Jump to content

Kjøpte hekkmontert giver,men skal jeg montere den innvendig?


Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg kjøpte i fjor plotter med ekkolodd (garmin). Jeg var veldig usikker på hvilken svinger jeg skulle velge, men valgte til slutt en hekkmontert giver fordi jeg forstod det slik at denne giveren også kunne monteres innvendig med lim eller i rør fylt med olje.

Siden jeg kjøpte denne etter at båten kom på sjøen var hekkmontering ikke aktuelt i fjor, men nå har jeg muligheten i forbindelse med at jeg skal ha den på land for spylling og bunnsmøring.

 

Da kommer følgende spørsmål opp:

 

- Om jeg monterer den utvendig på hekken, hvor skal jeg da plassere den og hvordan skal jeg gå fram for å ungå å perforere akterenden med skruehull etter diverse forsøk??

- Om jeg monterer den utvendig, hva skal jeg da gjøre der jeg borrer hull og skrur i festeskruene for å få det tett?

- Eneste stedet jeg kan montere den innvendig er bak i brønnen ved akterspeilet. Max lengde fra akterspeilet vil da bli 30cm og avstanden til propellen vil da bli ca en halv meter+. Jeg har mulighet for å dra den litt ut til siden. Er dette et ok alternativ om jeg vil montere den innvendig?

 

For ordens skyld, jeg har en planende båt og dybdemålling er mer interessant en å finne fisk.

Link to post
Share on other sites

Du kan vel montere den som hekkgiver. Dvs skru den fast akterut i aktespeilet. Plasser den slik at giveren henger ned forbi bunnen, men ikke rett bak steplister/steg i skroget. Du borer hull og skrur den fast med skruer som medfølger. Husk å bruke sikaflex (291) i hullet før du skrur fast.

Pass på at giveren henger vannrett.

Jeg synes det er best å trekke kabelen opp over vannlinjen før du eventuelt borer hull til den i hekken. Det jeg har gjort på båter m/outboard er å trekke kabelen opp langs akterspeilet og legge den sammen med kontrollkabler frem til skjerm. Da slipper du bore hull til kabel. Hvis du avfetter godt kan du bruer limpistol å feste kabelen opp lang aktespeil.

Link to post
Share on other sites

Det går nok greit å montere 30 cm fra propell sålenge den er foran skulle jeg tro. Det som er viktig er at svingeren ikke har luft under seg, for da vil den ikke virke korrekt. Festes med epoxy, sika/tec7 eller i kopp fylt med væske, gjerne matolje da denne ikke får så lett luftbobler som forstyrrer ved sjøgang.

 

Jeg kommer til å bruke tec7 på min båt.

Link to post
Share on other sites

Hvis du søker på HEKKGIVER får du opp 14 tråder som omhandler akkurat det du spør om!

 

Bare som et tips selv om det er interessant å lese en god bok flere ganger. :wink:

 

 

Trykk her Emne hekkgiver (her har jeg lært meg noe nytt om linking) :smiley:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å montere den innvendig.

Jeg kjøpte det billigste ekkoloddet hos seatronic til den forrige båten og monterte det innvendig og det fungerte helt glimrende.

La bare svingeren i en stor kladd med teck 7 (det samme som sicaflex).

Det jeg bruker ekkoloddet til er å måle dybden for ankring, men det viste dybder ned mot 80-90 m.

Til våren skal jeg kjøpe nytt ekkolodd til "nybåten" og da kommer jeg til å gjøre det på samme måten.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk med et gammelt ekkolodd med hekkgiver når jeg kjøpte min nåværende båt. Monterte giveren innvendig med epoxylim av den langsomtherdende typen (ala blå Araldit) på et dertil egnet sted. Dette fungerer utmerket hos meg, har logget dybder helt ned til 290 meter med denne løsningen!

 

Hadde ikke lyst til å borre hull utvendig under vannlinjen, derfor valgte jeg innvendig montering.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjøpte ekkolodd på lørdag og fikk med en hekkmontert giver. Denne ble i dag montert innvendig med godt resultat. Har ikke fått testen den i fart og på dypt vann enda, men regner ikke med problemer. Festet den med Tex-7.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har en hekksvinger montert innvendig jeg også, fungerer glimrende, men har merket etter at jeg fikk ny motor og marginalt større fart at ekkoloddet "slipper" bunnen på mye mindre dybder en før. i.e med 7 knop virker det ned til 100m med 12 knop "slipper" det bunnen på halve dybden.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar.

Har nå lest gjennom endel gamle tråder og kikket på formen giveren og festebraktetten har. Ut i fra det og formen på bunnen er det rørløsning med lokk som virker fornuftig om jeg går for innvendig montering - og det tror jeg jeg gjør.

 

Om det ikke funker så blir det Ingar sin løsning med å lime på en glassfiberkloss utvendig og skru giveren fast i denne. Da slipper jeg å lage hull i selve skroget.

Link to post
Share on other sites

Ut i fra det og formen på bunnen er det rørløsning med lokk som virker fornuftig om jeg går for innvendig montering - og det tror jeg jeg gjør.

Jeg brukte tape og et par trebiter til å lage en forskaling for epoxylimet, slik at overflaten ble vannrett. Deretter ble giveren satt nedi slik at den stod korrekt, og støttet opp slik at stillingen ikke forandret seg mens limen stivnet. Ble veldig bra det. Men for all del, løsningen med rør er helt OK den også. Dessuten så er det jo lettere å få løs giveren igjen om den ligger i et rør. Om det skulle vise seg å være nødvendig etter utprøving.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...