Jump to content

Lillesand, endelig. gjestehavna


Careka

Recommended Posts

Gjestehavna har ikke vært Lillesand verdig. Det har vært både pinlig og flaut å ha et slikt tilbud til båtturistene, sier ordfører Arne Thomassen til Fædrelandsvennen. Han synes det nye forslaget fra administrasjonen til midlertidig gjestehavn er spennende.

Hvis alt går etter planen, skal det nye anlegget være ferdig 15. juni og koste 1,5 millioner kroner.

 

- Beløpet er slett ikke avskrekkende, det er en investering, mener ordføreren.

- Hvis folk skal komme til Lillesand i båt, må vi ha en bedre gjestehavn enn vi kan tilby nå. Det vil gi en helt annen kvalitet, større sikkerhet og kapasitet, og frigjøre store deler av bryggene langs kaikanten til folk som skal inn og handle, sier han til avisen.

 

Etter forslaget fra administrasjonen skal gjestehavna kun bestå av ett flytende anlegg, som går ut ved Røde Kors-huset. Her er det også nærhet til offentlig toalett, dusj og renovasjon. Det skal anlegges en ny flytebrygge på ca. 120 meter, som skal fungere som bølgebryter og gjestehavnsbrygge for større båter og charterbåter. Småbåtene skal ligge ved flytebrygger innenfor, med plass til flere båter enn i dag.

Flytebryggene skal utstyres med vann og strøm, samt nødvendig sikkerhetsutstyr.

Flytebryggene som igger der i dag, skal fjernes og tilpasses «dagparkering» som skal være gratis i tidsrommet 09.00-21.00. Det blir ikke vann og strøm her, og dermed blir kaikanten tilbudt som «billigplasser» for overnatting fra kl. 21.00 til 09.00, heter det i forslaget.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se til sommeren, har ikke vært lett å komme til i havna der på fine dager..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Håper det blir gjort før sommeren, og ikke bare koker vekk i politisk rør.

Ja, hvem vet?

 

Fant dette diktet i gårsdagens utgave av Romerikes Blad:

 

Bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sitter med gårsdagens papirutgave av Lillesandsposten foran meg. Den bedre halvdel er fra byen så best å følge med! Ingen tvil om at dette er alvorlig ment. Går du inn på www.lp.no (Lillesandsposten) så får du se hvordan det vil bli seende ut.

 

Den gamle flytebrygga er slett ikke så verst bortsett fra at du måtte gå forsiktig på den for bordgangen var så dårlig mange steder at du risikerte å tråkke igjennom, kystens høyeste priser på overnatting, dusjing. vasking osv. samt at toalettene stengte om natta! Ikke så nødvendig å gå på do om natta er det vel?

 

Håper, og tror, at dette blir realisert! :flag:

 

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I fjor, ved mitt siste besøk i Lillesand, svor jeg på at Lillesand kommer jeg IKKE til å besøke før bryggene er byttet ut, samt at fasilitetene er ordnet på. Spesielt bryggene er under enhver kritikk.

 

Veldig positivt å se foreliggende planer. Leste om dem i Agderposten i går, og det så riktig tiltalende ut. Det eneste jeg reagerer negativt på, er at man utnytter vannspeilet i havna noe dårlig.

 

Morro var det også å se at man hensyntar næringsinteressene såpass som man gjør i disse tegningene.

 

Husk også på at havnelageret i innseilingen er under riving. Vet ikke hva dette blir erstattet med, men håper at det også der blir noe mer tiltalende......

 

Lykke til Lillesand !

Link to post
Share on other sites

Er innom Lillesand mange ganger i løpet av båtsesongen. Men gjestehavna har aldri vært noe å skryte av. For oss kommer nok ikke Lillesand til å bli en by vi overnatter i. Det er flust av fine plasser rett utenfor. men gleder meg til å legge til på nye fine brygger der når vi skal inn å handle.

Hvis de i tillegg har samme serviceinnstillte personalet der slik som de har i Grimstad Gjestehavn, blir dette bra.

Bilde

Fra Fedrelandsvennen

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...