Jump to content

Montering av ankervinsj, (automat)sikring?


GeirKS

Recommended Posts

Hei,

jeg skal montere en ankervinsj på fordekket på min seilbåt.

 

Jeg ser at en del leverandører anbefaler automatsikring til ankervinsjen, er det vanlig at sikringen ryker?

 

Automatsikringer er nemlig dyre...

 

Båten skal på langtur og ankervinsjen skal få jobbe masse...

 

Forøvrig er vinsjen en Lofrans Project 1000W / 12V.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg er elektriker av yrke og ville nok uten tvil anbefale en automatsikring fremfor en porselensikring.

Det er ikke ofte en slik sikring går, men ved f.eks. overbelastning av winchen kan denne gå.

 

Det som nok er sannsynlig da er at du er på langtur, den siste reserve sikringen du hadde gikk for en uke siden og nå røyk den igjen, 50m. kjetting og 20kg.anker ligger ute og sikringen er defekt....., hva da? Murphys 2.lov. er det ikke det da?

 

Nei, jeg ville sett meg om etter alternative leverandører, f.eks. i bil bransjen og satset på en automatsikring. 100-150Amp.

 

Og husk å legge opp tilstrekkelig tverrsnitt på tilførsels kablene. Minimum 35mm2, ved litt lengde bør det være 50mm2. Ikke pga. strømføringsevne, men mer på spenningsfall.

 

Lykke til.

 

Fernanda.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Monter automatsikring!

 

Vet ikke om Engbo vinsjer blir levert med den nå?

 

For en del år siden hadde de store problemer med at motorene brant/skjærte seg. Sier mest om kvaliteten, men da er det kjekt å ha en automatsikring så kobler den sannsynligvis i hvertfall ut strømmen før motoren skjærer seg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites