Som Startet 6.Mars.2006 Del på Facebook Startet 6.Mars.2006 Har en Zodiac, 240 eller 260, som jeg skal ha ny motor på. Har fått bra tilbud på en 5 Hk, men er ikke det litt for stort ? Hva sier dere ? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Det sies jo max 4 HK fra leverandør, men 4 eller 5 hadde ikke jeg tenkt så mye på. Muligens kan du få noe forsikringsproblemer, om uhellet skulle være ute? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Tine IV Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Har en Zodiak 260 med en 6 HK på som går som ei kule , den er merklig nok bare godkjent med 4 HK . Noe spesielt franskmann har funnet på , da mange andre merker av samme str er godkjent for 10 HK . Skal du bare slippe og ro så holder det jo lenge med en liten motor , lettere og løfte osv . Men skal du ha den i plan med en person så må du opp i 6 HK . Så der er jo opp til deg , den tåler fint 9,9 HK også den . Men hva forsikkring sier aner jeg ikke... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Nøtterøy Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Jeg har en Bombard 260 (280 ?), med ny 5 hk Mercury. Den går kjempe fint med den motoren. Ikke er motoren for tung heller. Fordelen jeg ser med den motoren er både intern og ekstern tank! Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 6.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Er det tullete å kjøpe en motor med separat tank ? Det er jo en slepejolle uten all verdens med plass, motoren skal jo også kunne løftes opp på pushpiten på en enkel måte. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Er det tullete å kjøpe en motor med separat tank ? Det er jo en slepejolle uten all verdens med plass, motoren skal jo også kunne løftes opp på pushpiten på en enkel måte. Ja, enig!Her er det plass og vekt som er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Johann Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Det er ikke tullete med løs tank. Ekstra bensin må du normalt ha uansett. Like greit å ha dette på tank som kanne. Marginalt (men siden du nevner det): Motoren er lettere å løfte med tom innebygd tank enn med 1-2 l bensin på den innebygde tanken..... Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 6.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Plass og vekt fremfor rallykjøring....da finner jeg meg en 4 hk med innebygget tank. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 (redigert) Det er ikke tullete med løs tank. Ekstra bensin må du normalt ha uansett. Like greit å ha dette på tank som kanne. Marginalt (men siden du nevner det): Motoren er lettere å løfte med tom innebygd tank enn med 1-2 l bensin på den innebygde tanken..... Ja, men jeg tenker på vekten når båten henger i davittene også. En separat tank blir neppe løftet ut av jolla hver gang. Redigert 6.Mars.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Plass og vekt fremfor rallykjøring....da finner jeg meg en 4 hk med innebygget tank. Fornuftig! (treffer du et skjær og ødelegger båt og motor, vil du slippe å lete etter en 4 HK, før du tar kontakt med forsikringen. ) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Nøtterøy Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 I og med at gummibåten er veldig lett i utgangspunktet er det ikke dumt med den ekstra tanken. Min er stroppet fast forrut, som gjør båten noe mer trygg i motvind, (kanskje bare noe jeg føler, men alikevel.....) Pluss det at 2 til 2,5 liter som den innebygde tanken tar er ikke mye til aksjonsradius. da ender man med å etter fylle i titt og ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 6.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Var innom en butikk i dag som hadde en Suzuki 2,2 Hk stående. Ser jo veldig grei ut med sin vekt på kun 15 kg, men er det brukenes på en Zodiak 240 ? Holder det til en fisketur rundt neset ? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Holder det, hvis du ikke er opptatt i å få jolla opp i plan. Skal du putre litt og komme enkelt fra A-B uten å måtte ta moderskibet, så er jo det ok. Jeg kunne levd med 2,2 HK, men de fartsglade ville nok ikke vært enige her. Jeg lever og ånder for hastigheter under 10 knop - uansett! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
roaldbj Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Fordel med liten påhenger (i HK) er lav vekt og integrert bensintank. Jeg har både 3.8 HK og 15 HK men er uten tvil mest glad i den minste. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Har gummibåt på 2.80, kjøpte en ny 8 hk Tohatsu til den. motoren veier kun 25 HK. Hvis man kjører mer 1 stk. i båten, er det fordel med litt power. Men å putre rundt, holder det med ca 4 hk. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
jm Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 (redigert) Kjøpte en Quicksilver EAD i fjor (32kg) med 5hk Mercury 2 takter. (ca 20 kg )Denne motoren har både intern og ekstern tank mulighet. Søkte rundt en del, og for meg vart denne motoren det beste valget mht. pris/vekt/intern tank/ekstern tank. Den planer greit med meg på 90 kg i full rustning. Jeg vurderte også nøye totalvekta av båt og motor, da den skulle henge bakpå davidene. Redigert 6.Mars.2006 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Har vært gjennom disse vurderingene jeg også. Av småmotorer sitter jeg i dag med...: - 3,5 Hk på bare 12 kg (DEN er lett å hanskes med den!) - 5 Hk (2 stk) på ca 20 kg (er også veldig greie å håndtere) - 8 Hk på 26 kg (begynner å merke vekta selv om denne også er overkommelig å håndtere) - 15 Hk på 34 kg. Denne er liksom det tyngste som er brukbart håndterbart for en person synes jeg (og jeg er ikke noen småkar). Denne motoren hadde jeg imidlertid IKKE ville hatt på en jolle der en skal tas av og på motoren fra jollen bak på et moderskip! Mine erfaringer med motorkraft når motorene er brukt på: - Gummibåt på 220 cm med spiledørk (14 kg) - Gummibåt på 270 cm med oppblåsbar kjøl og dørk (36 kg) - Plastjolle på 235 cm (49 kg) - Plastjolle på 420 cm (92 kg) 3,5 Hk er kun til å putre rundt med og er fin nok til det 5 Hk (Mercury og Tohatsu) fungerer faktisk greit til hurtigere kjøring i plan dersom man er en voksen alene eller to ungdommer. 8 Hk (Tohatsu) fungerer greit til å få 2 voksne i plan 15 Hk (Mercury) får faktisk 14" jollen i plan med 3 tunge voksne eller 4 lettere personer ombord. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
skage Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 De fleste 4 hk er lik som 5 hk når det gjelder effekt, 4 hk er bare plombert/forgasserjustering. Sylindervolum og størrelse/vekt er likt. Det er sånn på vår tohatsu 4hk. Derfor er 4 hk billigere og kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 7.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Det endte med en 4 Hk Yamaha med separat 12 l. tank. Det er nok en grei motor til denne Zodiacen min som jeg tror er en 240 (og med spilebunn som ligger og slafser) Kan det være en idè å kutte til en vannfast forskalingsplate (som selvfølgelig er godt avrundet hele veien) og legge den i bunn før båten blåses opp ? ( og hive ut spilene ) Sitér dette innlegget Link to post
Båtfareren Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Hvor bør man oppbevare bensinkannen til gummibåten ombord i moderbåten ? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Vi har laget platebunn til vår gummings, tre delt med plast skinner imellom platene, dette for og følge oppspringet som naturlig er i båten,vi fikk ogå plass til oppblåsbar kjøl under disse platene med svært gunstig resultat (kjørekomfort). Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 7.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Hvor bør man oppbevare bensinkannen til gummibåten ombord i moderbåten ?Tenkte jeg skulle ha bensinen i ankerbrønnen i baugen, sammen med gassen. Der er det skikkelig drenering ut. Verre blir det å finne plass i gummibåten, der må jeg vel sitte på tanken eller ha beina utenfor Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 7.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Vi har laget platebunn til vår gummings, tre delt med plast skinner imellom platene, dette for og følge oppspringet som naturlig er i båten,vi fikk ogå plass til oppblåsbar kjøl under disse platene med svært gunstig resultat (kjørekomfort).Dette høres veldig interessant ut, du må forklare nærmere hvilke materiale du har brukt og hva disse plastskinnene er for noe. Og hvordan du fikk laget/kjøpt denne kjølen.... Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 (redigert) Kjøl "pølsa" får du kjøpt hos Zodiak forhandler, veldig kjekt. Det er nok flesibilitet i duken under båten til dette, båten blir veldig reningstabil og bedre og henge etter hovedbåten. Platene er laget i vannfast finer og delt i tre deler, en front del som da fanger opp springet i båten og to deler til. Dette for og forenkle ileggelsen. Plast skinnene ser ut som en stor H (lik den på tastaturet(ditt bare liggende, tykkelsen på platene er da lik som høyden inne i H en. Dette for og stabilisere platene og hindre at de spretter opp .Skinner må du ha (stabilt gulv) Patenten fungerer utmerket og har faktisk gitt oss en "ny" gummings", vi hadde også spiler før. Kjøle er også verd hver kr ca 1000.- tror jeg. Skikkelig kvalitet. Redigert 7.Mars.2006 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 7.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Plast skinnene ser ut som en stor H (lik den på tastaturet(ditt bare liggende, tykkelsen på platene er da lik som høyden inne i H en. Dette for og stabilisere platene og hindre at de spretter opp .Hvor selges disse plastprofilene ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.