Jump to content

Montering av ankervinsj, (automat)sikring?


GeirKS

Recommended Posts

Hei,

jeg skal montere en ankervinsj på fordekket på min seilbåt.

 

Jeg ser at en del leverandører anbefaler automatsikring til ankervinsjen, er det vanlig at sikringen ryker?

 

Automatsikringer er nemlig dyre...

 

Båten skal på langtur og ankervinsjen skal få jobbe masse...

 

Forøvrig er vinsjen en Lofrans Project 1000W / 12V.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg er elektriker av yrke og ville nok uten tvil anbefale en automatsikring fremfor en porselensikring.

Det er ikke ofte en slik sikring går, men ved f.eks. overbelastning av winchen kan denne gå.

 

Det som nok er sannsynlig da er at du er på langtur, den siste reserve sikringen du hadde gikk for en uke siden og nå røyk den igjen, 50m. kjetting og 20kg.anker ligger ute og sikringen er defekt....., hva da? Murphys 2.lov. er det ikke det da?

 

Nei, jeg ville sett meg om etter alternative leverandører, f.eks. i bil bransjen og satset på en automatsikring. 100-150Amp.

 

Og husk å legge opp tilstrekkelig tverrsnitt på tilførsels kablene. Minimum 35mm2, ved litt lengde bør det være 50mm2. Ikke pga. strømføringsevne, men mer på spenningsfall.

 

Lykke til.

 

Fernanda.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Monter automatsikring!

 

Vet ikke om Engbo vinsjer blir levert med den nå?

 

For en del år siden hadde de store problemer med at motorene brant/skjærte seg. Sier mest om kvaliteten, men da er det kjekt å ha en automatsikring så kobler den sannsynligvis i hvertfall ut strømmen før motoren skjærer seg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ILAS vinsj og automatsikring. Har hatt problemer med at den løser ut helt uten grunn, og jeg har mistanke om at det skyldes at den er plassert i motorrommet og derved blir varm (det skjer kun etter å ha kjørt et stykke og aldri når motoren er kald). Sikringen er nå flyttet, men har ikke fått testet om det ble bedre. Det er også lurt å plassere sikring slik at den er lett å nå hvis den må tilbakestilles under tillegging.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...