Jump to content

VHF på sørlandet?


Dassic

Recommended Posts

Jeg fikk VHF-konsesjon i fjor, men har aldri fått VHF'en skikkelig operativ.

 

Jeg har hjemmehavn i Grimstad men får ikke kontakt med Tjøme radio derfra. Har en vanlig 1m Glomex-antenne montert i lanternemasta.

 

Er det andre som har problemer med å nå Tjøme fra dette området? Har prøvd utaskjærs, og litt andre steder i distriktet (f.eks Arendal) men også der uten hell. Får tidvis inn noe dårlig tale på radioen, men har aldri fått respons på sending.

 

Jeg må eventuelt få en fagperson til å kikke på installasjonen. Noen tips til hvem som kan den slags på sørlandet?

Link to post
Share on other sites

Hei, nå bor ikke jeg i nærheten av deg, men kjenner meg igjen i din beskrivlse... :blush:

 

Hos meg var det kobling mellom kabel og antenne som var feilen, har og Glomex og det er en litt "rar" kobling her med mutter. Viktig at en avisolerer kjernen slik at denne kommer i kontakt inderst i antenne foten/koblingen. Etterat jeg fikset dette kan jeg høre hele rogaland på radioen!!!

 

 

Du kan søke litt i det gamle trådene om info vedr feil søking, jeg ville dog startet i koblingen mot antenne, samt at kobling/plugg i andre enden av kabel er skikkelig fastloddet!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for rådene. Jeg har prøvd gjentatte ganger å avisolere og koble på nytt, men med samme resultat. Jeg innser likevel at det er stor sannsynlighet for at feilen ligger her et sted.

 

Alternativt lurer jeg på betydningen av nærliggende strømførende ledninger, samt antennefremføring til FM-radio. Har registrert at FM-radioen blir skurrete når VHFen er på, så dette er også en potensiell feilkilde.

 

Jeg har forøvrig vært i kontakt med Maritim Radio som bekrefter at det kan være problematisk å nå Tjøme fra Grimstad gjestehavn, men at det burde gå greit lenger ute. Så da blir det vel ikke mulighet for testing før jeg får båten på vannet rundt påsketider...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...