Jump to content

Kompassrose på bordplate


Steinar S

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve å overgå mine evner å lage nytt bord med kompassrose på, ute på akterdekket.

Er det noen som har bilder av slike roser?

Vet noen hvilket matriale som brukes i det lyse treverket? eik?

Hva er penest av å legge rosen på en hel teakbordplate eller å legge den på natet bordplate?

Gi meg gjerne tips og råd viss noen av dere har prøvd dette før, og send bilderom dere har. E-posten min er open om dere ikke vil legge bildene hit.

 

Har et bilde her da.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg driver å nater bordplate selv nå, dog uten kompassrose... Hvorvidt det er penest å bruke natet bordplate eller heltre er en ganske subjektiv ting tror jeg. Det kommer litt an på hvordan resten av interiøret ser ut.

 

Jeg tror ikke det lyse treverket på bildet er eik. Det ser mer ut som bjerkefinèr eller noe...? Men er ikke sikker altså... Var utansett et flott stykke arbeid! Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Supert Steinar!

Dette var flott, og inspirerer til å få laget noen interiørdetaljer selv. Men går nok ikke for en rose i første omgang - får starte med noe enklere.

 

Utrolig pent stykke arbeid!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

-først og fremst når det gjelder det lyse i kompassrose, så ville jeg først si eik, men etter litt tenking/vurdering ser det faktisk ut som bøk. Har du annet bilde av denne/fra annen vinkel ?

 

-et bord med kompassrose skal være slik at det er kompassrose som er blikkfang. Jeg personlig liker veldig godt natede bord, men med ei slik rose i senter, ville jeg faktisk foretrukket helteak bordflate, med rose i. Jeg har selv natet bord (ikke med rose i senter, men "Perlen"navnet, og det er klart det blir litt mer "rotete".

 

-Forslag til layout, fremgangsmåte etc., er det guruen du bør spørre. Det er Sigurd her på forumet. Søk på hans innlegg, så finner du en del om det, samt at han er veldig behjelpelig med råd&vink videre. INGEN arbeider jeg har sett vedrørende roser, kan sammenlignes med han sine!

 

Lykke til......

Link to post
Share on other sites

Supert Steinar!

Utrolig pent stykke arbeid!

For all del ikke misforstå, bildet er hva jeg ønsker å lage. Har ikke laget dette enda, bildet er fra en salgsannonse, motorkasse faktisk.

 

Har du annet bilde av denne/fra annen vinkel ?

Lykke til......

Nei har bare dette bilde, derfor søker jeg flere.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det lyse trevirket i rosen oregonpine da?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jada, sender du epost på IM til meg?

Hvorfor kan ikke Steinar bare kopiere bildene herfra, istedet for at du sender dem på mail?

 

Bare et tips. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...