Jump to content

Becker ror/ekstra flaps i enden av roret


Nøtterøy

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen der ute har tegninger/bilder av et slikt type ror?

 

Et becker ror er et ror hvor det i bak-kant av roret er festet en "flaps" i en sleide, som ved rorutslag vil "svinge" mer enn hovedroret. Dette bedrer manøver egenskapene betraktelig og reduserer svingradius slik at en kan tørne på "5-øringen".

 

Broren min har dette på sin Tresfjord 28 og der virker det utmerket.

 

Dette er veldig utbredt på store båter og DP-fartøyer spesiellt i nordsjøen.

 

Et ypperlig hjelpemiddel for å kunne legge til eller ved avgang fra kai, i og med at en kan få båten til å gå sideveis ved hjelp av baugthruster.

 

Legger en roret hardt i borde vil en generere side-thrust ved hjelp av ror/propell.

 

Igjen, er det noen som har montert dette på båtene sine så ville jeg blitt glad om dere kunne dele deres erfaringer ved montering av dette systemet!

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om noen der ute har tegninger/bilder av et slikt type ror?

Har ikke tegning, men tenkte på det samme da jeg hadde Baltic.

 

Imidlertid er svingeegenskapene så gode på balticen at jeg tviler på at du har behov for mer.

 

Jeg har ikke hørt at denne rortypen gir vesentlig mer effekt ved bakking.

 

Antar at medlemmene på BP har synspunkt på effekten av Becker ror ved vannstrømninger under bakking.

Link to post
Share on other sites

Becker ror er et ror med "aktive flap". Mekanisk forbindelse mellom flap'en og roret, medfører at flapen får større rorutslag enn selve roret, når dette dreies.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8446/Becker-Midtskips.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8446/Becker-Styrbord10.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8446/Becker-Styrbord20.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8446/Becker-HardtStyrbord.jpg

 

Fordelen med becker-ror er ekstremt forbedrede manøveregenskaper når roret er riktig dimensjonert i forhold til propellens diameter. (Det er mange som heller vil miste baugthrusteren, enn becker-roret dersom man kunne velge.)

Ulempen med bekcer-ror er anskaffelseskostnaden, og en minimal reduksjon i brennstofføkonomi.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et sånn ror på min Hifo 33.

Har bare lovord å si om dette roret, ved fult ror utslag kommer vannstrømmen ut på tvers bak.

Dette gjør at ved fult ror stb. eller bb. svinger båte run en akse på mitten.

Trenger i teorien bare båtens lengde for å få snudd.

Vil anbefale det på det varmeste.

Har ikke baugtrøster på båten, savner det forsåvit ikke heller, kan kommme med tiden.

Skal se om jeg får tatt et bilde eller to i ettermidag.

Link to post
Share on other sites

Bilde

Har prøvd å lage en skisse på hvordan det ser ut dette roret mitt.

 

Bilde

 

Her er bildet, ikke så bra pga mye snø.

Orket ikke å skuffe unna all den vite dritten så jeg fikk bilde fra siden.

Håper dere kan ha glede av skissen og det dårlige bildet.

Men tar noen bryet med å lage et ror lignene dette, får de et ror med meget gode styre egenskaper.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på å lage noe lignende og lagde denne animasjonen.

Som man ser må "styrepinnen" sitte ganske langt frem for at ikke utslaget skal bli for stort, slik som vist blir utslaget ca det dobbelte av hovedroret.

Slik jeg husker vedr. det Becker-roret jeg monterte en gang i tiden, var "beckerutslaget" omtrent tvers ved fullt rorutslag. Båten hadde et vanlig hydraulisk styresystem, så hovedroret slo vel ut med omtrent 35 grader. Slik sett er animasjonen din ganske i overensstemmelse med den originalen jeg installerte, du er litt i underkant.

Link to post
Share on other sites

Broren min har dette på sin Tresfjord 28 og der virker det utmerket.

 

Igjen, er det noen som har montert dette på båtene sine så ville jeg blitt glad om dere kunne dele deres erfaringer ved montering av dette systemet!

Hvis du ikke er uvenn med din bror, er kanskje han den nærmeste til å dele sine erfaringer med deg? :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...