Båtfareren Startet 6.Mars.2006 Del på Facebook Startet 6.Mars.2006 Må man ta hull i båten for gjennomføring av dybdemåler ? Har noen noen merker / modeller som anbefaler ? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Om det er ekkolodd du sikter til, så er svaret: JA og NEI. Ved å se litt i andre tråder som omhandler nettopp dette vil du få svar på det du spør om, samt mye annet rundt samme emne. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Båtfareren Svart 6.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Ok , da tar jeg meg en titt Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Gjør det - men husk på at hva du kaller dybdemåler - kaller andre noe annet (lodd, ekkolodd etc.), og giver kalles gjerne svinger etc... så prøv litt forskjellig. Her er en tråd som er aktiv nå... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19038 Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Båtfareren Svart 6.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Her kommer enda ett dumt spørsmål. Hva er egentlig en svinger / giver ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Det er en slags høyttaler som lager "ekko-lyden". Den fungerer også som mikrofon for ekko'et som kommer tilbake fra havbunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Svingeren sender, og tar i mot signalet som kommer i retur i fra bunnen. Har du glassfiber båt kan du lime svingeren fast i bunnen av båten med rikelig med epoksy, pass på at den peker nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 (redigert) Her kommer enda ett dumt spørsmål. Hva er egentlig en svinger / giver ? Det er ingen dumme spørsmål, noen gang bare dumme svar. Bare forsett og spør. Lengden på tråden vil jo i ettertid vise seg om spørsmålet engasjerte. Hvis ikke havner den fort bakover i køen og forsvinner. Untaket er at BP er full av humørister som ikke vil la en god humør være ubrukt. Husk bare å lære deg å bruke emneregisteret, slipper du få så mange :nono: Svinger er den som fører i pardans og giver er den som lar seg lede. Redigert 6.Mars.2006 av alfa1 (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
jm Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 (redigert) Har en Silva dybdemåler som jeg var tenkt å montere, gjennomgående. Men for å minimalisere antall hull i undervannsskoget, tror jeg at jeg prøver med innvendig montering. Ved å følge denne tråden, vil du kunne finne nyttig info. Spesielt et eller to av innleggene. De støttet jeg meg på. Spesielt innleggene til "Lijanka". https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=375 Redigert 6.Mars.2006 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Nei, du må ikke. Men du bør for best resultat. Gjennomgående svinger, montert litt ut fra skroget og vinklet 2-3 grader forover. Da får du et slikt resultat. Furuno LS-6100. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
vikers Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 ... Da får du et slikt resultat. ... Furuno LS-6100. Har du vært på dypt vann igjen nå, Krapyl? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Verrie Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 pass på at den peker nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Har du vært på dypt vann igjen nå, Krapyl? Ja, du kan vel si det slik. Furunoen henger med forbi 700 m. også den, men da får jeg den ikke til å digitalisere. Jeg skulle likt å se noen av de som påstår at innvendig svinger er like bra legge frem noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 ....forbi 700 m. også den, men da får jeg den ikke til å digitalisere. Jeg skulle likt å se noen av de som påstår at innvendig svinger er like bra... Det er vel bekrepene " like bra " og " bra nok" som enkelte blander sammen her ? For de fleste fritidsbåter, er det vel alt fra 3 m og oppover som er av interesse, og ikke neddover ?.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bolla Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 for min del greier 47o-490meter seg lenge...så langt ankertau at jeg kan legge 3gangen for ankring har ikke jeg og ikke mer enn 300m med sene på stanga...greier seg lenge for meg og opp til ca 22knop orker den et par hundre meter... innvendig svinger i en kladd med epoxy... Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Er det noen som har erfaring med foroverseende ekkolodd ?? tenkte på Eckopilot som reklamerer med å kunne se 150 meter forover. Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Nå har jeg innvendig montert svinger, jeg gidder ikke fiske på mer en 70 meter dybde, og ankring er ikke aktuelt så dekker den ned til 70 meter er jeg mer en fornøyd. Ubåtsøk driver jeg heller ikke med, så større dybder kan for meg bare være større dybder Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Min innvendige giver funker ned til ca 290 meter, alt som er dypere nede enn det er uansett uten interesse for min del. Ikke fisker jeg på større dyp heller, så mye rar fisk der.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Det er vel bekrepene " like bra " og " bra nok Tja. "like bra" blir vel byttet ut med "bra nok" når man finner ut hvordan det henger sammen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Båtfareren Svart 7.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Takk for svarene , mine Herrer . Tror jeg skjønner nå :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 (redigert) Hei. Dybdemåleren min (digital, ikke bilde men kun dybdetall) går til ca. 120m, men jeg kunne godt tenkt meg en som viste større dybder. Dette ikke for å fiske eller av skrekk for å kjøre på en grunne, men en dybdemåler er nemlig et flott navigasjonsmiddel. Kommer du ut i tåke så du ikke ser land og ikke har (eller har som ikke virker), GPS, plotter eller radar, kan en ved å følge med på avlesningene og sammenligne med papirkart og kompass finne frem likevel! Kall det nødnavigasjon eller hva du vil, men det funker. Lars H. Redigert 7.Mars.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Min innvendige giver funker ned til ca 290 meter, alt som er dypere nede enn det er uansett uten interesse for min del. Ikke fisker jeg på større dyp heller, så mye rar fisk der....Skal du se bunnfisk på slike dyp nytter det neppe med puslete innvendige svingere.Jeg har en 1kW RMS gjennomgående "proff" bronsesvinger til ca 7000.- montert i fairingblock. Denne når 1700 meter. Selv med denne har jeg problemer å se bunnfisk på mer enn 70-100 meters dyp. Skal du se bunnfisk på større dyp må du opp i fiskeri svingere på flere kW med f.eks 15 stk 50 kHz elementer innebygd. Koster rundt 25000.- Finnes også for innvendig montering. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 8.Mars.2006 Del på Facebook Svart 8.Mars.2006 1kW RMS Nå har ikke jeg mer enn 300W å rutte med i Furunoen, så jeg synes resultatene er rimelig bra. Å håpe på å se noe fisk på slike dyp med en single transducer og 50 kHz. er nok å tro på julenissen. Den dekker et område på størrelse med en fotballbane. Som jolo sier, ved mer enn 70-100 m. blir det vanskelig. Nå skal det i sannhetens navn sies at jeg hverken brukte innvendig eller gjennomgående transducer. Den sto fritt i vannet i enden av et rør med fairing på så den jobbet nok under optimale forhold. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
index Svart 8.Mars.2006 Del på Facebook Svart 8.Mars.2006 Skal du se bunnfisk på slike dyp nytter det neppe med puslete innvendige svingere. Neida, jeg var egentlig mest overrasket over at den tok inn bunnen på så stort dyp jeg! Mitt forrige ekkolodd (Humminbird) gav seg vanligvis på 170-180 meter. Så det var kun for å illustrere at innvendig svinger også fungerer på dypere vann enn 70-80 meter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøtummel Svart 8.Mars.2006 Del på Facebook Svart 8.Mars.2006 For de fleste fritidsbåter, er det vel alt fra 3 m og oppover som er av interesse, og ikke neddover?Ved tre meter begynner jeg å bli mer interessert i en utkikk i baugen enn å fortsette å stirre på ekkoloddet. Er det noen som har erfaring med foroverseende ekkolodd ?? tenkte på Eckopilot som reklamerer med å kunne se 150 meter forover.Har vurdert denne typen utstyr, men er litt usikker på nytteverdien ettersom det ikke er så nøyaktig på små dyp. For utstyret jeg vurderte tok produsenten forbehold om nøyaktigheten på grunnere vann enn tre meter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.