nimbuster Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 (redigert) Enig med OLPTI, verden er ikke så sort/hvit. På den annen side burde det vært fremmet krav fra forbrukerhold om at en obligatorisk standardkontrakt blir utviklet og innført. En kontrakt som gir kjøperen/forforbrukeren bedre vern mot noncholante og useriøse selgere. For i dag handles det mest på lykke og fromme. Det er i det hele tatt en uhyre uprofesjonell bransje med en mengde uprofesjonelle aktører. Bransjen selv burde gå i bresjen for dette slik flere andre bransjer har gjort, eksempelvis håndverkere........problemet er at en blir lurt likevel....... Redigert 2.Mars.2006 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Nimbuster, det du forkynner (jfr. "innført") er lite annet enn "ren og skjær god gammeldags kommunisme" (og en til den første som avslører hvor sitatet er lånt fra) Du glemmer at problemet ikke er kontrakten, men den ufullstendige oppfyllelsen av den. Du kan jo ha verdens mest vanntette kontrakt, utformet av den mest skarpsindige og utkrøpne juridiske ordvrenger, og likevel oppleve at båten har mangler, og at selgeren ikke godtar din reklamasjon, og at du må gå til sak om det. Og på toppen av det hele kan du tape saken ... Det er ikke kontrakten eller jussen som er problemet, forstår du, det er ... skal vi si det diplomatisk ... de "faktiske" forholdene det som regel skorter litt på. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Seastar Svart 3.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2006 Det er ikke kontrakten eller jussen som er problemet, forstår du, det er ... skal vi si det diplomatisk ... de "faktiske" forholdene det som regel skorter litt på. Etter mine erfaringer, fra en "mannsalder" med salg/markedsføring, - så har jeg sansen for denne konklusjonen din, Worse. Derfor prøver jeg å "tenke" konsekvenser av handlingene vedr. kjøp/salg, - utover at det rent kontraktsmessige/juridiske/formelle selvfølgelig skal være i orden! Er for eksempel viljen til å oppfylle "avtalene" til stede? I de fleste tilfellene har jeg da fått et inntrykk av motpartens "etikk/moral" vedrørende vår handel - og på det grunnlag avgjort om jeg ønsket et mellomværende/handel med vedkommende eller ikke. Har derfor også valgt å avstå fra en del kjøp eller salg, - på grunn av at vurderingen tilsa mere problemer enn gleder! Sats på godviljelinjen og samarbeid innen forretninger (og ellers i livet også) og det går som regel meget bra. P.S. Har et par kamerater som er veldig fornøyd med sine NB'er, og alltid fått den servicen de forventet fra leverandøren/forhandleren! Ship'O'Hoi Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2006 (redigert) "Litt faktiske forhold" Når jeg nå nylig handlet båt, sjekket jeg ref rundt importør. Sjekket også imp. økonomi. Bavaria som jeg kjøpte av Lunde Båt, har et godt rykte, og er flinke til å rydde opp hvis noe uforusett skjer. I hele kjøpsprosessen, har jeg hatt et godt inntrykk, i motsetning til andre. Det samme må sies om Heitman Marin. Redigert 3.Mars.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.