Jump to content

Ånding fra Ford IB-motor.


Fantasy

Recommended Posts

God kveld båtfolk!

Har en Ford Sabre 210 hk. med åndeslangen fra toppdekelset og ut i skroggjennomføring sentrert akter rett over badeplattform. Dette medfører noe gris og er ikke serlig koselig når familien skal dusje o.l. :nonod:

Ønsker noen tips fra motorkyndige:

- Kan jeg kople slangen til en liten PVC tank i motorrommet, hvor jeg f.eks. setter inn skummgummi e.l. materiale rundt slangegjennomføringen for å hindre ekspansjon. Tanken utstyrer jeg med tappeplugg i bunnen.

 

Er dette fornuftig, eller er det noen andre tips :confused::confused:

 

Forøvrig er det ikke noen tilkopling for slik åndeslange på luftfilteret / innsuget som jeg har sett på andre motorer.

 

Til info kan jeg i tillegg si at det er turbo og luftladekjøler på'n.

 

Håper noen har noen anbefalinger å komme med :seeya:

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg mener dette har vært godt diskutert her tidligere. prøv å søke på "veivhus ventilasjon" eller noe sånt i åpent forum.

Om jeg ikke husker feil var det noen tanker rundt dette å la det gå rett i inntaket når motoren hadde intercooler og turbo?

 

Men det kommer sikkert andre innspill hvis du ikke finner ut av det..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet veivhusluftingen direkte på innsuget på min motor (AQAD 31A). Slangen er imidlertid todelt, hvor første del av slangen går inn i en beholder (4 liters spyleveskekanne) slik at eventuelt olje og oljedamp kan skilles ut. Deretter går det en ny slange fra kannen og inn i innsuget på motoren. Det er en god slump med olje som ligger i bunnen av kannen etter en sesong og som eller ville blitt med inn i turboen og ladeluftkjøleren og griset til disse.

 

Det ser foreløpig litt provisorisk ut men planen er å skifte ut spyleveskekannen med noe som ser litt bedre ut og som kan monteres på egen brakett.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Saga sin løsning tror jeg absolutt er en god løsning. Man må gjerne ha en stor kanne eller tank for at oljen skal kondensere seg, ellers får turboen for mye olje i luftinntaket.

Har og slangen ut gjennom siden og det blir grist til av olje i løpet av sesongen selv om det ikke kommer så mye oljedamp fra motoren.

 

Finner du en god løsning, håper da at du deler den med flere her på BP.

Link to post
Share on other sites

Har samma griseriet på mine KAD 42 motorer. Holder på med heloverhaling så problemet blir forhåpentligvis mindre etter det. Turboene kokses også igjen på kompressor siden av oljedampen. Det finnes såkalte airbreather tanker å få kjøpt. Se www.summitracing.com. Koster ca 250 Nkr. ferdig liten tank med ferdige uttak, tappekran og pustefilter. Skal bestille ett par sånne.

Link to post
Share on other sites

Har samma griseriet på mine KAD 42 motorer. Holder på med heloverhaling så problemet blir forhåpentligvis mindre etter det. Turboene kokses også igjen på kompressor siden av oljedampen. Det finnes såkalte airbreather tanker å få kjøpt. Se www.summitracing.com. Koster ca 250 Nkr. ferdig liten tank med ferdige uttak, tappekran og pustefilter. Skal bestille ett par sånne.

Hei.

 

Jeg kikket på nettsiden du viste til men fant ikke dette produktet.

 

Har du bilde eller annen link kanskje?

 

Jeg kunne også vært interessert i å bestille meg et slikt filter. Kanskje vi kunne bestillt sammen?

Link to post
Share on other sites

jeg har også en slik lufte-slange på min båt. Den er ledet oppover i motbakke til luftinnsuget til motor-rommet på skrogsiden. Har ikke erfart at dette hittil har medført noe gris, men det hender noe av denne dampen blir med inn i motor-rommet igjen, og det lukter jo litt olje av det.

 

Den tanken som er referert over

 

Bilde

 

er det slik at luften kommer ut av filteret på toppen? Vil ikke det medføre at det vil bli uforholdsmessig mye olje-lukt i motorrommet og tilliggende skott?

Link to post
Share on other sites

Den tanken som er referert over er det slik at luften kommer ut av filteret på toppen? Vil ikke det medføre at det vil bli uforholdsmessig mye olje-lukt i motorrommet og tilliggende skott?

Da er jo f.eks. Walker AirSep tingen...

Bilde

Den separerer ut oljen og sender den tilbake til sumpen samtidig som gassene fra veivhusluftingen forbrennes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Denne Airsep' en som sveinHa viser til ser jo vel så bra ut. Hvis jeg forstår det rett så skal den koples direkte på torboen, og med åndeslangen inn i toppen og hvor renset olje kommuer ut i bunnen. Da skal også alle avgassene o.l. trekkes inn i turboen og hindre lukt som her blir nevnt.

Har jeg forstått det rett??

Etter hva jeg kan finne ut så er det i så fall en Airsep kit nr. KWFLT-1 jeg skal ha til min ford 210 hk med turbo og luftladekjøler.

Har du SveinHa kjenskap til denne typen, har du en selv, vet du pris, er du forhandler eller noe?? Eller tror du jeg må ta den inn selv??

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Har du SveinHa kjenskap til denne typen, har du en selv, vet du pris, er du forhandler eller noe?? Eller tror du jeg må ta den inn selv??

Jeg har ikke slikt selv men har merket meg at de amerikanske båter og motorer jeg har sett til salgs gjerne gjør et poeng ut av at de har AirSep... Synes nok Walkers side burde hatt en forhandlerliste men der var jo muligheter til å stille spørsmål...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

(Vel sent svar, men dog - Kan jo være at andre har nytte av erfaringene)

Ja, jeg har installert den sorte tanken som er avbildet i innlegg over. Jeg kan ikke si at det funker veldig godt da jeg ennå ikke har tappet av en eneste dråpe fra krana i bunnen, samt at det oser noe damp i fra tankens filter på toppen når botor er god og varm.

Min konklusjon er da at tanken er overfødig og at alt går tilbake til innsug på turbo. :cryin:

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Benttet den hjemmelagede metoden med en plastdunk fylt med svamper. Ble en mikroskopisk skvett nedi der etter en del timer. Hadde også slangen ut akter før, fikk problemer med "vannlås" slik at slangen ble tett. Denne ble også full av gørre som reduserte utluftingen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Monterte selv inn en tom spylervæske kanne med slangestuss inn og ut på det laveste punktet - hinderer vel at slangen nå blir full av gørr. Samlet seg en liten med synlig mengde i bunn i løpet av sesongen. Var vel mest noen dråper som kondenserte i slangen etter hver stopp vil jeg gjette på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...