Jump to content

Kabler som ikke oksyderer?


ScandRegina49

Recommended Posts

Hei!

Det er jo et kjent problem at ledninger ombord blir svarte i selve lederen over tid!!

Hvilken type ledninger skal man velge og er det noen spesiell legering i selve ledningen som er beregnet for innstalasjon på mere utsatte steder???

Hvor selges eventuelt disse??? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare i endene det er et problem med "svarte" lederer, hvis du fortinner endene (kontaktpunktene), er problemet løst?

Ikke nødvendigvis, hvis du fortinner endene så risikerer du at ledningen brekker etter en stund på grunn av vibrasjoner/tretthetsbrudd. Det er derfor man ikke bør lodde ledninger i båt.

 

Skremmende å se hvor langt oppover i ledningen lederne blir svarte forresten. Fuktigheten trekker jo flere meter innover :eek: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis, hvis du fortinner endene så risikerer du at ledningen brekker etter en stund på grunn av vibrasjoner/tretthetsbrudd. Det er derfor man ikke bør lodde ledninger i båt.

Hvis dett er rett, så vil ingen elekttronikk virke etter en stund i bår, siden alt er loddet?
Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis, hvis du fortinner endene så risikerer du at ledningen brekker etter en stund på grunn av vibrasjoner/tretthetsbrudd. Det er derfor man ikke bør lodde ledninger i båt.

 

Skremmende å se hvor langt oppover i ledningen lederne blir svarte forresten. Fuktigheten trekker jo flere meter innover :eek: .

Tidligere var det nok vanlig at man loddet mangeledere før man koblet dem i brytere og kontakter, dette ble jeg advart mot av gamlegutta i faget da det lettere skulle føre til at forbindelsen løsnet.

 

Man får ikke nok "spenn" i skrueforbindelsen, og personlig tror jeg dette er riktig. Du skal nok trekke til alvorlig godt over en loddet kobling for å få den rette skrueforbindelsen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare i endene det er et problem med "svarte" lederer, hvis du fortinner endene (kontaktpunktene), er problemet løst?

Vel, i Majali fikk jeg en rar feil på turtelleren, den kom og gikk i rykk og harde napp.

Ved en tilfeldighet fikk jeg dratt litt hardt i den lederen som går fra coil til selve instrumentet og den røk rett av! så jeg tenkte at jeg skulle skjøte den, men ettersom jeg avisolerte så optaget jeg at det svarte bare fortsatte omtrent gjennom hele lengden (ca 4m) og Dette er orginal kabelstokken fra den gamle Volvo BB115... Må si jeg ble litt overrasket, da jeg også trodde det kun var i endene denne oksyderingen fikk nok luft til å fortsette!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Du skal nok trekke til alvorlig godt over en loddet kobling for å få den rette skrueforbindelsen.

Problemet er at kobber har en viss spenst slik at kobberen holder litt mot når skruen teites og dermed opprettholdes et trykk mellom skrue og kobber. Om kobberenden loddes for så å skrus fast er enden helt død, tinnet har ikke den spensten som kobberet og kontakttrykket blir svært så beskjedent. I tillegg er det lett å få tretthetsbrudd akkurat der tinnet stopper.... En kobberleder kan skrues fast men er den loddet kan en skru og skru til lederen går av...

 

De eneste ledningene som skal brukes i båt er mangetrådete (større fleksibelitet for å unngå tretthetsbrudd) med fortinnede tråder (for å unngå oksydering).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De eneste ledningene som skal brukes i båt er mangetrådete (større fleksibelitet for å unngå tretthetsbrudd) med fortinnede tråder (for å unngå oksydering).

Båtkabel med fortinnete tråder selges i Norge for 4- 5 ganger prisen på tilsvarende ufortinnet.

 

Jeg kom nettop tilbake fra Thailand, hvor jeg har diskutert detaljer for det elektriske opplegget i båten min som er uder ferdigstilling. Da fikk jeg vite at flertrådet ledning med fortinnete tråder nå er tilgjengelig i Thailand til meget gunstig pris, faktisk rimeligere enn ufortinnet i Norge. Det er maritim kabel som produseres for det amerikanske markedet og tilfredstiller amerikanske standarder. De finnes i mange farger også.

 

Unntaket et storre tykkelser, hvor kun ufortinnet kabel kan skaffes. Imidlertid er vanligvis kabelsko i de store dimensjoner lukket i enden, hvilket vil si at en kan beskytte effektivt mot fuktighet med krympeplast og gjerne odså tectyl.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare i endene det er et problem med "svarte" lederer, hvis du fortinner endene (kontaktpunktene), er problemet løst?

Jeg ble fortalt av en elektriker at pvc-isolasjonen utenpå ledningene ikke er helt vanntett. Hele ledningen vil derfor bli svart over tid, men det skjer selvfølgelig raskest i enden hvor tilgangen til vann er størst. PE (Polyetylen) isolasjon er vanntett, men så var det brannfaren da. PVC er selvslukkende, PE er brennbart... Jeg valgte PVC, og godtar at jeg må skifte kabler etter noen år.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg ble fortalt av en elektriker at pvc-isolasjonen utenpå ledningene ikke er helt vanntett. Hele ledningen vil derfor bli svart over tid, men det skjer selvfølgelig raskest i enden hvor tilgangen til vann er størst. PE (Polyetylen) isolasjon er vanntett, men så var det brannfaren da. PVC er selvslukkende, PE er brennbart... Jeg valgte PVC, og godtar at jeg må skifte kabler etter noen år.

Men er det ikke slik at det svarte på en kobberledning er et oksidert belegg som i seg selv virker isolerende, slik at kobber ikke "oksiderer" tvers i gjennom?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...