Jenny Startet 15.Juli.2003 Del på Facebook Startet 15.Juli.2003 Har fra tid til annen med meg en reise-TV som tidtrøyte på sure kvelder. Seerforholdene er jo sterkt variable rundt på vår kuperte kyst, fra å være noe nær perfekt til fullstendig fraværende. Det skal sies at jeg bruker en medfølgende antenne-pisk, en sånn V-formet sak som fulgte med TV-en. Dette er sikkert ikke optimalt på noen måte, men i en tidligere båt hadde jeg en båt-antenne (Glomex) med forsterker og det hele. Den var slett ikke noe bedre, etter det jeg fant ut. Nå er det runnet noe vann i sjøen siden den gang, så mitt spørsmål er da: Er de noen gode TV-antenner på markedet i dag som fungerer godt? Hva koster i såfall herligheten? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2003 Del på Facebook Svart 15.Juli.2003 Hei. Kjøp en vanlig Yagie-antenne. Det er nok det beste du kan ha. Men den er retningsvirkende og er derfor dårlig egnet når du ligger på svai. En slik antenne stuer du vekk under fart, og rigger til når du har kommet til ro. Har en slik selv (riktignok med selvdesignet antenneforsterker), og den er bedre enn omtrent alle andre antennetyper. Du får slik antenne mange steder, bl.a. hos Biltema, se under. PS. Den er ikke så stor som du tror, ca. 75 x 100cm. Lykke til Lars H. Kombiantenne VHF/UHF med veggfeste 4+8 elementer. For kanal 5-12 / 21-69. Antennevinning: VHF 3 dB og UHF 9 dB. pris: kr.279,- delenummer: 24-110 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Lars, Forslaget ditt er bra, og en kamerat av meg har forbedret det ytterligere: han har nemlig montert antennen sin på toppen av søkelyskasteren på styrehustaket - dermed har han samtidig en enkel og effektiv antennerotor med innebygget "pan & tilt". mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sebaldus Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Noen som har erfaring med denne antennen fra Biltema: Koster rundt 300 inkludert forsterker for 12 volt. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Noen som har erfaring med denne antennen fra Biltema: Koster rundt 300 inkludert forsterker for 12 volt. <{POST_SNAPBACK}> Ikke løp å kjøp...... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Tror jeg ville holdt meg unna Biltema antennen ja, så rimelig harry ut også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Hei! Fint om noen som har Biltemaantennen gir en melding om hvordan den er. Har selv en 4-5 år gammel antenne fra biltema, og den er faktisk "Helt superduper" Denne har de imidlertid ikke lenger, og min begynner å bli dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Så ikke så gale ut som på bildet i virkeligheten. Så egentlig ikke stort værre ut enn Glomex. Men det viktigste er at det funker. Kan godt ha vanlig Yagi antenne men vil helst slippe å måtte ta den opp og sette den ned hele tiden. Antar jeg må det med Yagi pga rust osv. Duger Glomex antennene da? Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Har Triax UFO antenne. Fungerer bra. TV-forholdene i uthavnene varierer jo veldig, men er stort sett fornøyd. Er utstyrt med forsterker. Fungerer veldig bra på radio (FM) også. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Duger Glomex antennene da? Ja. Er rimelig fornøyd så langt etter en sesong med glomex. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Bare for og vise at det er flere som har Glomex (har kansje sagt det før) men den er faktisk meget bra og koster under 700- Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Slagskibet Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 (redigert) Holder på å montere denne: med innvendig forsterker. Redigert 8.Juni.2005 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Hei! Fint om noen som har Biltemaantennen gir en melding om hvordan den er. Har selv en 4-5 år gammel antenne fra biltema, og den er faktisk "Helt superduper" Har prøvd denne antennen fra biltema,kastet den nettopp i bosset,kjøpte Glomax som virker mye bedre. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Sebaldus Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Hvor får jeg Glomex for 700? Synes de ligger på 1000 hos Maritim... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselman Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 (redigert) Hei Jeg har denne antenna fra Clas Olsson. Innbygget antenne forsterker som virker bra. Har montert den på magnetfot. Jeg har ståltak så dermed sitter den som støpt samt at den kan vris rundt. Men, den er ingen pryd på skuta. Kr 249,- Redigert 8.Juni.2005 av Dieselman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laffie Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Jeg kjøpte nettopp Triax hos Stavanger Seil. Har ikke så veldig mye erfaring med den ennå. Men den har fungert perfekt på de stedene jeg har vært til nå. Prisen ligger rundt 700 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Hvor får jeg Glomex for 700? Synes de ligger på 1000 hos Maritim... Koster kr 845 på seatronic Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Jeg kjøpte nettopp Triax hos Stavanger Seil. Har ikke så veldig mye erfaring med den ennå. Men den har fungert perfekt på de stedene jeg har vært til nå. Prisen ligger rundt 700 kroner. <{POST_SNAPBACK}> Fikk min triax antenne budlevert i dag, gleder meg til å se om kvaliteten er god !!!! Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Jeg har prøvd den omtalte Biltema antenna. Synes ikke den var noe beder en en std. teleskop antenne som normalt følger med TV'en. Prøvde begge antennen på dekk. men under samme vilkår. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Fikk min triax antenne budlevert i dag, gleder meg til å se om kvaliteten er god !!!! Vi forventer full rapport, Perlen men du skal få lit tid på deg il å teste skikkelig først. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Triax på tilbud i Tønsberg rett under kr 500 så jeg i avisa. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Triax på tilbud i Tønsberg rett under kr 500 så jeg i avisa. <{POST_SNAPBACK}> Dæggern, trodde stavanger seil skulle være så billige, men de tok 800..... Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Dæggern, trodde stavanger seil skulle være så billige, men de tok 800..... <{POST_SNAPBACK}> Virker jo billig på meg, betalte rundt 1000 kroner på Sjøen for alle messa. Tidligere var jeg innom importøren og trodde jeg skulle få den billigere der, men der gikk det i veiledende prisrundt 1300 kr. Men er det parallell-import kan tydeligvis Triax skaffes mye billigere. Har bare montert anntenna i toppen av masta i våres. Skal teste den uten når jeg får bestilt TV kort til laptopen. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.Juni.2005 Del på Facebook Svart 9.Juni.2005 (redigert) Du kan jo høre med Mjøllner Elektro på tlf 333 87300 hvor de får sine antenner fra. Normal pris 1290-sommertilbud 495 står det i annonsen. Har aldri hørt om Mjøllner før,mem det kommer sikkert av at siste gang jeg var på Torvet i Tønsberg var i 2002. Lider av sterk shopping vegring og supermarked allergi men det kan vel gjøre at noen kupp glipper ? Og de holder ikke til på Torvet i Tønsberg men på Teie Torv ser jeg nå. Redigert 9.Juni.2005 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 10.Februar.2006 Del på Facebook Svart 10.Februar.2006 Hei ! Tror jeg har lest de fleste innlegga om TV antenner til båt, men vil nå anskaffe en fast montert (ikke Yagy-antenne). Skal dekke TV og FM kanalene. Noen snakker om digital antenne, hva er det ? En antenne tar vel inn både analoge som digitale signaler. Har det noe å gjøre med hvordan den "siler" ut signalene, eks. at en rundtmottakende antenne slipper å ta med alle reflekser ? Jeg bare spør. Triax er et merke som vuderes, men det synes som hvert merke har sine svorne tilhengere. Har fått tilbud om som heter Gazelle, kjenner noen til den ? hilsen Haba som forbereder sessongen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.