Frivakten Startet 6.Mars.2006 Del på Facebook Startet 6.Mars.2006 (redigert) Har nettopp lest ut boken "Saga Siglar" av Ragnar Thorsen. Kan noen forklare forskjellen mellom egenskapene til "råseiling" og moderne seilbåt slik at en medlem av Kongelig Norsk Motorbåt Forbund også forstår det. Redigert 6.Mars.2006 av alfa1 (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sjøtummel Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 (redigert) Et seil som er festet på en rå kalles et råseil. En rå er et rundholt som som henger vannrett på masten. Et eksempel på en enkelt råseil kan du finne på vikingskipene. Moderne fritidsbåter er gjerne rigget med det som kalles bermudaseil, og en vesentlig egenskap er at båter med slike seil kan gå langt høyere opp mot vinden enn hva du kan med et råseil. Når en seilskute har flere master fulle av råseil blir det et nokså stort og arbeidskrevende prosjekt å krysse. Redigert 6.Mars.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Det er faktisk så ille at det å stagvende en slik skute ikke alltid går og kuvending ikke var sjelden. Stagvending er levende fremstilt på Wasa museet i Stockholm i kobberblikk. Selv en nyere Gaffelrigget båt som RS28 Sandefjord lot seg ikke alltid stagvende i lite vind. Rart å tenke på vi som snur på en femøring med bermudarigg og finnekjøl i dag. I følge boka "Deep Sea Sailors av Knut Weibust" er råseil det mest effektive i "trade winds". Mannskap var billig på den tiden. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Sjøtummel Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Mannskap var billig på den tiden.Ikke billig nok. Handelsskip var ofte underbemannet (den gang som nå). Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 6.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Trade Winds = passatvinder? Betyr det at ved visse vindforhold og sjø, er råseil mest effektivt? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
olews Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Stort areal og vinden rett bakfra sier det seg nesten selv. Men det krever mye mannskap. Trade winds blåser stort sett i en retning og heter slik fordi de hang sammen med handel (eng. trade). Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
seafarer Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Råseil er mest effektivt med vinden på skrå bakfra, i motvind er det bare å henge seg over årene (selvopplevd) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2006 Del på Facebook Svart 8.Mars.2006 Har hört eller läst för längesedan.......... "att skickliga rå-seglar skeppare kunde segla loss sine skuter fra kaj med pålandsvind" det går att backa en råseglare! kan någon bekräfta eller dementera dette? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
anton Svart 8.Mars.2006 Del på Facebook Svart 8.Mars.2006 En Fembøring med råseil og en kuling aktenfra, seiler fra det meste av vanlige moderne turseilbåter (neppe en VOR 70) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 9.Mars.2006 Del på Facebook Svart 9.Mars.2006 det går att backa en råseglare! Tja, det gjør det vel med Najaden din også?. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2006 Del på Facebook Svart 9.Mars.2006 Tja, det gjør det vel med Najaden din også?.ja ibland känns det så om ström eller tidvatten sätter emot....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 9.Mars.2006 Del på Facebook Svart 9.Mars.2006 En Fembøring med råseil og en kuling aktenfra, seiler fra det meste av vanlige moderne turseilbåter (neppe en VOR 70) Med all mulig respekt. Det skulle jeg likt å se. Jeg våger den påstand at fembøringen ville ikke ha en sjans mot disse to på slør. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
avmønstret5 Svart 9.Mars.2006 Del på Facebook Svart 9.Mars.2006 Et vikingeskipskopi tilhørende Borg museum i Lofoten har etter hva jeg har hørt (på radio) fartsrekord over Vestfjorden. Noe større enn en fembøring ja, men samme konseptet. Bunnen på noen av disse var konstruert for å suge luft slik at den våte flaten ble redusert. Skjeggbusene kunne mer en å svinge seidlen og springe etter engelske nonner. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 9.Mars.2006 Del på Facebook Svart 9.Mars.2006 (redigert) Er du uheldig i en vending med råseilet, bakkes seilet før du har båten på ny kurs, da går det bakover kjapt. Råseilet ga nesten like god høyde som moderne rigger, men var langt mere mannskapskrevende. tradewinds = passatvinden som går fra NØ på nordlige halvkule og fra Sø på den sydlige. passet jo fint for handelsfarten til og fra amerika Redigert 9.Mars.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.Mars.2006 Del på Facebook Svart 9.Mars.2006 Jeg våger den påstand at fembøringen ville ikke ha en sjans mot disse to på slør.En fembøring planer nok raskere enn de to plastklumpene der. Råseilet ga nesten like god høyde som moderne rigger, men var langt mere mannskapskrevende.Tja, noen vil nok mene at "nesten" er å skru forventningene litt for høyt. Likevel kan en god råseilrigg gå forbløffende høyt mot vinden hvis du har moderate forventninger. Jeg siterer: "A square rigged Vessel when close hauled, can approach no nearer to than six Points; ..." (The Young Sea Officer's Sheet Anchor, 1808). Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 9.Mars.2006 Del på Facebook Svart 9.Mars.2006 I 2004 seilte jeg som mannskap på en Dehler 36 i Vestfjordregattaen med nesten 100 båter, derav ca. 20 nordlandsbåter (åttringer og fembøringer) Vi hadde ca. 6 m/s og skarp slør. Vi seilte nok noe raskere enn fembøringene, men jeg ble overrasket over hvor høyt disse båtene med råseil klarte å seile. Jeg tror fortsatt at de beste ville seilt fra oss med kuling og platt lens !! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.