Nautic Startet 15.Juli.2003 Del på Facebook Startet 15.Juli.2003 Kanskje litt for tidlig på sesongen, men jeg prøver alikevel. Min ferie er over, så jeg klarer ikke å vente. Ser av tidligere innlegg i vinter at flere skulle montere PC i båten. Til kartplotter bruk. Hvordan er dette gått? Noen erfaringer? Tenker på strømforbruk og sollys på LCD skjerm. Jeg lurer litt på om jeg skal montere ett eller annet PC greier til vinteren. Men kvier meg for å bruke Inverter da disse trekker en hel del strøm. Vurderer å lage et power selv. Eller bruke industri pckort. (Kun 12v) Men hva har andre gjort? Hva med LCD skjerm, har det blitt etter forventningen. Ser at noen valgte 15" og 17" Blir ikke dette litt for stort i båt? Har man stooooor båt er det sikkert plass nok. Men hva med i en 26-27". Rekker det med en 10-12" LCD? Hvilket kartprogram er å anbefale. Ja da er det bare å fyre løs, eller er jeg for tidlig ute. Klarer som sagt ikke å vente, da neste sommer allerede ligger til planlegging i bakhode. :diving Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Hei Nautic. Mine erfaringer med PC ombprd: Bruker en laptop som trekker 15 V. Her bruker bruker jeg Clas Ohlson sin omformer (kr. 398,-). Denne fungerer helt utmerket, bråker ikke og bruker lite strøm. PC, en er koplet til en Garmin GPS 12 via seriellporten (husk å skru på PC først, deretter GPS) Programmet er Seaclear, lastes gratis ned her: http://www.sping.com/seaclear/ Kartene kan kjøpes eller skannes selv. Selv har jeg gjort det siste, og er du nøye med kalibreringen fungerer denne helt flott. Har kjørt mange "teste-turer" gjennom trange sund etc. for å kontrollere - midt i leia!. Kartene kan dessuten forstørres eller forminskes etter behov, (så slipper du lupa) Skjermen på laptoppen er en aktiv skjerm, noe som litt bedre sidesyn. Dersom du får sollys direkte på skjermen er det litt vanskelig å se, men det går til nød. Alt i alt en meget god løsning for vårt bruk. (du kan jo laste inn tidevansstabellen også: http://www.wxtide32.com/ ) Fortsat god sommer og lykke til med PC neste år. Cita Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
eysteind Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Vurderer det same. Har en berbar pc som eg skal kjøpe maptech kart til og koble på en billi gps. Trur det blir omformer då eg kan bruke andre 230volts produkter til. Noen som vet om en billi gps som man kan koble til pc. Vurdere megellan 315, garmin 12, garmin e trex, garmin geko 201. Noen erfaringer? noen billigere? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Har en IBM som er på 16V, denne kjører jeg direkte på 12 V og det funker bra, jeg har nettop montert en Hunday Q17 monitor, denne funker supert. Det ble en del arbeid med denne ettersom omformeren ligger i foten og jeg har inverterskrekk jeg fjernet orginal forsyning og monterte en som svogeren min laget til meg (Svitchmode), denne går på 24 V (har både 12 og 24v ombord) nå sparer jeg til ett søtt lite trådløst tastatur, (bruker Trackball i steden for mus) Dette er helt mega greier synest jeg (har også tvtuner til pc'en) Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Noen som vet om en billi gps som man kan koble til pc. Vurdere megellan 315, garmin 12, garmin e trex, garmin geko 201. Noen erfaringer? noen billigere? Du kan kjøpe en GPS mottaker som ser ut som en PC mus. Denne kobles til COM eller USB porten. Koster i underkant av 1000 kroner. (lagt til; glemte moms og prisstigning; com 1790,- og USB 1890,-, Datatek i Tønsberg) Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 En pc/skjerm-løsning som går direkte på 12 V koster mellom 8.500 og 10.000 norske penger. Da får du en mini-PC på 1GHz prosessor, 256 Mb ram, 40 Gb harddisk DVD-spiller, innebygd TV-kort, og mus/minitastatur. 15" LCD skjerm m/inneb. høyttalere og medfølgende 220v powersupply til både pc og skjerm, slik at du kan bruke utstyret på land også. PC-en bruker 50-60 watt, skjermen 30, slik at det totalt trekker ca 6 A. Tilsvarende trekker en lap-top typisk 3 - 3,5 A Prosessorene i bærbare maskiner er som oftest av "Mobile" type, dvs de bruker mindre strøm enn en prosessor beregnet på desk-top maskiner. Selvsagt går det å mekke noe selv, og bruke en avdanka hjemme-pc, dette fordrer at du finner plass ombord. En annen løsning er å bruke en lap-top, og koble ekstern skjerm og tastatur til den. Mindre skjerm enn 15" ville ikke jeg brukt, så sant en klarer å finne plass til det. Prismessig er disse gunstigere enn 10 - 12 tommere pga masseproduksjon, og jeg synest man må opp i denne størrelsen for å se kartbildene skikkelig. (men så er ikke synet mitt hva det en gang var ) Sollys direkte på skjermen kan være et problem, men det går an å lage - eller kjøpe en "skyggelue" som hjelper på det. Faktisk kan nattseilas medføre et like stort problem, siden man på LCD-skjermer ikke har samme mulighet til redusering av lysstyrken. Selv om de fleste kartprogram har muligheter for dimming, er dette ofte ikke nok i "bekmørkna". Èn løsning kan være å montere en farget plexiglassplate (rødtona) foran skjermen, denne løsningen brukes en del på yrkesbåter Det finnes etter hvert ganske mange kartprogram å velge i, fra et rimelig (eller gratis) piratprogram m/kart (som det er min sterke anbefaling å holde seg laaangt unna), til programvare som koster 6-8.000 + kart. Valget står i grunnen på om du vil satse på raster-kart (direkte kopier av de vanlige sjøkarta) eller vektoriserte (digitaliserte) kart. Prismessig kommer du gunstigst ut med rasterkart, disse kan du scanne selv dersom du tar jobben det medfører. Personlig har jeg en forkjærlighet for Maptec-kart og programvare, rimelig og bra, sjekk www.nautisk.no Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Du kan kjøpe en GPS mottaker som ser ut som en PC mus. Denne kobles til COM eller USB porten. Koster i underkant av 1000 kroner. (lagt til; glemte moms og prisstigning; com 1790,- og USB 1890,-, Datatek i Tønsberg) Da er du oppe i et prisleie som nærmer seg en "skikkelig" GPS. Ut fra testen Båtmagasinet gjorde, var denne heller ikke SÅ god. (Tror fremdeles ELFA har denne rundt tusenlappen inkl. mva) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Jeg vet om noen rimelige håndhodte gps´er. Jeg skal bare kjøpe en til meg selv først før jeg røper noe Husker ikke merke i farta men det er fjorårets modell, koster rundt 2400,- inkludert datakabel for pc. Seriøst firma som driver med navigasjon osv. Per Chr. Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Noen som vet om en billi gps som man kan koble til pc. Vurdere megellan 315, garmin 12, garmin e trex, garmin geko 201. Noen erfaringer? noen billigere? Sjekk denne linken: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=8872894 Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Jeg hadde en dyr Fujitsu Siemens laptop med 15" skjerm. En glimrende PC, men ubrukelig i båten pga helt ordinær lysstyrke og kontrast. Byttet ut hele greia med en Shuttle XPC Barebone micro ATX kabinett. Denne er 20 x 30 x 18,5 cm. Leveres med en kjekk bæreveske og veier ikke særlig mer enn en bærbar PC. Skjermen er en Samsung 152B 15" LCD med vesentlig bedre kontrast og lysstyrke enn gjennomsnittet. Å kalle den god i direkte sollys er en overdrivelse, men den er akseptabel og mye, mye bedre enn min forrige LCD-skjerm. Forer skjermen direkte fra 12V (skal ha 14V) PC'en fores via en Mascot 110VA inverter. (som tydeligvis leverer mye mer ved behov) Komplett med 120GB harddisk, 2,5MHz P4 prosessor, CD, floppy, TV-kort og 512MB RAM samt skjermen, koster dette drøye 10.000. Da har jeg en PC som er bedre, raskere, stillere, lettere, mer solid og med en drøss USB, FireWire, Com-porter og AC97 lyd, nettverk og hva man ellers måtte trenge. Føler jeg behovet, installerer jeg et kraftig grafikkort som erstatning for det innebyggede og vips så har jeg en av de raskeste spillmaskiner på markedet. I denne greia kan du putte inn kartprogram etter smak og behov og lommebok. Det aller fineste er at du kan dra den med deg over alt, hele året og bruke den til alle de andre kjekke tingene også. (Ja det finnes mer enn kartplotterprogrammer som er kjekke ) Når man bruker såpass mye penger, er det greit å utnytte boksen så godt man kan. Billigere enn en bærbar PC og MYE bedre. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Var innom seatronic for å sjå etter gps men vart ikkje stort klokere. Skal ha en billig gps som eg skal koble på pc. Kan også gjerne vere med på bil/fjellturer. Trur den billigaste er geko 201 til 1700,- men bør eg heller satse på garmin 72 til 2000,-? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Jeg bruker en gammel laptop som jeg fikk av en av kundene mine ( en 600Mhz) med aktiv 15" skjerm.... win98se UTEN office.. ( heheh) og koblet med en Garmin GPS 128. Fordelen med denne GPS er at det er en ganske stor skjerm som jeg kan bruke selv om Pc`n svikter av ymse grunner. Bruker c-map og c-map ecs. Er meget fornøyd og virker bra i sollys. men det varierer sterkt med hva slags laptop du bruker.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Ingar Svart 16.Juli.2003 Del på Facebook Svart 16.Juli.2003 Her finnes mye omkring ITX: http://www.mini-itx.com Disse kan kjøres direkte på 12V. Folk finner stadig nye måter å bygge slike maskiner på... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.Juli.2003 Del på Facebook Svart 17.Juli.2003 Og så tror jeg at ennå ingen har henvist den opprinnelige spørsmålstilleren (som ser ut til å være ganske fersk her) til vårt utmerkete kategoridokument. Linken ganske langt oppe på vinduet. Her er det bare å lete (ctrl-f) etter PC eller klikke seg gjennom innholdsfortegnelseshierarkiet - begynn med Teknikk og så finner en det meste som har blitt skrevet om PC om bord. Hilsen Andreas, pappaen til kategoridokumentet f t med trådløs internett i Strømstad gjestehavn på ferie og som derfor f t heller ikke oppdaterer kategoriene Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 17.Juli.2003 Del på Facebook Svart 17.Juli.2003 Vurderer det same. Har en berbar pc som eg skal kjøpe maptech kart til og koble på en billi gps. Trur det blir omformer då eg kan bruke andre 230volts produkter til. Noen som vet om en billi gps som man kan koble til pc. Vurdere megellan 315, garmin 12, garmin e trex, garmin geko 201. Noen erfaringer? noen billigere? Som andre har nevnt tidliger så har Elfa billig GPS for tilkobling til PC, 720 + mva. Ta en titt på: http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/5793.htm Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2003 Del på Facebook Svart 20.Juli.2003 Hej Eysteind ! jag har seglat dom siste 6-7 åren med PC ombord, Nu har jag en 'gammel' Toshiba-Laptop pentium II (el liknande) laptopen kräver 15-16 V men han får bare 12-13 direkt ifra batteriet, på denna strömmen funkar datorn bra, inga problem, jag kan dock ikke ladda internbatteriet men datorn funkar bra på 12V ! Tidigare hade jag en laptop som skulle ha 220V in ! dvs jag fikk kjöre med omformare, detta fungerar oxå bra, men ikke så länge. ( om du er seglare !) (med motorn igang var det ikke några problem!) Tror att det går åt en hel del energi för själva omformaren som bare blir värme och ikke går vidare till PC'n ! En enkel Laptop typ pentium I el II duger gott til de fleste navigasjonsprogram Jag kjör Windows 95 med 'minimal' installasjon i min 'navigasjonsdator' Win 95 funkar utmärkt som operativsystem för programvare, både för vektoriserat ock scannade kart ! så mitt råd blir att försök få tag i en 'gammel' laptop (relativt begrepp! ) som kräver så låg inspänning som möjligt ! Kjöp enkelt o billigt, så gjör det ikke så mycket den dagen datorn klapper ihop pga fukt o salt! (da har du förhoppningsvis GPS'n kvar som kan vägleda dig, dvs om du ikke köpt den allra billigaste varianten som bare sender NMEA-meningar ock som saknar egen display!!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nautic Svart 31.Juli.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2003 Hva med Linux, noen som har prøvd dette operativsystemet? Finnes det noen gode kartplotter program til det. Er det noen som virkelig er fornøyd med sin LCD skjerm ombord i båt, når solen skinner? Hva er bra og hva er dårlig. Merke, typebetegnelse. Det å få prøve disse LCD skjermene ute, før man kjøper, er ikke lett. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 31.Juli.2003 Del på Facebook Svart 31.Juli.2003 Er det noen som virkelig er fornøyd med sin LCD skjerm ombord i båt, når solen skinner? Hva er bra og hva er dårlig. Merke, typebetegnelse. Det å få prøve disse LCD skjermene ute, før man kjøper, er ikke lett. Vi kjøpte LCD skjerm før denne sesongen. Har nå bærbar pc og lcd skjerm. Strømmen leveres av en 300w inverter og dette går helt fint. Skjermen er av typen Samsung 15" LCD Syncmaster 152B Er veldig fornøyd. Ingen problemer med å lese denne i sollys. Den er montert i styrhuset på en Viknes 770. Når vi skulle velge skjerm gikk vi stort sett ut fra kriteriet lysstyrke. Denne kostet noe mer men er mer lyssterk enn de billigste skjermene. Denne skjermen vil jeg si er ekstra godt egnet i båt ettersom den har en spesiell fot som gir gode muligheter for justering. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 31.Juli.2003 Del på Facebook Svart 31.Juli.2003 Skjermen er av typen Samsung 15" LCD Syncmaster 152B Er veldig fornøyd. Ingen problemer med å lese denne i sollys. Den er montert i styrhuset på en Viknes 770. Når vi skulle velge skjerm gikk vi stort sett ut fra kriteriet lysstyrke. Denne kostet noe mer men er mer lyssterk enn de billigste skjermene. Denne skjermen vil jeg si er ekstra godt egnet i båt ettersom den har en spesiell fot som gir gode muligheter for justering. Må bare si meg helt enig. Denne skjermen er den beste lcd-skjermen jeg noen gang har brukt. Og med en 15" skjerm kan jeg ha 1:15.000 målestokk og få alle detaljer, samtidig som jeg har oversikten et godt vstykke fremover uten å behøve å zoome. Å gå tilbake til en 6" skjerm ville være en "umulighet". Bruker du 300W inverteren til både skjerm og PC eller kjører du skjermen på 12V? Med 14V inngangsspenning til skjerm, er jo det en grei mulighet. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 31.Juli.2003 Del på Facebook Svart 31.Juli.2003 Kjører du skjermen direkte på batteriet eller bruker du inverter? Lotus Kjører den via samme inverter jeg bruker til den bærbare pcen. Dette går greit, men det hadde selvsagt vært fint om jeg kunne kjørt den rett på 12v. Er litt skeptisk til dette siden det tross alt kan bli litt ujevn spenning..... Det har i alle fall blitt en helt annen verden kartplottermessig etter at denne skjermen kom ombord. Mye bedre enn å myse på en bærbar. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.August.2003 Del på Facebook Svart 1.August.2003 Kjører den via samme inverter jeg bruker til den bærbare pcen. Dette går greit, men det hadde selvsagt vært fint om jeg kunne kjørt den rett på 12v. Er litt skeptisk til dette siden det tross alt kan bli litt ujevn spenning Kanskje et dumt spørsmål, men spør likevel da emnet er på siden av mitt kompetanseområde. Dersom innspenningen til inverteren varierer mellom eks. 12 til 14,5V vil ikke også da utspenningen fra inverteren variere? Eller er utspenningen styrt av en spenningsregulator slik at variabel innspenning ikke likevel er kritisk? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 1.August.2003 Del på Facebook Svart 1.August.2003 Kanskje et dumt spørsmål, men spør likevel da emnet er på siden av mitt kompetanseområde. Dersom innspenningen til inverteren varierer mellom eks. 12 til 14,5V vil ikke også da utspenningen fra inverteren variere? Eller er utspenningen styrt av en spenningsregulator slik at variabel innspenning ikke likevel er kritisk? Dette er det helt sikkert noen som kan svare bedre på enn meg. Vil anta at svaret også avhenger av kvaliteten på inverter. Jeg kjøpte min hos Seatronic og sa bare at jeg måtte ha en jeg trygt kunne kjøre en bærbar pc på. Den var ikke spesiellt dyr (tror jeg ga 900-1000 kr). Til vinteren skal jeg kanskje lage en egen stasjonær eller micro-atx pc å ha i båten. Denne trekker muligens mer strøm en dagens pc og da kan det bli aktuellt å strømforsyne skjermen på annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 1.August.2003 Del på Facebook Svart 1.August.2003 Har innstallert 15`flatskjerm i båten i sommer sammen med en gammel 266MHz bærbar. Skjermen skal ha 12V, ringte til produsenten av skjermen for å undersøke om den kunne kobles direkte til båtens 12V anlegg der spenningen varierer fra 11.5V til 14,4. Fikk opplyst at dette ikke var noe problem og det har nå fungert fint hele ferien. Har tidligere hatt en bærbar liggende på kartbordet og den var nesten uleselig i sterkt sollys, med en flatskjerm har selv sterk sol ikke vært noe problem. Festet skjermen med borrelås på kartbordet/instrumentpanelet og den sitter godt selv i mye sjøgang. Eneste minuset med denne løsningen er at jeg har måttet bruke en 3m forlengelseskabel til skjermkabelen for å få plassert laptoppen under førersetet, dette gir noe dårligere billedkvalitet,men ikke så mye at det er ett problem. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
jkirkebo Svart 1.August.2003 Del på Facebook Svart 1.August.2003 Eneste minuset med denne løsningen er at jeg har måttet bruke en 3m forlengelseskabel til skjermkabelen for å få plassert laptoppen under førersetet, dette gir noe dårligere billedkvalitet,men ikke så mye at det er ett problem. Da må forlengerkabelen din være av dårlig kvalitet tror jeg. Har selv lagt opp 10m kabler uten synlig tap i bildekvalitet. Har 6m kabel fra PC til prosjektor hjemme, bildet på den er helt sylskarpt (1280x720 oppløsning). Den har da en 3m skjermkabel + 3m forlenger. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 1.August.2003 Del på Facebook Svart 1.August.2003 Da må forlengerkabelen din være av dårlig kvalitet tror jeg. Har selv lagt opp 10m kabler uten synlig tap i bildekvalitet. Har 6m kabel fra PC til prosjektor hjemme, bildet på den er helt sylskarpt (1280x720 oppløsning). Den har da en 3m skjermkabel + 3m forlenger. Takk for opplysningen, skal prøve med en annen kabel. Jeg tror kabelen jeg brukte kommer fra Biltema, reagerte litt på at den ikke hadde magneter på utsiden for støydemping slik originalkabelen til skjermen hadde. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.