troja Startet 28.Februar.2006 Del på Facebook Startet 28.Februar.2006 er det noen som har testet elektriske påhengsmotorer ? er på jakt etter en liten motor til gummibåten silver marin! ulempen med el motor er vel baterikassa og at den må laddes hele tiden. så alternativet er en liten bensinmotor på noen hk med innebyggd tank! har dere noen tips om motor! pris ,vekt og trekkraft som kreves båten blir brukt til barnelek, komme seg inn til holmer og vanlig jollebruk, er ikke optatt av fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 En 4Hk er vel ideell til det bruket du skisserer. Den planer til nød med en voksen, er lett å hekte på/av og finnes i bra utvalg og priser langs hele kysten. Sjøl har jeg en 4 (5) Hk Tohatsu, som skal være en av de letteste som finnes. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Jeg har en liten tyttebærrører fra Evinrude på 2,3 hk. Helt uten frikobling og vektøkende gjenstander. Du drar i snora - dermed er du avsted. Innbygd tank på et par liter. Ca 12 kg mener jeg og huske den veier. Kjekk liten sak som ikke veier stort mer enn at du kan henge den i beltet. Koster vel nå fem-seks tusen kanskje? Lenge siden jeg kjøpte min. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Vurderte elektrisk påhenger jeg også. Nå ble det ikke det da... mindre komplisert med en vanlig bensindrevet en mht lading etc. En av de jag så på var denne: West Marine el påhenger Billig er den ihvertfall..... Måtte hatt en fast plass i båten - med hurtigkoplinger til 12V - å plumpe batteriet i for lading Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Johann Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Selv har jeg en 4Hk Evinrude som veier 15 kg med tom tank. Men det finnes lettere 2-3,5 hk'ere. Tohatsuen 4(5) Hk som ble nevnt veier vel 21 kg. Småmotorene har nesten uten unntak innebygd tank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Yamaha hadde en på 2 hk, bitteliten, tror den het Malta. Det er noen år siden jeg så den men det kan jo hende at du finner en pent brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 er det noen som har testet elektriske påhengsmotorer ? er på jakt etter en liten motor til gummibåten silver marin! ulempen med el motor er vel baterikassa og at den må laddes hele tiden. så alternativet er en liten bensinmotor på noen hk med innebyggd tank! har dere noen tips om motor! pris ,vekt og trekkraft som kreves båten blir brukt til barnelek, komme seg inn til holmer og vanlig jollebruk, er ikke optatt av fart. For å svare direkte på elektrisk drift, så testet jeg dette for (veldig) mange år siden. Det har muligens skjedd forbedringer innen elektronikk og tetting for inntrenging av vann. Skjønt denne påhengeren var ikke plaget av vanninntrenging. Motoren snurret og gikk villig vekk. Hastigheten (kano) var ikke imponerende, men ok. Driftstiden var noen få timer på et vanlig 70Ah bilbatteri. Det var egentlig batteriet som var det store negative forholdet. For det første var det vekten av batteriet som skulle lempes på land hver dag, dessuten var det vann- og syresøl ombord i båten. Nå går det jo an å få batterier som ikke søler syre, så den ulempen er også borte. Det beste ved denne motoren var at den var fullstendig lydløs. Det ble til slutt en 4-hester bensinmotor. Selv i dag hadde det nok blitt en bensinmotor. Hadde jeg hatt småbarn som skulle hatt noe å leke med, ville nok en elektrisk motor blitt vurdert igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Johnson 3,5hk koster kr. 4450 hos Bakken Motor i Drammen. Har sett den til noe mere hos andre. Tror den veir ca 13 kg og lettere tror jeg ikke du får de. Innebygget tank er enkelt og greit for denne motor og bruken du beskriver. Lykke til Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Jeg har en liten tyttebærrører fra Evinrude på 2,3 hk. Helt uten frikobling og vektøkende gjenstander. Du drar i snora - dermed er du avsted. Har samme motoren. Flott og lett motor, men vil ikke anbefale den til barnelek. Mangel på frikobling gjør den til litt krevende å håndtere, og pga dette har zodiaken vår støtt borti mye ulikt med yngre besettningsmedlemmer ved motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Det er et lite poeng, ja. Litt kjelkete dersom du har litt pådrag på gassen når du starter og propellen sviver umiddelbart. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline 36 Turbo Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 De nye 3,5 hk til Johnson har frikobbling men ikke revers. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Yamaha hadde en på 2 hk, bitteliten, tror den het Malta. Jeg har en sånn. 3 hester, lett å håntere. Superdupergod småmotor, innbygget tank, og forover - fri. Kan roteres for drift i baklengs retning. Starter alltid, går stille, bruker lite bensin. Litt matt i lakken utvendig, ellers flott. Veier bare 16,5 kg, til sammenligning veier 4 hestern 21 kg. Det er noen år siden jeg så den men det kan jo hende at du finner en pent brukt. Jeg tror det selges nye, men ikke i Norge. Min er en 1996 modell, kjøpt brukt. Kostet like mye som brukt, som andre motorer koster nye. Verdt hver eneste krone. Anbefales.. Vil du ha ny; har Yamaha en modell som heter F2,5. Veier bare 17kg, og er vel den som er beregnet å ta over for Malta modellen. Honda har tilsvarende. Personlig liker jeg 2 takterens steialderteknologi, samt muligheten for å stappe den ned i et stuerom ved behov. Litt mer man må være obs på om man velger 4t jollemotor Andre motorer enn Yamaha sier du ? Finnes sånt ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
troja Svart 28.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 takk for svarene, da vet jeg litt hva jeg bør se etter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 (redigert) Har en Honda 2,3 hester, det er ikke ofte jeg synes jeg får full valuta for pengene ,men her er unntaket.Veier ca 12 kg,4 takter, går i evigheter på den lille innebygde tanken - luftavkjølt. Eneste minus er at den bråker litt mye.Lettstartet og robust. Fri og forover,automatisk clutch ved gasspådrag. Har ikke angret et øyeblikk på dette kjøpet. Redigert 28.Februar.2006 av Catlina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 8.Mars.2006 Del på Facebook Svart 8.Mars.2006 HER er motoren for den av dere som ønsker en lett, rimelig og bra påhenger til den lille lettbåten. LøpÅkjøp ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 8.Mars.2006 Del på Facebook Svart 8.Mars.2006 Det er vel eigentleg det samme kva merke du velger. Det speler ikkje så stor rolle når det gjeld slike "småmotorar", for dei er like alle sammen (nesten). Men velg ein med gir på, altså større enn 3.5hk. Det er utrulig mykje lettare å berre "nappe" til ein spak, istaden for å snu heile motoren. Sjølv anbefaler eg Mariner 5hk. Men som sagt tidligare dei er like alle sammen. Så viss du finn eit merke som er billigare så for all del kjøp det i steden for. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
troja Svart 14.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 bør jeg gå for en med lang stamme? hvist jeg har tenkt og bruke den som nød/hjelpemotor på moderfartøyet (bostrømen) også? ser det finnes en senkeløsning man setter motoren på,vurdere en slik hva er fordeler og ulemper med lang og kort stamme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Eg har lang stamme. Ser ingen ulemper med det. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.