Jump to content

Råseil kontra moderne seil

Frivakten

Recommended Posts

Et seil som er festet på en rå kalles et råseil.

En rå er et rundholt som som henger vannrett på masten.

Et eksempel på en enkelt råseil kan du finne på vikingskipene. :wink:

Moderne fritidsbåter er gjerne rigget med det som kalles bermudaseil, og en vesentlig egenskap er at båter med slike seil kan gå langt høyere opp mot vinden enn hva du kan med et råseil. Når en seilskute har flere master fulle av råseil blir det et nokså stort og arbeidskrevende prosjekt å krysse.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Det er faktisk så ille at det å stagvende en slik skute ikke alltid går og

kuvending ikke var sjelden.

Stagvending er levende fremstilt på Wasa museet i Stockholm i kobberblikk.

Selv en nyere Gaffelrigget båt som RS28 Sandefjord lot seg ikke alltid stagvende

i lite vind.

Rart å tenke på vi som snur på en femøring med bermudarigg og finnekjøl i dag.

I følge boka "Deep Sea Sailors av Knut Weibust" er råseil det mest effektive i

"trade winds". Mannskap var billig på den tiden.

Ole

Ole
S/Y Algol

:rolleyes: En Fembøring med råseil og en kuling aktenfra, seiler fra det meste av vanlige moderne turseilbåter (neppe en VOR 70)

Med all mulig respekt.

Det skulle jeg likt å se.

Bilde

Bilde

Jeg våger den påstand at fembøringen ville ikke ha en sjans mot disse to på slør.

Store Norske Kullseilingskompani.

Et vikingeskipskopi tilhørende Borg museum i Lofoten har etter hva jeg har hørt (på radio) fartsrekord over Vestfjorden. Noe større enn en fembøring ja, men samme konseptet. Bunnen på noen av disse var konstruert for å suge luft slik at den våte flaten ble redusert. Skjeggbusene kunne mer en å svinge seidlen og springe etter engelske nonner.

Er du uheldig i en vending med råseilet, bakkes seilet før du har båten på ny kurs, da går det bakover kjapt. Råseilet ga nesten like god høyde som moderne rigger, men var langt mere mannskapskrevende.

tradewinds = passatvinden som går fra NØ på nordlige halvkule og fra Sø på den sydlige. passet jo fint for handelsfarten til og fra amerika

Redigert av pete (see edit history)

Jeg våger den påstand at fembøringen ville ikke ha en sjans mot disse to på slør.

En fembøring planer nok raskere enn de to plastklumpene der. :cool:

Råseilet ga nesten like god høyde som moderne rigger, men var langt mere mannskapskrevende.

Tja, noen vil nok mene at "nesten" er å skru forventningene litt for høyt. Likevel kan en god råseilrigg gå forbløffende høyt mot vinden hvis du har moderate forventninger. Jeg siterer: "A square rigged Vessel when close hauled, can approach no nearer to than six Points; ..." (The Young Sea Officer's Sheet Anchor, 1808).

I 2004 seilte jeg som mannskap på en Dehler 36 i Vestfjordregattaen med nesten 100 båter, derav ca. 20 nordlandsbåter (åttringer og fembøringer)

Vi hadde ca. 6 m/s og skarp slør.

Vi seilte nok noe raskere enn fembøringene, men jeg ble overrasket over hvor høyt disse båtene med råseil klarte å seile.

Jeg tror fortsatt at de beste ville seilt fra oss med kuling og platt lens !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...