Jump to content

Hvilken versjon av mapsource er best


searay270-1998

Recommended Posts

Hei

 

Skal bruke laptopen min som kartplotter.

Jeg ser at haicom har en enkel gps mottaker for under 1000kr. som kan knyttes til laptopen. (ingen skjerm på gps'en)

Kan den brukes mot hvilken som helst versjon av mapsource 6.2 - 6.9.1 ?

Jeg forstår at jeg kan kjøpe forskjellige kart både til sjø, land og bilkart. Men jeg gidder ikke kjøpe kartene dersom det ikke virker mot en enkel gps mottaker. Kan eventuelt kjøpe en garmin gps 18 istedenfor haicom'en.

 

Bror min fortalte om en test i et båtblad, hvor mapsource fikk veldig dårlig karakter p.g.a ikke det var dybdeangivelse på dybde loggene.

 

Kjenner dere til dette?

Link to post
Share on other sites

Programmet som brukes til plotteprogram heter nRoute og i siste versjon vises dybdene på grunner. Det gjorde ikke tidligere versjoner. Nå ser jeg det samme på skjermen som på plotteren. (276C). MapSource 6.5 var siste versjon som kunne brukes som plotteprogram. nRoute virker utmerket, men det har vel få fasiliteter sammenlingnet med andre program.

Redigert av TF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

her finner du et kartprogram som fungerer utmerket mot Haicom musen til bruk på f.eks bærbar pc og det er Norsk og

 

http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

 

fra Tiki sine sider :wink:

 

Internasjonale kartprogram blir stadig mer avanserte. Men få, om noen, leverer det folk flest er ute etter - et kart- og navigasjonsprogram som er lett å bruke - hjemme og til sjøs.

 

Mens andre konkurrerer om å inkludere stadig mer avanserte funksjoner, var vårt første mål å lage et intuitivt program og et hjelpesystem som skulle gjøre TIKI enklere å bruke enn noe annet kartprogram.

 

TIKI kommer selvfølgelig også kontinuerlig med nye funksjoner (nå sist med loggbok og egne kartrettelser), men "enkel å bruke" er fortsatt vår første prioritet - og største suksess.

 

Nå senker vi prisen på

TIKI Navigator Pro til under tusenlappen!

Bilde

 

I Båtmagasinets 2004 test og Seilmagasinets 2005 test var Tiki det eneste programmet som fikk "Meget bra" for enkelhet i bruk. Og..."Karthåndteringen er noe av det beste vi har sett

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svar.

 

 

Laluna: Tiki er sikkert bra, men jeg tenkte jeg skulle satse på garmin, slik at jeg kan kjøpe city kart for bilferien, og bluechart kart for båten. Laptopen tar jeg med meg alltid hvorhen jeg drar :-).

 

Når jeg blir ferdig på skolen får jeg kanskje råd til en gpsmap 60 CSX, og da forstår jeg at jeg kan laste kartene fra pc til gps (v.h.a mapsource ?)

 

TF:

Jeg forstår det da slikt at med mapsource 6.5 kan jeg bruke pc som kartplotter. (Haicom) og ekstern gps.

 

Eller jeg kan bruke kun nroute. Men da mister jeg noe funksjonalitet som ligger i mapsource. Følger nroute med karta når jeg kjøper, eller må jeg kjøpe det separat?

Er det noe viktig jeg mister?

 

Har jeg forstått dette riktig?

 

PS: TF! hva ville du valgt nroute eller mapsource 6.5?

Redigert av searay270-1998 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man har kjøpt en eller annen MapSource kart CD, kan man gratis laste ned oppdaterte versoner av begge programmene. Man slipper altså å betale noe ekstra for visningsprogrammene. Det er kun på de siste versjonene at dybdene på grunnene vises. På de eldre versjonene måtte man bruke musen å klikke på grunnen for å få opp dybden. Temmelig ubrukelig med andre ord. Jeg har testet og det ser ut til at nRoute bare kan bruke Garmin sitt eget grensesnitt. Du må altså ha en Garmin GPS.

Link to post
Share on other sites

her finner du et kartprogram som fungerer utmerket mot Haicom musen til bruk på f.eks bærbar pc og det er Norsk og

 

http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

 

fra Tiki sine sider :wink:

 

Internasjonale kartprogram blir stadig mer avanserte. Men få, om noen, leverer det folk flest er ute etter - et kart- og navigasjonsprogram som er lett å bruke - hjemme og til sjøs.

 

Mens andre konkurrerer om å inkludere stadig mer avanserte funksjoner, var vårt første mål å lage et intuitivt program og et hjelpesystem som skulle gjøre TIKI enklere å bruke enn noe annet kartprogram.

 

TIKI kommer selvfølgelig også kontinuerlig med nye funksjoner (nå sist med loggbok og egne kartrettelser), men "enkel å bruke" er fortsatt vår første prioritet - og største suksess.

 

Nå senker vi prisen på

TIKI Navigator Pro til under tusenlappen!

Bilde

 

I Båtmagasinets 2004 test og Seilmagasinets 2005 test var Tiki det eneste programmet som fikk "Meget bra" for enkelhet i bruk. Og..."Karthåndteringen er noe av det beste vi har sett

 

Klarer man seg med Basic eller bør man gå for pro??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...