Jump to content

Badeplattform til Nidelv 24

småen

Recommended Posts

hei

har en nidelv 24 79 mod og har lyst til å moter badepattform har sett på maritim og ilas sine plattformer men synes de er for lange på utsiden runt 90 cm på utsiden var i kontakt med nidelv båtbyggeri men de hadde ikke noen tegninger å vise til så jeg bare lurte på om noen har bilde av sin orginale plattform. er også åpen for andre forslag/levrandører.

er det noen der ute som har plasert et isoterm 49 liter kjøleskap i en slik båt ?

hilsen en som venter på våren :-)

Heisann.

Fikk laget det som trengs av syrefast til samme båt for noen år siden, tror det var hos TeamTec Production AS, Tvedestrand, tlf 37 19 98 00 - hvis jeg husker riktig så har de maler for denne båten. Anbefaler å ta en telefon dit og sjekke, hos meg passet det så fint at. Jeg ordnet treverket selv, det går greit dersom du er litt snekkerkyndig (eller kjenner noen...).

Ellers: hadde et 42 l Isotherm kjøleskap (-97 modell) under førerposisjon og det passet greit inn der. Vet ikke om 49 l vil passe.

Aero.

Original badeplattform til Nidelv 24 type III passer aldeles utmerket på din 79-modell, og gir det eneste vetige estetiske uttrykket. Den eneste modifikasjonen som behøves er et par beslag som må lages for å feste badestigen til plattformen, siden stigen kommer litt lengre ned enn på type III som har høyere fribord enn type II.

Jeg gjorde dette med min 81-modell, resultatet ble aldeles perfekt, om jeg så skal si det selv!! Dersom du spør pent, kan det hende at jeg kan fremgrave noen fotografiske bileder av herligheten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Da har Worse vært på en arkeologisk ekspedisjon ned til dypet av QB's fotoarkiv. Der fant jeg disse to godbitene:

Fra avslutningen på Cutty Sark Tall Ships Race 1993

Bilde

Fra 17. mai 1994

Bilde

Som det ses, så passer badeplattformen sm hånd i hanske. Ikke så rart, når det er dette skroget den er laget for ... Og som sagt er det altså bare høyden på badetrappen/akterdekket som må kompenseres med en spesialløsning. Herremannen i den blå skjorten på 17.mai bildet laget dette til meg. Enklest forklart ble det en konstruksjon inspirert av beslaget som fester bremsetrommelen på trøsykkelen til sykkelrammen. Altså en klemme rundt beinet på trappen, skrudd på et beslag som var vridd slik at det kunne skrus fast i den ytterste teakplanken. Da var alle vinkler ivaretatt.

He he, den båten var mitt kjæreste eie og ble stelt med og pleid etter alle kunstens regler. Det var ut på tur minst en gang i uken, gjerne både to og tre, og palebestanden i de nære fjordområder ble nesten decimert av min iherdige innsats med snøre og stang; til skibskattens store fornøielse, naturligvis.

Nei, det var ikke sesongstarten 17. mai. Tvertimot var også Nidelv'en i bruk hele året, og den klarte seg fint gjennom våre milde vintre.

Badeplattformen er original NIDELV og den skaffer de nok fortsatt; selv om de bygger 24-foteren bare på bestilling. Jeg var i alle fall førstemann til å sette denne på en Nidelv 24 type II og om jeg skal gjenta meg selv, så synes jeg fortsatt at resultatet ble meeeeeget bra. :yesnod:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

Jeg hadde en 24 Nidelv 1983 mod forrige sessong som jeg monterte badeplattform på,den kjøpte jeg hos maritim til snekke som jeg kappet rørene og monterte på båten ferdig med teak,en billig og bra løsning,både pent og solid ble det også,(2 enkle badeplattformer en på hver side av badestigen)Har desverre ingen bilder for hånden.Men jeg holder en knapp på ordinalen selv om det er betydelig dyrere i innkjøp.

Det ble litt nostalgi å utforske eldgamle fotoalbum ... jeg fant ett til av badeplattformen, dette er fra monteringen. Det viser bl. a. undertøttelsen mot det faste trimplanet. Solide greier!! Prisen for badeplattformen da jeg kjøpte den i 1993 var 3.500 kroner, så vidt jeg husker.

Bilde

Helt ute i høire billedkant kan det med tydelighet sees at Worse også den gang i en fjern fortid visste å besørge strupens leskelse under hardt og krevende arbeide. :yesnod::cheers:

He he, tror heller det var kontaktlimet fra påliming av nytt gulvbelegg på hele dørken som gjorde susen den gang. Om ikke det var DD-lakken fra omlakkingen av hele interiøret. Dette og badeplattformen ble gjort samtidig ... Som det forstås, hadde Worse god tid før det kom Chrapyler i huset ... :rolleyes:

Det ble litt nostalgi å utforske eldgamle fotoalbum ... jeg fant ett til av badeplattformen, dette er fra monteringen. Det viser bl. a. undertøttelsen mot det faste trimplanet.

Var badeplattformen kun støttet mot flapsen under, eller hadde den skråstag inn mot skroget i tillegg? Kunne tenke meg å konstruere en badeplattform jeg også, slik at jeg får et sted å gjøre av jolla... Men den må jo konstrueres slik at den tåler litt da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...