Jump to content

Propellbeskytter til drev


Dykker

Recommended Posts

Noen som har prøvd slik propellbeskytter http://www.propguardmarine.com/install.html til f. eks VP290 drev?

 

Tenkte å kjøpe en slik en for å beskytte propellen, samt at den også har sikkerhetsmessige aspekter.

 

I følge forhandler skal den gi bedre styreegenskaper, bedre drag i mellomregisteret, men kanskje 1 til 2 knop lavere toppfart (for min egen del spiller i så fall det liten rolle da toppfarten ligger på 22 knop, på turer marsjer jeg i 14 knop).

 

Koster ca. kr. 2000,-.

 

Noen som har erfaring med dette utstyret?

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da jeg var i KNM var lettbåtene for dykking utstyrt med slikt på utenbordsmotorene. Formålet var vel å gi en viss beskyttelse for oppstigende dykkere. Det er også til hjelp for å unngå tauverk i propellen, samt at det beskytter i tilfelle en har bunnkontakt. Det er imidlertid slik at alt dette har effekt kun ved veldig lave hastigheter... Hvordan det påvirker styreegenskapene husker jeg ikke nok om til å uttale meg.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...