Jump to content

lett påhenger


troja

Recommended Posts

er det noen som har testet elektriske påhengsmotorer ?

er på jakt etter en liten motor til gummibåten silver marin!

ulempen med el motor er vel baterikassa og at den må laddes hele tiden.

så alternativet er en liten bensinmotor på noen hk med innebyggd tank!

 

har dere noen tips om motor! pris ,vekt og trekkraft som kreves

 

båten blir brukt til barnelek, komme seg inn til holmer og vanlig jollebruk, er ikke optatt av fart.

Link to post
Share on other sites

En 4Hk er vel ideell til det bruket du skisserer. Den planer til nød med en voksen, er lett å hekte på/av og finnes i bra utvalg og priser langs hele kysten. Sjøl har jeg en 4 (5) Hk Tohatsu, som skal være en av de letteste som finnes.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten tyttebærrører fra Evinrude på 2,3 hk. Helt uten frikobling og vektøkende gjenstander. Du drar i snora - dermed er du avsted. Innbygd tank på et par liter. Ca 12 kg mener jeg og huske den veier. Kjekk liten sak som ikke veier stort mer enn at du kan henge den i beltet.

 

Koster vel nå fem-seks tusen kanskje? Lenge siden jeg kjøpte min.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Vurderte elektrisk påhenger jeg også.

Nå ble det ikke det da... mindre komplisert med en vanlig bensindrevet en mht lading etc.

 

En av de jag så på var denne:

West Marine el påhenger

 

Billig er den ihvertfall.....

Måtte hatt en fast plass i båten - med hurtigkoplinger til 12V - å plumpe batteriet i for lading

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

er det noen som har testet elektriske påhengsmotorer ?

er på jakt etter en liten motor til gummibåten silver marin!

ulempen med el motor er vel baterikassa og at den må laddes hele tiden.

så alternativet er en liten bensinmotor på noen hk med innebyggd tank!

 

har dere noen tips om motor! pris ,vekt og trekkraft som kreves

 

båten blir brukt til barnelek, komme seg inn til holmer og vanlig jollebruk, er ikke optatt av fart.

For å svare direkte på elektrisk drift, så testet jeg dette for (veldig) mange år siden. Det har muligens skjedd forbedringer innen elektronikk og tetting for inntrenging av vann. Skjønt denne påhengeren var ikke plaget av vanninntrenging.

 

Motoren snurret og gikk villig vekk. Hastigheten (kano) var ikke imponerende, men ok. Driftstiden var noen få timer på et vanlig 70Ah bilbatteri. Det var egentlig batteriet som var det store negative forholdet. For det første var det vekten av batteriet som skulle lempes på land hver dag, dessuten var det vann- og syresøl ombord i båten. Nå går det jo an å få batterier som ikke søler syre, så den ulempen er også borte. Det beste ved denne motoren var at den var fullstendig lydløs.

 

Det ble til slutt en 4-hester bensinmotor. Selv i dag hadde det nok blitt en bensinmotor. Hadde jeg hatt småbarn som skulle hatt noe å leke med, ville nok en elektrisk motor blitt vurdert igjen.

Link to post
Share on other sites

Johnson 3,5hk koster kr. 4450 hos Bakken Motor i Drammen. Har sett den til noe mere hos andre. Tror den veir ca 13 kg og lettere tror jeg ikke du får de. Innebygget tank er enkelt og greit for denne motor og bruken du beskriver.

 

 

Lykke til

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten tyttebærrører fra Evinrude på 2,3 hk. Helt uten frikobling og vektøkende gjenstander. Du drar i snora - dermed er du avsted.

 

Har samme motoren. Flott og lett motor, men vil ikke anbefale den til barnelek. Mangel på frikobling gjør den til litt krevende å håndtere, og pga dette har zodiaken vår støtt borti mye ulikt med yngre besettningsmedlemmer ved motoren.

Link to post
Share on other sites

Yamaha hadde en på 2 hk, bitteliten, tror den het Malta.

Jeg har en sånn. 3 hester, lett å håntere. Superdupergod småmotor, innbygget tank, og forover - fri. Kan roteres for drift i baklengs retning. Starter alltid, går stille, bruker lite bensin. Litt matt i lakken utvendig, ellers flott. Veier bare 16,5 kg, til sammenligning veier 4 hestern 21 kg.

 

Det er noen år siden jeg så den men det kan jo hende at du finner en pent brukt.

Jeg tror det selges nye, men ikke i Norge. Min er en 1996 modell, kjøpt brukt. Kostet like mye som brukt, som andre motorer koster nye. Verdt hver eneste krone. Anbefales..

 

Vil du ha ny; har Yamaha en modell som heter F2,5. Veier bare 17kg, og er vel den som er beregnet å ta over for Malta modellen. Honda har tilsvarende. Personlig liker jeg 2 takterens steialderteknologi, samt muligheten for å stappe den ned i et stuerom ved behov. Litt mer man må være obs på om man velger 4t jollemotor

 

Andre motorer enn Yamaha sier du ? Finnes sånt ?? :lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har en Honda 2,3 hester, det er ikke ofte jeg synes jeg får full valuta for pengene ,men her er unntaket.Veier ca 12 kg,4 takter, går i evigheter på den lille innebygde tanken - luftavkjølt.

Eneste minus er at den bråker litt mye.Lettstartet og robust. Fri og forover,automatisk clutch ved gasspådrag. Har ikke angret et øyeblikk på dette kjøpet.

Redigert av Catlina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel eigentleg det samme kva merke du velger. Det speler ikkje så stor rolle når det gjeld slike "småmotorar", for dei er like alle sammen (nesten). Men velg ein med gir på, altså større enn 3.5hk. Det er utrulig mykje lettare å berre "nappe" til ein spak, istaden for å snu heile motoren.

 

Sjølv anbefaler eg Mariner 5hk. Men som sagt tidligare dei er like alle sammen. Så viss du finn eit merke som er billigare så for all del kjøp det i steden for. :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...