Jump to content

Motorbytte bayliner capri 1950


Motorhavari

Recommended Posts

Lurer på om noen her kan hjelpe meg?

Har en bayliner capri 1950 med vp 125, b21.

Den gikk varm i sommer slik at det kom ulyder fra den, tror det er fra motor. Kan kansje også være fra drev?

Motoren gikk etter at den var gått varm, men ikke noe særlig!

Mens båten lå til kai randt oljen av den?

Noen som har forslag til va som kan være galt?

Og så lurer jeg hvilke motoralternativer som passer rett på drevet og i båt.

Skal være et 270 drev!

 

Håper på mange svar

 

Kansje noen her har en motor å selge meg også?

Link to post
Share on other sites

Dette er en enkel motor å overhale, og deler er det flust av til en rimelig pange. Samt at det er masse huggere rundt om kring som kan selge deg en ny blokk\topp hvis du skulle trenge det.

 

Verkstedhåndbok får du hos Eurofritid

 

Deler får du her: Lysaker Bil

 

 

I tillegg kan du jo trimme den litt med en ny forgasser fra Weber (også Lysaker), og en litt hvassere kamaksel.

 

Jeg vil tro du kan komme ut av dette for en rundt kr. 15000,- og da tar jeg litt i .

 

Hvis du kjøper ny blokk\topp fra hugger, så er det bare å flytte over mariniseringsdelene og sannsynligvis bytte kamakselen til en maritim utgave. Men her er det sikkert noen som kan fortelle deg i detalj ulikehetene mellom bil og den maritime utgaven av B-21.

 

Husk også at B-23 er identisk med B-21 og du får litt mer kubikk på kjøpet.

Er det interessert i spesialtopplokk får du det her: http://www.kgtrimning.com/

 

Du kan også henvende deg til Iglebæk motor i Kristiansand. Beregn at det tar tid dog. Den mannen er flink, men ikke av de kjappeste :-)

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det ingen flere som har gode forslag her? :headbang:

 

Til hva? Du har fått forslag som gjør at du kan få overhalt din motor, eller byttet den. Hvis din motor har gått varm, og etterpå går dårlig, er jeg redd det ikke er noen vei utenom å plukke ting fra hverandre. Varmgang fører til at metall "vrir" seg, utvider seg, eller på annen måte endrer sin form noe med påfølgende skader. Dette må da rettes på for at motoren igjen skal yde det den er ment til. Ulyder på motor er nettopp symptomer på det jeg her skriver.

 

Typiske ting som går til he****e ved varmgang er: Ødelagte lagre, ødelagte stempelringer, toppen vrir seg (og kan ofte reddes ved plansliping), ventiler kan ha satt seg i styringer, etc etc.

 

Drevet ditt er nok ikke påvirket av varmkjørt motor.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...