Jump to content

Båtutstyr fabrikat, godt eller dårlig


Allan E

Recommended Posts

Kan vi her på her båtplassen prøve å lage en markedsundersøkelse på hva slags utstyr vi har ombord og med mulighet for å fortelle hvor godt eller dårlig dette er eller har vært.

De har gjordt dette på drømresan og det var 59 som svarte på skjemaet, men de hadde ca 600 000 nm bak seg. Er det mulig å få til en slik undersøkelse her, om vi ikke har de mange nautiske milene så er vi mange fler og kan vel på den måten få et resultat som er ganske riktig.

 

Link til presentasjon undersøkelsesresultatet.

 

http://www.dromresan.com/utrustning/utrust...ecial_16dec.pdf

Link to post
Share on other sites

Takk for lenken til den svenske undersøkelsen.

 

Jeg synes det var mange interessante oversikter.

 

Hvorvidt det er mulig å få til tilsvarede på BP beror vel på flere ting.

 

For det første må en eller flere være villige til å lage et spørreskjema for elektronisk utfylling.

 

Dernest må noen være villige til å bearbeide svarene. Skulle tro at det er mulig å få flere svar på BP enn i nabolandet.

 

For det tredje må noen være villige til å beskrive en liten gjennomgang av resultatene.

 

Jeg vil i alle fall bidra med å svare på et eventuelt elektronisk spørreskjema.

 

Spørsmålet er vel også kostnader forbundet til dette.

 

Jeg synes tiltaket er bra. Kanskje noen studenter som tar mastergrad på markedsundersøkelser el. annet kunne tenne på ideen.

Link to post
Share on other sites

desverre sier, denne som andre , undersøkelsen ingen verdens ting om hvor bra et ustyr av en bestemt type faktisk er.

Det er helt åpenbart at når komplekse saker, som f.eks vindror, watermaker, autopilot eller annet bryter sammen, kan årsakene være mange.

 

F.eks

-Monteringsfeil; for tynne kabler, feilplasserte styringer, dårlig klamring av kabler, for dårlig forsegling av kabler, osv . Forhandlermonterte saker er ingen garanti, noen ganger er det vel nesten si tvert imot egentlig...

- Brukerfeil; overbelastning, underdimensjonering av braketter, støttepunkter, bolter eller annet som fører til brudd / brekkasje eller annet

- Dårlig vedlikehold; smøring, etterjustering, skifting av rene slitedeler mv

- Underdimensjonering; enkelte leverandører anbefaler kategorisk for store / små / dyre / enkle / kompliserte løsninger i forhold til antatt bruk..

 

Jeg synes det blir alt for enkelt å si at et bestemt utstyr fra en bestemt leverandør, oppleves sånn og sånn.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...