Jump to content

ballast viksund 25 combi 75 mod


ramsalt

Recommended Posts

hei. jeg har et spørsmål ang en dekksforskruving som er montert i dørken inne i kabinen .det er en viksund 25 combi 1975 mod.

når jeg åpner den så ser jeg rett ned på ballasten i kjølen. er det riktig ?.og er det noe jeg skal se spesielt etter der ? det er ca 5 cm klaring mellom dørken og det jeg antar er ballasten. har spurt hos viksund , men de har ingen info om en så pass gammel sak.

er det noen som kan svare på dette .

på forhånd takk.

mvh

ramsalt :confused:

Link to post
Share on other sites

........når jeg åpner den så ser jeg rett ned på ballasten i kjølen. er det riktig? .og er det noe jeg skal se spesielt etter der ? det er ca 5 cm klaring mellom dørken og det jeg antar er ballasten. har spurt hos viksund , men de har ingen info om en så pass gammel sak.

Hei, ramsalt!

Først vil jeg ønske deg hjertelig velkommen til baatplassen.no ! :o)

 

Dernest - merkelig at du ikke har fått noen innlegg (svar) ennå. :o/ Mulig at ditt spørsmål er "litt for generellt" for å få et konkret svar?

 

Om det er riktig at du ser rett ned på ballasten? Vel, jeg går ut i fra at tidligere eier(e) har lagt ned "noe ekstra" ballast, for å få litt mere stødig båt. Viksunden har - såvidt jeg vet - støpt innerskrog, og da er det ikke så mange plasse man kan plassere ballast.

 

Ligger båten "i vannlinja" så er vel ballasten rett plassert. Det at Viksund ikke har noe svar på en såpass gammel båt, er ikke rart. De fleste båteiere legger i noe ekstra ballast, det er det ikke merkelig i.

 

Hva er det som eventuell bekymrer deg med denne ballasten? Hva består denne ballasten av? Det du eventuell skal se etter, er at lensepumpen tar fra det laveste punktet i kjølen, slik at du får lenset ut eventuell vann.

 

 

M.v.h.

 

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at dekksforskuvningen er montert der for å kunne kontrollere for eventuelt vann mellom skrog og innerliner. Det er godt med ballast i kjølen på disse båtene, så din observasjon stemmer nok bra. I min 27 foter er det støpt i med betong fra bakkant av motoren og fremover i kjølen, også under dørken i salongen. Men hos meg er det montert en lensepumpe i den ene benken i salongen med slange ned til bunnen av kjølen for å sjekke for eventuelt vann. Går ut fra at det er valgt litt forskjellige løsninger her, har ikke sett andre av samme type med lensepumpe forut.

 

Så du kan nok trygt betrakte dette som en inspeksjonsluke ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hei.takk for det. er ikke helt fortrolig med dataen ,men det retter seg nokk :smiley:

ja :smiley: jeg skulle nokk ha spesifisert spørsmålet mitt litt bedre.

det er nokk som index skriver .støpt med betong i kjølen.jeg er vel mer nyfiken en bekymret .dette er minn første båt og jeg holder på med full oppussing.har skiftet rorstamme+hylsen, ny motor,dieseltank,alt elektrisk,utvendig styrekonsoll og holder no på med innredningen. det var på dette stadiet jeg oppdaget "luken" under linoleumen. .hvis jeg forstår det rett .så skal eventuelt vann "derifra" sige bak i kjølen som er under akslingen og lensepumpen tar det der ifra.jeg takker for svarene og regner med å være sjøsatt i juni :sailing:

mvh

ramsalt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...