Jump to content

Buster Magnum, 2 eller 4-takt


JoWi

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er i ferd med å gå til innkjøp av en Buster Magnum med en 225 på hekken.

Har no hatt en formening om at det var kun 4-takt som var aktuelt å kjøpe.

Fikk tilbud fra en lokal forhandler, med Yamaha F225 og alt ok.

 

Men så tok jeg en tlf til en annen forhandler bare for å sjekke pris, han ville absolutt at jeg skulle vurdere Evinrude E-TEC og nå ble jeg skikkelig i tvil om hva jeg skal gjøre.

 

Noen som har synspunkter?

 

 

 

 

Snart Buster Magnum eier :eek:

Link to post
Share on other sites

Ja har no skummet igjenom det jeg finner av info ang E-TEC'en, men det er jo mest fra Evinrude.

Og det er jo bare go-ord å se; lavere forbruk, ingen innkjøring, bedre dreiemoment, lettere osv osv.

 

Hadde vært fint om noen har noen egne erfaringer med en slik maskin :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er ikke noe å lure på. Det store spørsmålet er bare hva du bruker båten til. Kjører du mye på tomgang i forbinnelse med fiske ol må du velge 4-takt. Brukes båten mest til og fra hytte eller turer må du velge E-tec.

Jeg selger begge deler og anbefaler kunden ut ifra hva han skal bruke den til. Men E-tec har kommet for å bli.

Mvh Henning

Link to post
Share on other sites

Hei, nå snakker jo du om helt andre motorstørrelser enn det som vi i familen er vant til. Har de siste to sesongene kjørt mye rundt i en Buster M med en Yamaha 40 4T. Denne båten sammenlignet med alt annet jeg har vært vant til, da med 2T er som natt og dag.

 

Kan kjøre med denne motoren fra Askøy (Herdlafjorden) til Bekjarvik (Austevoll) med et forbruk på rundt 13 liter og da med en marsjfart på 23-25 knuter. Greit å slippe unna dette med blanding eller passe på oljeblandingen, det er jo som en bilmotor som trenger en oljesjekk fra tid til annen. Snakket med en kar som jobber på motorverksted, og han roste kvaliteten og driftssikkerheten til 4T opp i skyene.

 

Når vi ligger timevis og fisker ute ved Herdla om sommeren er, så er det meget behagelig med en motor som er stille, og under marsjfart er det ikke noe problem å kunne snakke sammen uten å måtte heve stemmen.

 

Dette er som sagt våre erfaringer rundt 4T fremfor 2T, men dette gjelder jo også en mye mindre motor enn den du snakker om. Dette hjalp deg sikkert ikke noe som helst, men ville no bare komme med våre erfaringer.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min forrige båt var en Buster Magnum med 200HPDI (2-takt). Motoren er først og fremst meget driftsikker og relativt lett. Heller ikke noe særlig støy. Men vibrasjoner forplanter seg litt annerledes på en alubåt en glassfiber. Har ingen erfaring med e-tec. Kjempebåt. Vet ikke om de har gjort noe mer med selvlens som jeg måtte montere enveisventil på. Hvis det ikke er gjort, monter gummilister på kantene på "dregglukene" bak. Kantene i lukene var knivskarpe på min båt.

Ellers en helt problemfri båt, husk å bruk plastsvinger og kobberfritt bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

På tomgang og ved rolig gange er det nok mer støy fra e-tech'en enn fra firtakter, men mye stillere enn en konvensjonell "gammeldags 2-takter.

Ved litt turtall er det omtrentelig det samme. Har lest ett eller annet sted at en ikke kun kan sammenligne hvor mange desibel motoren lager - hvilken frekvens og type lyd spiller også inn på hvordan øret oppfatter støyen og her er etter sigende e-tech lyden vennligere enn 4-taktlyden.

 

Når det gjelder oljeforbruk på e-techen er det kun ved den beste oljen du oppnår det forbruket du leser om i reklamen. Motoren kan fra forhandler stilles inn til å bruke en av tre ulike oljekvaliteter. Normalen er den mellomste kvaliteten. Min motor er innstilt på dette og i løpet av 100 driftstimer brukte jeg 3 flasker a 1 gallon (tror jeg). Motoren bruker også mer olje i starten enn når den har brukt en tank.

 

Jeg har en 90 hk e-tech og er storfornøyd - men vil egentlig ikke reklamere mer for denne enn en 4-takt da jeg sikkert hadde vært storfornøyd med den også.

 

På min båt, 20 fots daycruiser, har vekt og størrelse endel å si. Hadde jeg hatt en firtakter tror jeg ikke jeg hadde fått vippet den opp av vannet når den var opptiltet. Det er rett og slett ikke plass i motorbrønnen til å tilte en slik stor motor helt opp og sammen med den økte vekten ville jeg nok ikke fått den helt opp av vannet. Ser at det er endel som sliter med dette problemet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Ja da er båten hentet og utprøvd!

Sjøsatte på Hemnesberget og med god fart bar det rett til Bodø...

 

Kjempe båt og motor, meget godt fornøyd med dette valget.

Farten passerer 50 gps knop lett, på 5000 rpm er det ca 45 knop.

 

Gleder meg til sommeren setter inn nordpå..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...