Jump to content

Høyde på lufting til septiktank


index

Recommended Posts

Jeg holder på å montere septiktank i båten, og da må jeg jo også montere en gjennomføring i skrogsiden til lufting. Tenkte å bruke en vanlig skroggjennonføring uten gitter eller denslags slik at luften får mest mulig fritt løp.

 

Men så var det dette med høyde på gjennomføringen da, i forhold til stussen på tanken. Det letteste for meg vil være å føre den vannrett ut fra tanken til skrogsiden, den vil da komme ca 20cm lavere enn fenderlisten. Alternativt så kan jeg gå litt lengre, gjennom et skott og 10-20 cm opp slik at det blir jevn stigning på slangen. Ser at enkelte anbefaler dette.

 

Noen som har noen anbefalinger å komme med angående plasseringen? Litt dumt å lage hull på feil plass...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jo høyere jo bedre for å si det kort. Videre, velg grov dimensjon, minimum 25mm slange og dropp gitter i gjennomføringen som du selv foreslår.

Nå kan du spyle ferskvann tilbake til tanken etter at du har fortøyd søndag ettermiddag. Ferskvann fremmer de analoge arobene aro...*¤#" Æsj. (Lars H veit hva de der bakteriene heter)

Ferskvann fremmer den gode bakterieveksten i tanken og reduserer luktplager vesentlig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Videre, velg grov dimensjon, minimum 25mm slange og dropp gitter i gjennomføringen som du selv foreslår.

Ikke så lett med 25mm slange, da slangestussen på tanken kun er 16mm. men det blir en forholdsvis kort slange da, 60-65cm. Håper det kan oppveie litt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke så lett med 25mm slange, da slangestussen på tanken kun er 16mm. men det blir en forholdsvis kort slange da, 60-65cm. Håper det kan oppveie litt.

Ja det hjelper jo på litt. Allikevel, har du ikke mulighet til å øke dimensjonen noe når du først er igang?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jo høyere jo bedre for å si det kort.

Hvorfor det? Dess kortere og tykkere ville nå jeg si.

Ferskvann fremmer de analoge arobene aro...*¤#" Æsj. (Lars H veit hva de der bakteriene heter)

Ferskvann fremmer den gode bakterieveksten i tanken og reduserer luktplager vesentlig.

He, he, det det er snakk om er aerobe og anaerobe bakterier. Begge typer bryter ned dritten. De anaerobe trives uten luft (oksygen) og utvikler drittlukt, mens de aerobe må ha oksygen for å jobbe. Og sistnevnte bryter ned dritten uten lukt! Derfor er det viktig med god lufttilgang. Problemet med sjøvann er ikke et luktproblem, men at det sammen med urin danner seg urinstein (en kalkforbindelse) som kan tette systemet. Men nok drittprat for ikveld. :sleep::sleep:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har en følelse av at det kanskje ikke er så lurt å legge den vannrett rett ut, da dette lett kan forårsake at den fungerer som en vannlås hvis slangen henger litt. Så fall den ene eller andre veien vil sikkert være en fordel vil jeg tro.

 

Angående slangedimensjon så lar det seg nok endre, men dette vil innebære en del sveising samt flytting av stussen i forhold til hvor den er nå. Kan ikke si at jeg føler så veldig for å begynne å skjære og sveise i en helt ny tank... Så jeg tror jeg prøver slik det er i første omgang, hvis dette viser seg å være for lite så får jeg heller ta den ut igjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg skal også montere ny septiktank og har tenkt samme tanken, dvs lufting vannrett ut.

Lurte lenge på hvordan jeg skulle løse dette med måling dvs når er tanken full?

Min tank er en plast-tank fra sea-sea som er i svart poly ett eller annet, og som ikke er gjennomsiktig. Og noe tankmåler er vanskelig og dyrt å montere, så ved å ha lufting vannrett ut vil det renne over og ut luftingen når tanken er full.

Kanskje ikke "lekkert" men da oppstår ivertfall ikke et overtrykk med dertil lekkasje, som jeg hadde i forrige tank :puke: Æsj!!!!!!!!!!

Men det er viktig å fri utlufting til enhver tid, og dette tror jeg løses best som du sier med en skroggjennomføring rett ut uten krims-krams og som gjennomspyles med fersvann titt og ofte.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...