Jump to content

Hvor stor motor på gummibåt ?


Som

Recommended Posts

Det sies jo max 4 HK fra leverandør, men 4 eller 5 hadde ikke jeg tenkt så mye på.

Muligens kan du få noe forsikringsproblemer, om uhellet skulle være ute?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har en Zodiak 260 med en 6 HK på som går som ei kule , den er merklig nok bare godkjent med 4 HK . Noe spesielt franskmann har funnet på , da mange andre merker av samme str er godkjent for 10 HK . Skal du bare slippe og ro så holder det jo lenge med en liten motor , lettere og løfte osv . Men skal du ha den i plan med en person så må du opp i 6 HK . Så der er jo opp til deg , den tåler fint 9,9 HK også den . Men hva forsikkring sier aner jeg ikke...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er ikke tullete med løs tank. Ekstra bensin må du normalt ha uansett. Like greit å ha dette på tank som kanne.

Marginalt (men siden du nevner det): Motoren er lettere å løfte med tom innebygd tank enn med 1-2 l bensin på den innebygde tanken.....

Link to post
Share on other sites

Det er ikke tullete med løs tank. Ekstra bensin må du normalt ha uansett. Like greit å ha dette på tank som kanne.

Marginalt (men siden du nevner det): Motoren er lettere å løfte med tom innebygd tank enn med 1-2 l bensin på den innebygde tanken.....

Ja, men jeg tenker på vekten når båten henger i davittene også. En separat tank blir neppe løftet ut av jolla hver gang. Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plass og vekt fremfor rallykjøring....da finner jeg meg en 4 hk med innebygget tank. :cheers:

Fornuftig! :yesnod:

 

(treffer du et skjær og ødelegger båt og motor, vil du slippe å lete etter en 4 HK, før du tar kontakt med forsikringen. :lol: )

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I og med at gummibåten er veldig lett i utgangspunktet er det ikke dumt med den ekstra tanken.

 

Min er stroppet fast forrut, som gjør båten noe mer trygg i motvind, (kanskje bare noe jeg føler, men alikevel.....)

 

Pluss det at 2 til 2,5 liter som den innebygde tanken tar er ikke mye til aksjonsradius. da ender man med å etter fylle i titt og ofte.

Link to post
Share on other sites

Holder det, hvis du ikke er opptatt i å få jolla opp i plan.

Skal du putre litt og komme enkelt fra A-B uten å måtte ta moderskibet, så er jo det ok.

 

Jeg kunne levd med 2,2 HK, men de fartsglade ville nok ikke vært enige her.

 

 

Jeg lever og ånder for hastigheter under 10 knop - uansett! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en Quicksilver EAD i fjor (32kg) med 5hk Mercury 2 takter. (ca 20 kg )Denne motoren har både intern og ekstern tank mulighet. Søkte rundt en del, og for meg vart denne motoren det beste valget mht. pris/vekt/intern tank/ekstern tank. Den planer greit med meg på 90 kg i full rustning. Jeg vurderte også nøye totalvekta av båt og motor, da den skulle henge bakpå davidene.

Redigert av jm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært gjennom disse vurderingene jeg også. Av småmotorer sitter jeg i dag med...:

- 3,5 Hk på bare 12 kg (DEN er lett å hanskes med den!)

- 5 Hk (2 stk) på ca 20 kg (er også veldig greie å håndtere)

- 8 Hk på 26 kg (begynner å merke vekta selv om denne også er overkommelig å håndtere)

- 15 Hk på 34 kg. Denne er liksom det tyngste som er brukbart håndterbart for en person synes jeg (og jeg er ikke noen småkar). Denne motoren hadde jeg imidlertid IKKE ville hatt på en jolle der en skal tas av og på motoren fra jollen bak på et moderskip!

 

Mine erfaringer med motorkraft når motorene er brukt på:

- Gummibåt på 220 cm med spiledørk (14 kg)

- Gummibåt på 270 cm med oppblåsbar kjøl og dørk (36 kg)

- Plastjolle på 235 cm (49 kg)

- Plastjolle på 420 cm (92 kg)

 

3,5 Hk er kun til å putre rundt med og er fin nok til det

5 Hk (Mercury og Tohatsu) fungerer faktisk greit til hurtigere kjøring i plan dersom man er en voksen alene eller to ungdommer.

8 Hk (Tohatsu) fungerer greit til å få 2 voksne i plan

15 Hk (Mercury) får faktisk 14" jollen i plan med 3 tunge voksne eller 4 lettere personer ombord.

Link to post
Share on other sites

Det endte med en 4 Hk Yamaha med separat 12 l. tank. :flag:

Det er nok en grei motor til denne Zodiacen min som jeg tror er en 240 (og med spilebunn som ligger og slafser) :lol:

 

Kan det være en idè å kutte til en vannfast forskalingsplate (som selvfølgelig er godt avrundet hele veien) og legge den i bunn før båten blåses opp ? ( og hive ut spilene )

Link to post
Share on other sites

Hvor bør man oppbevare bensinkannen til gummibåten ombord i moderbåten ?

Tenkte jeg skulle ha bensinen i ankerbrønnen i baugen, sammen med gassen. Der er det skikkelig drenering ut.

Verre blir det å finne plass i gummibåten, der må jeg vel sitte på tanken eller ha beina utenfor :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi har laget platebunn til vår gummings, tre delt med plast skinner imellom platene, dette for og følge oppspringet som naturlig er i båten,vi fikk ogå plass til oppblåsbar kjøl under disse platene med svært gunstig resultat (kjørekomfort).

Dette høres veldig interessant ut, du må forklare nærmere hvilke materiale du har brukt og hva disse plastskinnene er for noe. Og hvordan du fikk laget/kjøpt denne kjølen....
Link to post
Share on other sites

Kjøl "pølsa" får du kjøpt hos Zodiak forhandler, veldig kjekt. Det er nok flesibilitet i duken under båten til dette, båten blir veldig reningstabil og bedre og henge etter hovedbåten.

Platene er laget i vannfast finer og delt i tre deler, en front del som da fanger opp springet i båten og to deler til. Dette for og forenkle ileggelsen. Plast skinnene ser ut som en stor H (lik den på tastaturet(ditt bare liggende, tykkelsen på platene er da lik som høyden inne i H en. Dette for og stabilisere platene og hindre at de spretter opp .Skinner må du ha (stabilt gulv) Patenten fungerer utmerket og har faktisk gitt oss en "ny" gummings", vi hadde også spiler før. Kjøle er også verd hver kr ca 1000.- tror jeg. Skikkelig kvalitet.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...