Throphy 2352 Startet 1.Mars.2006 Del på Facebook Startet 1.Mars.2006 i vinter har jeg byttet giret mitt fra PRM til et Volvo Penta HS1 gir. Det som bekymrer meg litt er når jeg setter det i gir,blir det en "mekanisk" tannhjulslyd. Båten står på land, så det er helt uten motstand. Når jeg gir litt gass, høres det ut som lyden gir seg litt. Er dette vanlig eller burde jeg få sjekket dette før sommeren nærmer seg?? Noen som har erfaring med dette?? Mvh Beach-craft Sitér dette innlegget Hilsen Arve Link to post
skage Svart 1.Mars.2006 Del på Facebook Svart 1.Mars.2006 Om du setter motoren i gir på land, kan ikke lyden da komme fra knusk tørr akselgjennomføring (om akslingen er tilkoblet da)? Sitér dette innlegget Link to post
Throphy 2352 Svart 1.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2006 Nei, Akslingen er ikke koblet til. Det er tydelig at lyden kommer fra girkassen. Sitér dette innlegget Hilsen Arve Link to post
bjoris Svart 1.Mars.2006 Del på Facebook Svart 1.Mars.2006 Demperplata skramler vel ekstra mye uten belastning? Høres normalt ut spør du meg. På min Yanmar er det litt småklapring fra demplerplata på helt lave turtall (opptil 900 o/min). Søk på demperplate så ser du at disse har en tendens til å lage lyd på mange båter. Ville vel ikke vært bekymret i utg.pktet.... Lykke til! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Loma Svart 1.Mars.2006 Del på Facebook Svart 1.Mars.2006 Det er nok demperplata. Til dette giret skal det vere ei demperplate med gummidemping. Hadde samme problemet sjølv. Ulyden forsvinn når du får belastning på motoren. Du må nok skifte demperplate. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Mars.2006 Del på Facebook Svart 1.Mars.2006 Dette er velkjent fenomen. Denne forklaringen gir Progress Ingeniørfirma AS (under spørsmål og svar): Giret mitt bråker når jeg legger det inn. Ved ca 1000 o/min forvinner bråket. er det noe feil med giret mitt? Nei, ved nesten alle feil i driftsystemet vil det høres ut som om lyden kommer fra giret. Grunne til støyen under 1000o/min kalles bakklakk (eller girklapring). Dem skyldes at motoren går ujevnt på lavere turtall, støyen oppstår ved at tannhjulene klaprer mot hverandre. Straks man øker turtallet, går motoren jevnere, og det blir mer press på propellen slik at tannhjulene presses sammen, og klapringen forsvinner. den beste måten å redusere denne støyen på er å sette inn en bedre kobling mellom gir og motor. Normalt er dette ikke skadelig for giret. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Throphy 2352 Svart 1.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2006 Takk for svar!! Demperplata er splitter ny, så den kan det ikke være, men det høres ut som dette er normalt. Avsnittet fra Jens_p fra Progress er også beroligende. Senker skuldrene litt, og gleder meg enda mere til sommeren. Tusen takk for svar alle sammen Beach_craft Sitér dette innlegget Hilsen Arve Link to post
Jens_P Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 Løfter opp denne etter å ha fått mere oplysninger om emnet. Hadde en lang prat med Progress Ingeniørfirma AS om dette med "bakklakk". Bakklakk kommer av to ting, det ene er det som skyldes ujevn gange på motor ved tomgang. Her er støyen kraftigst ved tomgang og avtar ved stigende turtall. Dette er den beskrivelsen som jeg klippet inn i tidligere innlegg, og som beskrives som ufarlig. Den andre varianten er støy som skyldes torsjonssvingninger i propellanlegget. Her er støyen sterkest innen et lite turtallsområde som ligger over tomgang. Støyen kan komme tilbake når turtallet dobles. Denne typen svingninger er ødeleggnde, og det var gjerne gearet som havarerte. I dette tilfellet ble jeg anbefalt å skifte demperplata til mykere type. Jeg har støy/vibrasjoner av sistnevnte type. Erfaringene hos Progress med min gearkasse, Technodrive 345A, var at dette medført gearhavari i løpet av 300 - 500 timer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
NilsPils Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 (redigert) Klapring er ikke unormalt for alle gear som går på tomgang. Det er også normalt at lyden blir borte når gearet belastes og tennene får ensidig belastning. Ulyd som kommer og går når turtallet varierer under belastning har som regel andre årsaker og bør ikke uten videre neglisjeres. Har gjennom årene observert en rekke gearhavarier (ikke båter) hvor leverandøren i utgangspunktet har bedyret at "alt er normalt". Dersom lyden blir borte når båten er på vannet og gearet belastes, ville jeg tatt det med ro. Redigert 19.Mars.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.