Jump to content

Erfaringer med PC ombord?

Nautic

Recommended Posts

Etter å ha lest og fulgt med på debatter og tips om PC/TV i båt er det på tide å gi litt tilbake av erfaringer.

Jeg har installert en Samsung 151MP (15" LCD skjerm m/TV tuner og fjernkontroll). Skjermen er montert på ett 22mm syrefast rør (skulle vært ett carbon rør) som går gjennom kartbordet og som gjør at jeg enkelt kan ta av hele skjermen med festeanordning i ett grep. Skjermen er meget god både med hensyn til lyd og bildekvalitet.

På kartbordet har jeg en Fujitsu Siements Lifebook PC (som jeg også benytter daglig på jobb) som jeg "knepper" inn på en docking list som er montert med borrelås.

Pc'n er koplet sammen med Garmin GPS og med Autohelm instrumenter. Selv bruker jeg OziExplorer til navigering.

Det store spm. var egentlig TV antenne. Har ikke lyst til å fastmontere en TV antenne og hadde heller ikke lyst til å seile rundt med båten full av Yagi antenner. Fant en liten antenne m/forsterker på båtmessen i London som jeg har testet ut. Antennen har forsterker som drives av vanlige batterier. Erfaringen med antenne er delte. Noen steder har jeg fått inn mange kanaler m/god kvalitet (TV2 på Koster !) mens andre steder har det ikke vært noe å skryte av. Som TV har skjermen vært lite i bruk i sommer, men både barn og voksne har sett en DVD film (via PC'n DVD spiller) eller 2. Høres kanskje rart ut men James Bond gjorde en bra figur selv etter en bedre middag på Pettersons Kro på Kjerringøy!!!!

Bilde

Bilde

Innspenningen på de invertere jeg sett kan variere mellom 10 og 15 volt.

Utspenningen vil bli lik.

De billigste konvertere har firkantpuls, noe som holder for de flest ting.

Skal du bruke den til elektriske motorer må man ha en sinuspuls.

Nå er problemet med invertere at de sluker en del strøm.

En stasjonær pc f.eks Pentium 4 trekker la oss si 250w ved bruk av 230v AC

Skal du bruke en inverter og regne ut forbruket må denne formelen brukes P/U=I

250w / 230v = ca 1,1A.  Dette er ved bruk av 230 volt

Ved tilførsel av 12v til inverteren blir effektforbruket det samme, altså 250w

250w / 12v =  20A. :eek:      Dette ser stygt ut i mine øyne.

Samt at inverteren trekker noe strøm som kun blir varmetap.

Hva det effektive strømforbruk blir er jeg ikke helt siker på, men det blir over 20 A

og et er mye i båt.  Pluss LCD forbruk

Ja da, jeg vet at noen vil hevde at den kun skal stå på når dynamoen lader.

Men vil man ikke ha muligheten til å sitte litt om kveldene og kose deg med

data/kartplotter?

Jeg ville ikke basert meg på Inverter.

Mini-itx kortene er vel de som egner seg best?

Det finnes et power til disse som gir max 50 w

50w/12v = 4A

Vanlig strømforbruk til LCD skjermer er vel ca 3A

Dette er betydelig bedre. Det finnes pc kort som trekker mindre, men disse er dyre.

Når jeg skriver 20 A eller 3 A, er dette forbruk pr time.

Har du datamaskinen stående på i 3 timer, har du brukt over 60 A.... :seeya:

Noen med Linux på kartplotteren her? :smiley:

Hei Nautic.

Hvorfor er du opptatt av å ha Linux på kartplotteren-pc'en? Meg bekjent finnes det ikke kartplotterprogram under Linux og da blir det vel litt merkelig å kjøre windows emulator under linux for å få liv i kartprogrammet? Hvis man får liv i det da....

Lotus

Hei

Er ikke Olex (Trondheim) basert på Linux!

Joda, det er den. Men fritidsflåten er vel neppe interessert i et system for kalkulering av havbunnskart,fiskeri osv. Er man i fiskeflåten eller har en slepebåt, et forskningsfartøy eller et dykkerskip, er det sikkert veldig bra saker.  Hurtigruteskipet M/S Polarlys har det også.

For oss andre er det litt dumt med et system som koster mer enn båten med programvare og utstyr. Jeg har heller ikke sansen for Bill Gates, men hvis Linux-alternativet ser slik ut, bruker jeg heller Windows enn Linux.

http://www.olex.no/brukere_NY.html

Lotus

Jeg har hatt PC ombord i lengre tid.  Jeg har en gammel Compaq LTE5000, kjøpt brukt for nesten ingen ting.  Den har CPU166Mhz og 2Gb HDD 32 Mb RAM.  Den har et internt batteri på 12 V.  Den fungerre meget godt ombord i min seilbåt.  Jeg har limt borrelås under den, slik at den er festet til navigasjonsbordet med borrelås.  Den har ekstern strømforsyning fpr 220 V, som gir 18V DC inn på PCen.

I og med batteriet er på 12V så går det utmerket å kople den direkte til båtens 12V anlegg.  Om det interne batteriet sitter i PCen får det ikke lading (med bare 12V tilkopling) slik at jeg får alarm om for lav batterispenning  Derfor har jeg tatt ut det interne batteriet når jeg bruker PCen i båten, da ungår jeg alarm om lav batt.spenning.

Den bruker "ikke" støm, og står påslått under seiling.    Jeg har ikke hatt problemer med batterikapasitet.  Forbrksbatteriet mitt er på 120Amp/t.

Når det gjelder skjerm og solys, så er dette ikke noe problem da den er montert nede i båten.  Det betyr at jeg løper litt opp og ned i vanskelig fravann.  En venn med motorbåt laget en kasse av en plast søppeboks han monterte fast på skjermen, for å unngå direkte sollys, og det funker meget godt.

Bruker C-Map93.  Tr5oss oppdaterte kart fra 2002 viser det seg at de er noe mangelfulle.  Opplevde i ferien at bruer som har stått i mange år ikke var med på kartet.  Seilingshøyder under bruer mangler ofte.

Jeg har et lite basic-programme som gjør om mine ruter i navigasjonsprogremmet til lesbar data for min Garmin 152.  På denne måten får jeg backup av alle min ruter også lagt inn i GPSen.

Jeg meget fornøyd med denne måte å navigere på.

Arne Knudsen

S/Y ARK MARI

http://home.online.no/~arkmarin

• 1 måned senere...

Skal kjøpe nytt !

PC i båten til Søgne dykkerklubb har nå overlevd i nærmere 8 å i fuktig miljø og skal pensjoneres.

Mener å ha lest for lenge siden på disse sidene om en "PC" - som var bygd for 12 v drift. Tror den kom fra England, men er ikke sikker.

Vil gjerne bort fra Inverteren for å fjerne et ledd..

Vi vil bruke maskinen til å kjøre kartprogram på i tilegg til at vi sleper et digitalt kamera etter båten og vil ta inn bildet fra dette på samme skjermen.

Ønsker også å ta opp endel film rett på harddisken for senere brenning på CD hvis vi skulle se noe pent.

Hvis noen kjenner en maskin som er bra til vårt formål vil vi takke meget for tips..

Kan gjerne bruke noen lapper på den hvis det er et bra produkt.

God kveld

Mons

Hei Mons

Simrad Robertson i Egersund har en egenprodusert PC for 12 Volt, som de selv bruker til kartmaskin. Vet ikke om denne selges uten kartsystem, men det er jo lov og spørre, vil tippe at den ikke er så billig men den er veldig liten og hendig. Den er helt tett og uten vifte, med andre ord en godbit i maritimt miljø.

"Jeg har hatt PC ombord i lengre tid.  Jeg har en gammel Compaq LTE5000, kjøpt brukt for nesten ingen ting.  Den har CPU166Mhz og 2Gb HDD 32 Mb RAM."

Jag har något liknande i min båt som navigasjonsdator, kjöpte brukt kostnad ca 3-400kr

har hållt i tre år nu og er fortsatt intakt! Man får många,många sådana her datorer

för priset av en 'marinvariant' eller plotter! Og det funkar alldeles utmärkt !!!

S/Y Gunga Din

I sommer foretok jeg en lang seilas langs nesten hele kysten. Papirkart for kysten ville blitt en formue.

I stedet fikk jeg tak i 2 billige gamle Toshiba PC som jeg installerte kart på. Disse gikk utmerket direkte på båtens 12 V anlegg (skal egentlig ha 15 V). Brukte bare den ene, den andre i reserve.

PC en ble plassert på kartbordet og det var ingen problemer med å følge med oppe fra cockpiten. Forutsetninga er at en legger inn ruta før en starter og styrer etter den .  Jeg synes dette fungerte  meget bra. Mine papirkart for deler av turen ble ikke benyttet i det hele tatt.

Jeg har også inverter, men den koplet seg ut etter en stund, vet ikke hvorfor.

Er det noen som vet om disse billige omformerne fra 12V til 15 V bruker mye ekstra strøm ??

Har brukt bærbar PC som kartplotter ombord i seilbåt i flere år. Dette fungerer  greit  men:

1) Det blir mye ledninger og duppeditter

2) Trekker mye strøm

3) Må ned i "peisestua" for å bruke PC'en da jeg ikke vil / kan ha den i cockpit

Har nå montert kartplotter i cockpit, og duverden så mye enklere ting har blitt. Trykk på "på" knappen og du er igang i løpet av sekunder. Ingen ledninger å snuble i, og full oversikt fra styreplassen.

Kommer nok fortsatt til å drasse rundt på PC'en på lengre turer, da den kan brukes til mye annet enn navigering - f.eks email osv, men som plotter har den fått landlov  :smiley:

I sommer foretok jeg en lang seilas langs nesten hele kysten. Papirkart for kysten ville blitt en formue.

I stedet fikk jeg tak i 2 billige gamle Toshiba PC som jeg installerte kart på. Disse gikk utmerket direkte på båtens 12 V anlegg (skal egentlig ha 15 V). Brukte bare den ene, den andre i reserve.

PC en ble plassert på kartbordet og det var ingen problemer med å følge med oppe fra cockpiten. Forutsetninga er at en legger inn ruta før en starter og styrer etter den .  Jeg synes dette fungerte  meget bra. Mine papirkart for deler av turen ble ikke benyttet i det hele tatt.

Jeg har også inverter, men den koplet seg ut etter en stund, vet ikke hvorfor.

Er det noen som vet om disse billige omformerne fra 12V til 15 V bruker mye ekstra strøm ??

Jeg synes at dette høres skummelt ut. :eek:  Greit nok med PC og kartplotter, men for egen del ville jeg aldri gått noe sted uten også å ha kart tilgjengelig.

MVH

Kito

Skummelt er en ting. En annen ting er forholdet til forsikringsselskapet hvis noe går galt.

I følge en bekjent som er yrkesskipper på en båt som opererer i Nordsjøen, er kravet 2 separate systemer. Begge kan altså være elektroniske. ikke krav til papirkart.

I mitt tilfelle hadde jeg 2 GPS, den ene på batteri. 2 PC er, begge med batterier. I tillegg hadde jeg oversiktskart i papir. Også Cappelens veikart, som er en meget praktisk støtte til elektroniske kart for å få den store oversikten på ukjente steder.

Skummelt er en ting. En annen ting er forholdet til forsikringsselskapet hvis noe går galt.

I følge en bekjent som er yrkesskipper på en båt som opererer i Nordsjøen, er kravet 2 separate systemer. Begge kan altså være elektroniske. ikke krav til papirkart.

Hej !

Har hört att yrkessjöfarten än så länge har krav på att ha papirkart ombord, får ikke

segla på endast elektronikk!  Någon som kan dementera/verifiera detta?

S/Y Gunga Din

Hej !

Har hört att yrkessjöfarten än så länge har krav på att ha papirkart ombord, får ikke

segla på endast elektronikk!  Någon som kan dementera/verifiera detta?

Hei

Yrkesfartøy har enda krav om papirkart ombord, men en løsning med to uavhengige elektroniske systemer er like rundt hjørnet.

Det blir da krav om at det ene systemet skal drives av båtens nødstrømsystem.

MVH Chrian

Hei

Yrkesfartøy har enda krav om papirkart ombord, men en løsning med to uavhengige elektroniske systemer er like rundt hjørnet.

Det blir da krav om at det ene systemet skal drives av båtens nødstrømsystem.

ja, det er vad jag oxo hört !

Vet du vilka system, som dom anvender, Har hört/sett Tsunamis o Cmap på CD-versjon

(inga brikker!)

S/Y Gunga Din

Det finnes en bråte ECDIS systemer, men C-map (CD-basert) er vel mest brukt. Såvidt jeg har kunnet observere, er MaxSea også mye anvendt. Ganske lurt system. De fleste kart kan brukes, det være seg C-map, ARCS og annet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Har oxo hört veldi mye positivt om MaxSea

Leser tydligen både vektorisert ( CMap) o skannade  (BSB mfl )

Finns tilleggsmoduler för Väder,tidvatten, segling etc

De flesta båtarna i Volvo Ocean Race anvende MaxSea

Någon här på forumet som har erfarenhet av MaxSea?

S/Y Gunga Din

MaxSea finnes i tre versjoner: Cruising, fishing og shipping. Cruisingversjonen har muligheter for nedlasting av værfiler og annet. Den vil gi en routing som leder utenom det værste været eller annet man setter inn som kriterier. Fiskeversjonen har en snutt innebygget som lager en 3D havbunnsmodell dersom den står koblet til ekkolodd, samt mye annet så som oppkobling mot trålsonde.

Store Norske Kullseilingskompani.

ja, det er vad jag oxo hört !

Vet du vilka system, som dom anvender, Har hört/sett Tsunamis o Cmap på CD-versjon

(inga brikker!)

Hei

Jeg har nylig vært ombord i en supplybåt som for øyeblikket er i Middelhavet, de bruker Telchart med C-Map CM93 vektoriserte kart.

De bruker samme kartsystem på alle båtene de eier og får nye kart på CD tre eller fire ganger i året.

MVH Chrian

• 1 år senere...

Byttet ut hele greia med en Shuttle XPC Barebone micro ATX kabinett.

Bilde

Denne er 20 x 30 x 18,5 cm. Leveres med en kjekk bæreveske og veier ikke særlig mer enn en bærbar PC. Komplett med 120GB harddisk, 2,5MHz P4 prosessor, CD, floppy, TV-kort og 512MB RAM samt skjermen, koster dette drøye 10.000.

Har prisene rast noe innmari på sånne Barebone løsninger ? Har sett meg ut et fint sted ombord, der en søt liten kasse ville gjøre seg ekstremt bra...

Suzuki

No boat needed..

Navtech i Egersund selger 12 volts PC for maritim bruk.

Kjøpte en sånn 12v PC og 15" LCD skjerm med TV i sommer og koblet til en bluethooth "dings". Hadde litt problem med att dynamoen ga for mye strøm, men det er nå ordnet. Navigasjon, TV og internett i ett :yesnod:

Skjermen kan virke litt stor i min bayliner 2556, men jeg har montert den i et takfeste som kan vippes opp(kjøpt på elkjøp). Skjerm og PC er kjøpt hos Emil Langva AS i Ålesund. Er veldig fornøyd med dette, men har nesten ingen erfaring med dette enda :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...