Jump to content

yess Årets Båt prosjekt er i boks


priv3001

Recommended Posts

Ok da var det tirsdag båten er betalt, og bildene jeg tok i dag kommer pr mail i løpet av kvelden :flag:

 

Dette er den første seilbåten min, masten er nede så jeg trenger hjelp!!!

Er det noen her på båtplassen som kune tenke seg å hjelpe meg med riggingen? (mot rimelig betaling)

Båten vil ha oppholdsplass på Nesset marina i bunnefjorden (Vinterbro ved Tusenfryd) Inntil sjøsetting.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny båt!

skal den ligge på Nesset mens du pusser den opp?

Når har du planlagt sjøsetting?

Hei hei den skal ligge på nesset fram til mai en gang, da skal den på vannet (forhåpentligvis)

 

Har planer om å prime pusse og legge på bunnstof, dereter bærer det til Asker eller Bærum (der jeg får plass) For innvendig oppusing :flag:

 

Ser du holder til på Nesset, tror du noen der kan hjelpe med rigging?

mvh Anders

Link to post
Share on other sites

Holder til på Nesset ja, og min båt blir nok og liggende på land til mai, så du er herved invitert på kaffe :wink:

 

Sikkert flere som kan hjelpe deg der nede, bare å vente til snøen ha smeltet så er det faktisk en del med seilbåter der. Og skulle du trenge hjelp til noe annet så får du bare si ifra.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

""du er herved invitert på kaffe""

 

Taker og bukker sier du fra når båtpussen begyner da :flag:

hilsen Anders

har forsåvidt holdt på i hele vinter. Skal være i båten hele søndag og noe av lørdag denne helga hvertfall.....

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ja, men du må si ifra hvis du skal ha det så settes det på for deg. DEtte fordi mange har brukt strømmen til varme i båtene sine og det er ikke lov. Men er bare å ringe Jacobsen å spørre/si ifra at du ønsker strøm de og de dagene så fikser han det.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Har sendt deg en IM om litt av båtens eierhistorikk (siden det dreier seg mye om forrige eier har jeg valgt å holde dette utenfor forumet) Følgende passer bedre lagt ut i forumet, så det kan kommenteres / korrigeres:

Jeg vet at båten har ligget flere sesonger i sjøen året rundt, og har trolig ikke epoxybehandling.

Regner med at skroget har vært sjekket visuelt før kjøp for eventuell plastpest (osmose). (hvis plastpest krever dette en egen og omfattende behandling) Selv om båten ikke har plastpest vil skroget trolig ha høyt fuktinnhold. Jeg vil anbefale å få målt fuktigheten i skroget mens båten ligger på land. Har det høyt fuktinnhold bør du vurdere å slipe undervannsskroget rent og la påten stå på land og tørke i år. neste vår tar du en ny fuktmåling og eventuelt epoxybehandler før stoffing.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei trist å høre om båten tidligere skjebne :confused:

 

Takker masse for god informasjon, desverre var det ikke akurat det jeg hadde håpet på.

 

Han jeg kjøpte båten av, fortalte at båten nå har ligget ca 2år på land, tror du virkelig at jeg må tøre ut skroget da? ellers så kan jeg ikke se antydning til plast pest, men på en anen side så aner jeg ikke hvordan det ser ut heller :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har båten ligget to år på land kan du nok regne med at den er god og tørr. Siden den likevel er ferdig tørket kan det da være en ide å legge på noe 2 komp. primer nå som du først har sjansen.

 

Ellers har Suzuki et meget godt poeng. Hvor mange sjarker i nord norge taes på land for tørk hver vinter og stelles med 2. komp. primer? De flyter da enda de etter 30 år.

Link to post
Share on other sites

båten stå på land og tørke i år. neste vår tar du en ny fuktmåling og eventuelt epoxybehandler før stoffing.

Har vel et inntrykk at du maler en eller annen på veggen nå.

 

Jeg ville prøvd å få den tettet nå fortest mulig og satt inn en vifteovn for å tørke opp eventuell fuktighet. Så kan du ta en ordentlig runde med vaskebøtta for å få vekk mugg og/eller ulumskheter. Fuktmåling hadde jeg blåst en lang mars i. Hvis det har vært mye vann i laminatet så vil du se eventuelle skader nå etter lang tid med frost.

Link to post
Share on other sites

Han jeg kjøpte båten av, fortalte at båten nå har ligget ca 2år på land, tror du virkelig at jeg må tøre ut skroget da? ellers så kan jeg ikke se antydning til plast pest, men på en anen side så aner jeg ikke hvordan det ser ut heller :crazy:

Med 2 år på land høres det ut som den har fått rimelig tid til å tørke. Beste måten å finne det ut på er å få målt fuktigheten i skroget. Plastpest registreres som små byller i gelcoaten (under vannlinjen) I byllene er det ofte en eddikaktig veske. (søk på "plastpest" eller "osmose" her på båtplassen og du får sikkert opp en masse info)

 

priv3001: sjekk hvor mange båter som synker pr år. grunnet plastpest.

..Suzuki

Ser poenget ditt Suzuki. Mye unødig panikk, men tross alt er det noe som er omfattende å gjøre noe med, og har man det må man før eller siden ta tak i problemet. Derfor mener jeg det er viktig å få klarhet i det før man starter en gjenoppbygging av båten.

Uansett: Jeg mener du har et veldig bra utgangspunkt for båtprosjektet ditt.

Link to post
Share on other sites

priv3001: sjekk hvor mange båter som synker pr år. grunnet plastpest.

 

Deretter kan du kose deg med prosjektet ditt, og det faktum at du har gjordt et meget bra kjøp.

 

Suzuki

Takk Suzuki :cheers:

 

Har båten ligget to år på land kan du nok regne med at den er god og tørr. Siden den likevel er ferdig tørket kan det da være en ide å legge på noe 2 komp. primer nå som du først har sjansen.

 

Ellers har Suzuki et meget godt poeng. Hvor mange sjarker i nord norge taes på land for tørk hver vinter og stelles med 2. komp. primer? De flyter da enda de etter 30 år.

Planen er å legge 2komp primer nå så snart som mulig, er vel nødt til å vente på litt varmere vær må jeg ikke?

Link to post
Share on other sites

Har vel et inntrykk at du maler en eller annen på veggen nå.

 

Jeg ville prøvd å få den tettet nå fortest mulig og satt inn en vifteovn for å tørke opp eventuell fuktighet. Så kan du ta en ordentlig runde med vaskebøtta for å få vekk mugg og/eller ulumskheter. Fuktmåling hadde jeg blåst en lang mars i. Hvis det har vært mye vann i laminatet så vil du se eventuelle skader nå etter lang tid med frost.

Satser på din metode da, og prøver med varme i båten, ville vært trist å måtte ha båten på land i et helt år :nonod:

Men på en anen side, er rådene fra Soffaseiler`en gode, ikke gøy å bruke masse tid å krefter på

fikse båten for så å måtte rive/pusse ned i gjen :confused:

 

 

Med 2 år på land høres det ut som den har fått rimelig tid til å tørke. Beste måten å finne det ut på er å få målt fuktigheten i skroget. Plastpest registreres som små byller i gelcoaten (under vannlinjen) I byllene er det ofte en eddikaktig veske. (søk på "plastpest" eller "osmose" her på båtplassen og du får sikkert opp en masse info)

 

Hvordan sjekker jeg fuktigheten da?

 

 

 

Ser poenget ditt Suzuki. Mye unødig panikk, men tross alt er det noe som er omfattende å gjøre noe med, og har man det må man før eller siden ta tak i problemet. Derfor mener jeg det er viktig å få klarhet i det før man starter en gjenoppbygging av båten.

Uansett: Jeg mener du har et veldig bra utgangspunkt for båtprosjektet ditt.

Takk :flag:
Link to post
Share on other sites

Fuktighet i skroget måles med en fuktmåler. Har ikke gjort dette selv, men har hørt at de som duger på plastbåter er temmelig dyre. Det finnes steder som leier ut. Vegaklubben har i alle fall tidligere gjort dette (båten din har jo samme konstruktør, så kanskje du innvilges medlemskap :wink: ?)

 

Om du har høyt fuktinnhold i skroget er det ikke å anbefale å legge på en epoxyprimer. Da stenges fukten inne i skroget. Da vil jeg tro det er bedre å la skroget "puste fritt" til du har anledning til å la det tørke ut skikkelig.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...