masta i våres. Skal teste den uten når jeg får bestilt TV kort til laptopen.
Link to post
Share on other sites

Du kan jo høre med Mjøllner Elektro på tlf 333 87300 hvor de får sine antenner fra.

Normal pris 1290-sommertilbud 495 står det i annonsen. Har aldri hørt om Mjøllner før,mem det kommer sikkert av at siste gang jeg var på Torvet i Tønsberg var i 2002. Lider av sterk shopping vegring og supermarked allergi men det kan vel gjøre at noen kupp glipper ?

 

Og de holder ikke til på Torvet i Tønsberg men på Teie Torv ser jeg nå.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

:flag:

Hei !

Tror jeg har lest de fleste innlegga om TV antenner til båt, men vil nå anskaffe en fast montert (ikke Yagy-antenne).

Skal dekke TV og FM kanalene.

Noen snakker om digital antenne, hva er det ? En antenne tar vel inn både analoge som digitale signaler. Har det noe å gjøre med hvordan den "siler" ut signalene, eks. at en rundtmottakende antenne slipper å ta med alle reflekser ?

Jeg bare spør.

 

Triax er et merke som vuderes, men det synes som hvert merke har sine svorne tilhengere.

 

Har fått tilbud om som heter Gazelle, kjenner noen til den ?

 

hilsen :wink:

Haba

som forbereder sessongen nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...