Jump to content

kollisjon


Whistler

Recommended Posts

Når jeg gikk inn på linken. så fikk jeg opp en boks som sto over bilderammen for filmsnutten.

 

Bilde

 

Hva er det for noe? :eek:

 

 

Redigeringskommentar: Nå ser ikke jeg det bildet som jeg lastet opp selv; bare en liten avkryssingsboks med et rødt kryss i ?

 

Må gjøre noe med innstillingene; pop-up, blokkering etc. Eller?

Redigert av Ingar (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Vikeplikt for yrkesfartøyer gjelder vel her også? En annen sak det kanskje kan diskuteres om CG burde stått på retten sin, siden de så faren noe før kollisjonen inntraff.....

Det så vel ikke ut som så trangt farvann at ikke den generelle vikeplikten skulle gjelde? Dessuten den generelle plikten til å unngå sammenstøt. Kystvakten står jo og filmer hele opptrinnet ombord i egen båt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Vikeplikt for yrkesfartøyer gjelder vel her også? En annen sak det kanskje kan diskuteres om CG burde stått på retten sin, siden de så faren noe før kollisjonen inntraff.....

Han som filmet så faren. Det er ikke sikkert at båtføreren så det.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Vikeplikt for utrykning gjelder vel på sjøen som på land, men selfølgelig påkjørsrett eksisterer vel ikke... (er ikke sikker på om disse cg båtene har noe lys ol. som indikerer utrykning, men de sier i starten på denne videoen at cg er på sar mission)

Link to post
Share on other sites

Etter min mening kjørte CG dei rett og arogant ned. Utrykning eller ikke.. Ikke i krig ville eg våre så dum. Dette kunne like gjerne gåt til hell for coast guarden også. Ikke sant.

 

Om vi alle skulle oppføre oss slik ville det vert enda høgere antall dødsfall på sjøen.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Idiotkjøring fra begge parter... utvilsomt :wink:

 

 

Vikeplikt for utrykning gjelder vel på sjøen som på land....

tja, si det..

 

Det gjør vel ikke det? Det står vel ingenting om det i sjøveisreglene?

 

Blålys på sjøen har vært diskutert før her på bp. Blålys har vel egentlig ingen mening til sjøs i motsetning til på landeveien, hvor betydningen vel er omtalt i veitrafikkloven.

Det er vel heller ingen restriksjoner på bruken av blått lys; hvemsomhelst kan montere ei roterende blålampe i masta.

 

... men det er vel også på sjøen påbudt å stoppe på signal fra øvrigheta (f.eks. blålys), men det forutsetter naturlig nok at du er i en situasjon hvor du skjønner at det er din oppmerksomhet som er ønsket.

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er de på uttrykning, i så fall hva slags uttrykning, eller er de ute på oppdrag? Er det fare for liv og helse? Litt uklart for meg hva filmen sier om dette. Jeg ser ikke noe blålys og hører ingen sirene.

 

Det som er helt klart er at fører av CG-båten ser den andre båten og prøver å få deres oppmerksomhet. Selv om CG-båten er ute på (viktig) oppdrag så har de vel fortsatt en plikt til å unngå å lage en ulykke? Her burde den være enkel å unngå!

 

Nei, dette var ingen god reklame for USCG!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

min onkel fortalte en historie om en filippiner på en kjemikalietanker som skøt på en møtende amerikansk patrulebåt med pekefingeren sin

 

De gjorde helomvending og forlangte at skipet skulle stoppe for bording, siden de ble utsatt for slik fiendlig oppførsel. Skipperen gjorde en innsats og klarte å snakke seg ut av situasjonen. :lol:

Link to post
Share on other sites

Coast-Guarden overholdt ikke vikeplikten sin!!!

Har hørt at Coast Guard har et nokså frynsete rykte. Det påståes bl. a at når de kjeder seg så "planter de" narkotika ombord på utenlandske langturbåter som ankommer amerikansk farvann. Vet ikke om det er sant.
Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig 3 faser i denne situasjonen.

 

1 - Lenge før det ble en situasjon, kunne en eller annen vike. Så hadde de aldri trengt å ofre hverandre en tanke.

 

2 - Etterhvert blir det en møtesituasjon. I utgangspungtet, hvem hadde vikeplikt ? Og spørsmålet da er om kystvakta regnes som nyttefartøy og "hevet over vanlig vikeplikt". Den som ikke har vikeplikt skal i utgangspungtet opprettholde fart og kurs for at den andres unnamanøver ikke skal "ødelegges". Det ble referert til denne regelen her på baatplassen i forbindelse med et uhell utenfor Sandvika. Jeg finner det ikke i farta.

 

3 - Når det blir en krise, eller litt før, skal begge gjøre hva de kan for å unngå kollisjon. Hvis man ser en båt på kollisjonskurs og bare ser bakhodet til føreren, da må man gjøre noe....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...