Jump to content

Ulyd i Volvo Penta HS1 gir?


Throphy 2352

Recommended Posts

i vinter har jeg byttet giret mitt fra PRM til et Volvo Penta HS1 gir.

Det som bekymrer meg litt er når jeg setter det i gir,blir det en "mekanisk" tannhjulslyd.

Båten står på land, så det er helt uten motstand.

Når jeg gir litt gass, høres det ut som lyden gir seg litt.

Er dette vanlig eller burde jeg få sjekket dette før sommeren nærmer seg??

Noen som har erfaring med dette??

 

Mvh

Beach-craft

Hilsen Arve

Link to post
Share on other sites

Demperplata skramler vel ekstra mye uten belastning? Høres normalt ut spør du meg. På min Yanmar er det litt småklapring fra demplerplata på helt lave turtall (opptil 900 o/min). Søk på demperplate så ser du at disse har en tendens til å lage lyd på mange båter. Ville vel ikke vært bekymret i utg.pktet.... Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette er velkjent fenomen. Denne forklaringen gir Progress Ingeniørfirma AS (under spørsmål og svar):

Giret mitt bråker når jeg legger det inn. Ved ca 1000 o/min forvinner bråket. er det noe feil med giret mitt?

 

Nei, ved nesten alle feil i driftsystemet vil det høres ut som om lyden kommer fra giret. Grunne til støyen under 1000o/min kalles bakklakk (eller girklapring). Dem skyldes at motoren går ujevnt på lavere turtall, støyen oppstår ved at tannhjulene klaprer mot hverandre. Straks man øker turtallet, går motoren jevnere, og det blir mer press på propellen slik at tannhjulene presses sammen, og klapringen forsvinner. den beste måten å redusere denne støyen på er å sette inn en bedre kobling mellom gir og motor. Normalt er dette ikke skadelig for giret.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!!

Demperplata er splitter ny, så den kan det ikke være, men det høres ut som dette er normalt.

Avsnittet fra Jens_p fra Progress er også beroligende.

Senker skuldrene litt, og gleder meg enda mere til sommeren.

Tusen takk for svar alle sammen

 

 

Beach_craft

Hilsen Arve

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Løfter opp denne etter å ha fått mere oplysninger om emnet. Hadde en lang prat med Progress Ingeniørfirma AS om dette med "bakklakk".

 

Bakklakk kommer av to ting, det ene er det som skyldes ujevn gange på motor ved tomgang. Her er støyen kraftigst ved tomgang og avtar ved stigende turtall. Dette er den beskrivelsen som jeg klippet inn i tidligere innlegg, og som beskrives som ufarlig.

 

Den andre varianten er støy som skyldes torsjonssvingninger i propellanlegget. Her er støyen sterkest innen et lite turtallsområde som ligger over tomgang. Støyen kan komme tilbake når turtallet dobles. Denne typen svingninger er ødeleggnde, og det var gjerne gearet som havarerte. I dette tilfellet ble jeg anbefalt å skifte demperplata til mykere type.

 

Jeg har støy/vibrasjoner av sistnevnte type. Erfaringene hos Progress med min gearkasse, Technodrive 345A, var at dette medført gearhavari i løpet av 300 - 500 timer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Klapring er ikke unormalt for alle gear som går på tomgang. Det er også normalt at lyden blir borte når gearet belastes og tennene får ensidig belastning.

 

Ulyd som kommer og går når turtallet varierer under belastning har som regel andre årsaker og bør ikke uten videre neglisjeres.

 

Har gjennom årene observert en rekke gearhavarier (ikke båter) hvor leverandøren i utgangspunktet har bedyret at "alt er normalt".

 

Dersom lyden blir borte når båten er på vannet og gearet belastes, ville jeg tatt det med ro.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...