Jump to content

Hvilken kartplotter skal jeg velge (utgått modell?)


torbi

Recommended Posts

er på jakt etter en ny kartplotter, fikk tilbud om splitter ny kartplotter carmin 172 c, til kr 5000, eg synes den var billig men er den gått ut av produskjon?? konsvenser hvis den er utgått produksjon??? hva hvordan er det med eagle 500 og lowrance 350(?)......på forhånd takk :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

er på jakt etter en ny kartplotter, fikk tilbud om splitter ny kartplotter carmin 172 c, til kr 5000, eg synes den var billig men er den gått ut av produskjon?? konsvenser hvis den er utgått produksjon??? hva hvordan er det med eagle 500 og lowrance 350(?)......på forhånd takk :smiley:

At den er gått ut av produksjon gjør vel ingenting? Den du eventuelt heller kjøper fordi den er helt ny vil være gammel når du mottar den og gått ut av produksjon om et par år - sånn er det bare!

 

Garmin 172c har vunnet tester :

 

Testvinner Vi Menn Båt nr. 2/05! De skriver:

"Vinner av testen er Garmin 172C, som på tross av sin ringe størrelse tilbyr fullverdige plotterfunksjoner. Svært god skjerm, den tydeligste kartgrafikken og meget hurtig oppdatering hører til høydepunktene. Det gjør også mange funksjoner og det faktum at den er en drøy tusenlapp rimeligere enn nærmeste konkurrent."

 

Fikk min første kartplotter ifjor og det er et helt fantaskisk hjelpemiddel!

 

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har Garmin 178 som er samme plotter, men med ekkolodd. Helt topp produkt! Tror du skal slite med å få tilsvarende til den prisen i Norge - løp og kjøp! :flag:

 

Ser at Malfix selger plotteren til den prisen du nevner(4.990,-). Malfix pleier å være blandt de abolutt rimeligste på kartplottere og GPS. Lite trolig at den selges vesentlig rimeligere andre steder.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har sjekket litt pris på samme plotter. Har ikke fått noe intrykk av at den skal gå ut. 172C var faktisk en av plotterne som Belanor hadde med på båtmessen i Bergen nå sist. Derfor lurer jeg på hvor du har det fra at kartplotteren er på vei ut?

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Hei

Har sjekket litt pris på samme plotter. Har ikke fått noe intrykk av at den skal gå ut. 172C var faktisk en av plotterne som Belanor hadde med på båtmessen i Bergen nå sist. Derfor lurer jeg på hvor du har det fra at kartplotteren er på vei ut?

 

Hilsen Smaapala

eg bare lurte :confused: på om den er på vei ut siden den var så billig, eg synes at produktene forandre så fort at eg får problemer med å henge med :crazy: . derfor spør eg....

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv en plotter brukt av et annet merke. Fra før hadde jeg en garmin 176, vanlig gps. Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte garmin plotter også. Mye bedre brukervennlighet, etter min mening.

 

Selv om jeg ikke kjenner til de store brukerundersøkelsene som Garmin har utført i USA og Europa (skal visstnok være hemmelige),

deler jeg oppfatningen om at det trolig ikke finnes noen andre kartplotterprodusenter som har gjort så mye for å finne ut hva brukerne foretrekker som Garmin.

 

Bluechart kartene til Garmin bruker de offisielle kartdatabasene i S57 og disse må vurderes som pålitelige - i den grad gamle kartmålinger er pålitelige med våre krav til navigasjon.

Link to post
Share on other sites

Garmin 172 c er en helt grei plotter.

 

Problemet er at kontrastene blir svake ved sterkt sollys.

 

Dersom du ikke har spesielt behov for plotteren i sterkt sollys, eller kan skjerme for sollystet kan den anbefales.

Nettopp dette hørte jeg også, derfor kjøpte jeg 192c istedenfor. Litt større (høyere) skjerm og skal takle sollyset bedre enn 172c.

 

Jeg erfarte også at Malfix hadde best priser i Norge, men jeg var i London på båtmessen der, og der var den enda rimeligere.

 

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har 178 som er samme plotteren - har aldri hatt problemer med sollys. At 192 er bedre betviler jeg ikke, men den plotteren du har sett på er veldig godHar aldri opplevd at sollys har vært et problem, men har mang en gang tenkt at det er helt uttrolig hvor god skjermen er i sollys. . Og til den prisen hadde jeg bare løpt og kjøpt.

Stavanger seil hadde ingen problem med å matche malfix sine priser da jeg undersøkte for et år siden. En telefon og plotteren var rimeligere enn hos malfix.

Link to post
Share on other sites

Hva med Garmin 182C eller Geonav 6C. Uansett, velg den plotter som du føler du kan

føle deg tilfreds med ang Meny og dagslys-skjerm.

 

Har selv valgt en Raymarine C120, fordi Raymarine har, bra dagslys-skjerm, enkel meny og

GODE KART.

Jeg er ikke betalt av Raymarine, men E-skjermene har atskillig bedre lysstyrke.

 

Jeg synes imidlertid at det er på grensen til å være flaut at disse skjermene er så kostbare.

 

 

Jeg hadde håpet -

men det kommer vel ikke til å skje på en enkel måte,

at lyssterke skjermer kunne være slave til enten kartrplottere eller pc'er

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke betalt av Raymarine, men E-skjermene har atskillig bedre lysstyrke.

 

Jeg synes imidlertid at det er på grensen til å være flaut at disse skjermene er så kostbare.

Jeg hadde håpet -

men det kommer vel ikke til å skje på en enkel måte,

at lyssterke skjermer kunne være slave til enten kartrplottere eller pc'er

 

I og med at prisen for en C120 montert i POD fra Lunde BÅt koster 42000,- synes jeg dette var

nok. Vurderte lenge og kjøpe E120, men nytte/kost verdi, ble aviket for stort.

 

Hadde jeg valgt og ettermontere utstyr, ville jeg valgt E120. Men som sagt nå har jeg kun 1

levrandør på utstyr, nemlig Lunde Båt AS. Dette med tanke på reklamasjon/garanti.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...